چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

سومین کارت قرمز شورای صدور پروانه ساخت در یکی دو هفته گذشته نصیب پوران درخشنده شد تا حدس و گمان‌ها درباره سیاست‌های نانوشته اما اعمال‌شده سازمان سینمایی درباره پرهیز از میدان دادن به مضامین جنجالی سمت و سویی مشخص‌تر به خود بگیرد.

هیس! فیلم‌های تلخ مجوز نمی‌گیرند

به گزارش همشهري، پيش از اين خبر رسيده بود 2 فيلمساز جوان و تحسين‌شده هم براي فيلمنامه‌هاي تلخ و اجتماعي خود موفق به گرفتن مجوز توليد نشده‌اند و اين سه‌گانه با رد شدن «هيس! پسرها فرياد نمي‌زنند» بانوي فيلمساز كامل شد. محمدحسين مهدويان قرار بود «لاتاري» را با موضوع قاچاق دختران به آن سوي آب‌ها بسازد و سعيد روستايي هم قصد كليد زدن «متري شيش و نيم» را داشت كه پايان راه هر 2 به بن‌بست ختم شد.

شوراي صدور پروانه توليد در حالي فيلمنامه هيس! پسرها گريه نمي‌كنند را نامناسب تشخيص داده كه درخشنده در گفت‌وگو با همشهري از اعلام نشدن هيچ‌گونه توضيحي براي رد فيلمنامه خود خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «متاسفانه من در مقام نويسنده فيلمنامه و كسي كه قرار است فيلم را بسازم، حتي نمي‌دانم به چه دليل نبايد آن را بسازم. البته من فيلمنامه را حدود 3 ماه پيش ارائه داده بودم و از مجاري غيررسمي متوجه شدم تاييد نشده است.

كارگردان «هيس! دخترها فرياد نمي‌زنند» مي‌افزايد: «متاسفانه مشكلاتي كه در سنين كودكي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي براي پسران بروز مي‌كند بسيار بيش از مشكلات مشابه براي دختران است و اين موضوع را مي‌توان با اسناد و پژوهش‌هاي موجود به اثبات رساند اما ظاهرا ساخته شدن فيلم‌هايي با پيرنگ آسيب اجتماعي دغدغه مسئولان نيست. انگار هنوز عده‌اي باور ندارند كه كودكان در دوران كودكي به مراقبت‌هاي ويژه براي مصون ماندن از آسيب‌ها نياز دارند.»

درخشنده كه اين روزها «زير سقف دودي» را با موضوع طلاق عاطفي روي پرده سينماها دارد، معتقد است بايد به عنوان فيلمساز و برحسب وظيفه براي مردم كاري انجام بدهد و بقيه افراد هم بايد چنين احساسي را در خود زنده كنند و ضرورت اين موضوع‌ها را متوجه شوند. او كه مي‌خواست پسرها فرياد نمي زنند را به جشنواره سي و ششم برساند، با اين تفاسير بايد جدي‌تر درباره 2 پيشنهادي فكر كند كه همين اواخر براي ساختن سريال اجتماعي به دستش رسيده است.

موضوع آسيب‌هاي پسران در فيلم درخشنده، فقر و تضادهاي اجتماعي در فيلمنامه متري شيش و نيم روستايي و بحث جنجالي قاچاق دختران در لاتاري مهدويان سرانجامي جز نرسيدن به مرحله توليد نداشت و حالا به نظر مي‌رسد پازل سازمان سينمايي ساده‌تر از گذشته تكميل مي‌شود؛ اينكه مديران سينما ترجيح مي‌دهند از اين پس به جاي گرفتار شدن در برزخ توقيف، ماجرا را از سرچشمه در دست بگيرند و با صادر نكردن پروانه توليد براي برخي پروژه‌هاي حساس و پرحاشيه، اين فرآيند را با كمترين هزينه مديريت كنند.

  • سر سازمان سينمايي درد نمي‌كند

جريمه چند ميلياردي وزارت ارشاد براي توقف ناگهاني اكران «رستاخيز» و مشخص نشدن سرنوشت فيلم‌هاي توقيفي در مهلت 2 ماهه وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي كار را به جايي رسانده كه سازمان سينمايي ترجيح مي‌دهد از روش پيشگيري بهتر از درمان بهره ببرد. به اين ترتيب، پروانه توليد فيلمنامه‌هاي تلخ در بزنگاه شوراي صدور مجوزها به مشكل مي‌خورد و اگر فيلمساز تن به شيرين كردن موضوع و داستان ندهد، توليد پروژه از اساس منتفي مي‌شود؛ اين روشي است كه شايد در عمل از تعداد فيلم‌هاي توقيفي بكاهد و رگه‌هايي از شيريني و اميد به سينما وارد كند اما بايد منتظر ماند و ديد در درازمدت به كدام نتيجه روشن و مشخص ختم خواهد شد؛ هر چند برخي پيش‌تر و هنگام جايزه‌باران كردن «ابد و يك روز» از جمله سعيد روستايي فرارسيدن چنين روزهايي را هشدار داده بودند.

کد خبر 380683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha