چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز در حالی از شامگاه امروز با نخسـتین نمایش جهـانی «کوچک‌کردن» الکساندر پین در لیدو آغاز می‌شود که ایران ۲فیلم و یک داور در بخش افق‌ها دارد.

آغاز رقابت برای شیر طلایی ونیز

به گزارش همشهري، امسال 21‌فيلم از گوشه و كنار دنيا براي بردن جايزه شير طلايي و ديگر جوايز بخش مسابقه رسمي رقابت مي‌كنند اما نكته اصلي براي سينمادوستان ايراني حضور رخشان بني‌اعتماد در هيأت داوري بخش افق‌ها و رقابت «بدون تاريخ، بدون امضا» ساخته وحيد جليلوند و «ناپديد شدن» به كارگرداني علي عسگري در همين بخش است. جليلوند 2سال پيش «چهارشنبه 19ارديبهشت» را در افق‌ها داشت و عسگري فيلم كوتاه «بچه» را در ونيز به نمايش گذاشته است. جاني آميلو، كارگردان ايتاليايي رئيس داوران بخش افق‌هاست.

كوچك‌كردن كه در بخش مسابقه رسمي هم حضور دارد، با رقابت در ونيز مي‌تواند بخت خود را براي درخشش در فصل جوايز سينمايي بيشتر كند. در سال‌هاي اخير «لالالند» ديمين شازل، «بردمن» الخاندرو گونزالس ايناريتو و «جاذبه» آلفونسو كوراون پس از نمايش موفق در ليدو وارد فصل جوايز شدند و به‌ويژه در مراسم اسكار درخشيدند. لالالند در 14رشته نامزد اسكار بود و 2مورد ديگر هم به لطف نمايش در افتتاحيه ونيز جايزه اسكار بهترين فيلم را بردند.

جورج كلوني، عبدالطيف كشيش، دارن آرونوفسكي، گي‌يرمو دل‌تورو، مارتين مكدانا، پل شريدر، پائولو ويرزي و فردريك وايزمن ديگر نام‌هاي مطرح حاضر در ميان رقيبان شير طلايي ونيز امسال هستند. همانطور كه پيش‌تر اعلام شده بود، در اين دوره آنت بنينگ رياست هيأت داوران بخش مسابقه بين‌الملل را بر عهده دارد. بازيگر 59ساله آمريكايي براي «زيبايي آمريكايي»، «جوليا بودن»، «حال بچه‌ها خوب است» و «شيادان» نامزد اسكار بازيگري شده و هرگز مجسمه طلايي را نبرده است.

اين براي نخستين‌بار در بيش از يك دهه اخير است كه يك زن رئيس هيأت داوران ونيز مي‌شود. كاترين دونوو در 2006 اين مسئوليت را بر عهده داشت و پيش از او جين كمپيون در 1997و گنگ لي در 2002روي صندلي رياست داوران جشنواره ونيز نشسته بودند. ميشل فرانكو از مكزيك، لديكو انيادي از مجارستان، ربكا هال بازيگر بريتانيايي، آنا موگلاليس فرانسوي، ديويد استراتن منتقد آمريكايي، شازمين ترينكا بازيگر ايتاليايي، ادگار رايت انگليسي و يونفان چيني ديگر داوران بخش مسابقه بين‌الملل هستند.

امسال در بخش خارج از مسابقه هم چند فيلم مهم به نمايش درمي‌آيند كه «ويكتوريا و عبدل» استفن فريرز، «تعقيب سراسري» جان وو و «مسابقه‌دهنده و زنداني سابقه‌دار» ميخائيل روشكام از آن جمله‌اند؛ ضمن اينكه پس از اكران ويكتوريا و عبدل، جايزه افتخاري جشنواره ونيز به فريرز اهدا مي‌شود؛ همان جايزه‌اي كه سال گذشته به امير نادري رسيد و عباس كيارستمي فقيد هم آن را در كارنامه داشت.

کد خبر 380687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha