دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به اندازه کافی با طوفان سیاسی در واشنگتن سرگرم بود اما حالا باید به آن، یک طوفان واقعی و درست و حسابی را هم اضافه کند.

هاریکین

 طوفان اقيانوسي هاروي، احتمالا بعد از طوفان كاترينا، يكي از سياسي‌ترين پديده‌هاي طبيعي در تاريخ معاصر آمريكاست و از همين حالا، ترامپ به‌خاطر اينكه نتوانسته دولت را به‌درستي براي مقابله با آن بسيج كند، تحت فشار است. در سال2005 طوفان كاترينا به ايالت لوئيزيانا زد و سال‌ها مردم اين منطقه، از دولت وقت به‌شدت انتقاد مي‌كردند كه در رسيدگي به مردم كوتاهي مي‌كند. لوئيزيانا ايالتي عمدتا سياهپوست‌نشين و فقير است و به همين‌خاطر مسئولان دولتي به واسطه كم‌كاري در برطرف‌كردن ويراني‌هاي طوفان، حتي متهم به رفتار نژادپرستانه شدند. حالا به‌نظر مي‌رسد، هاروي هم به همان اندازه پتانسيل سياسي‌شدن دارد. اين طوفان اما چه سياسي شود چه نشود، بسيار مخرب و ويران‌كننده پيش‌بيني شده است. بروز چنين طوفان‌هاي بزرگي در اين فصل از سال در آمريكا چندان غيرمنتظره نيست اما چيزي كه واقعا خيلي‌ها را شوكه كرده، آماده‌سازي ضعيف دولت آمريكاست. اما طوفان اقيانوسي دقيقا يعني چه و چه پيامدهايي مي‌تواند داشته باشد؟

  • اقيانوسي يا استوايي يا فوق استوايي؟

اين طوفان‌ها، معمولا در فصل‌هاي مشخصي از سال در مناطق مشخصي روي مي‌دهند و البته نام‌هاي زيادي هم دارند. چيزي كه در آمريكا اتفاق مي‌افتد، مشخصا هاريكين نام دارد كه به آن طوفان استوايي و حتي طوفان فوق‌استوايي هم گفته مي‌شود. نمونه اين طوفان‌ها در خشكي‌هاي اطراف اقيانوس آرام و هند در شرق (هند، جنوب شرق آسيا، اقيانوسيه)، به‌اصطلاح «تايفون» يا «سايكلون» ناميده مي‌شود. يكي از نام‌هاي فارسي براي اين نوع طوفان‌ها، طوفان اقيانوسي است كه با توجه به شرايط شكل‌گيري اين طوفان‌ها، پرمعني به‌نظر مي‌رسد. اين طوفان‌ها در فصول خاصي از سال و در شرايط خاصي شكل مي‌گيرند و مواد تشكيل‌دهنده يكساني دارند؛ آب‌هاي گرم كه معمولا در مناطق اقيانوسي نزديك استوا هستند، بادهاي سبك و همينطور رطوبت زياد. در فصل‌هاي خاصي كه احتمال بروز اين طوفان‌ها بيشتر است، حركت مداري زمين به شكلي است كه باعث مي‌شود توده‌هاي بزرگ طوفان با سرعت و شدت بيشتري به خشكي برسند و همين باعث بروز پيامدهاي فاجعه‌بار اين طوفان‌ها مي‌شوند. اين طوفان‌ها در اقيانوس‌ها جان مي‌گيرند و براساس سرعت و قدرت درجه‌بندي مي‌شوند. درجه‌بندي آنها به اين صورت است كه از درجه يك تا درجه 5 دسته‌بندي مي‌شوند. براي نمونه همين طوفان هاروي، ‌طوفان درجه4 است. سرعت قوي‌ترين بادها در قوي‌ترين طوفان‌هاي اقيانوسي، به 346كيلومتر بر ساعت يا 215مايل بر ساعت مي‌رسد. اين طوفان‌ها از اقيانوس انرژي بسيار زيادي مي‌گيرند و به محض رسيدن به خشكي، تمام اين انرژي را به‌صورت باد و باران سيل‌آسا تخليه مي‌كنند.

اين طوفان‌ها، به‌خاطر سهولت در ثبت رفتار آنها و همينطور جلوگيري از پيچيده‌شدن پروسه هشدارها درباره آنها، نامگذاري مي‌شوند و به همين‌خاطر است كه هاريكين‌ها هر كدام يك نام مختص به‌خود دارند. پيش‌تر نام مكان‌هاي جغرافيايي كه پيش‌بيني مي‌شد طوفان به آن بزند، روي آنها گذاشته مي‌شد اما بعدا براي راحت‌تر شدن كار، اسامي افراد روي آنها گذاشته مي‌شود.

  • هاروي چه پيامدهايي خواهد داشت؟

انتظار مي‌رود طوفان اقيانوسي هاروي كه نوع درجه4 است، صدمات بسيار زيادي به ساحل ايالت تگزاس وارد كند. اين طوفان رسما روز پنجشنبه هاريكين يا طوفان استوايي اعلام شد. هاروي در مقايسه با طوفان‌هاي معروف تاريخ معاصر آمريكا، چندان بزرگ نيست و حتي مي‌توان گفت كوچك است. اما توان تخريبي يك طوفان، فقط به قطر آن خلاصه نمي‌شود و بايد ديد چه بادهايي مي‌تواند توليد كند. قطر اين طوفان چرخنده، 280مايل اعلام شده است كه در مقايسه با مثلا طوفان ايگور (سال 2010) كه 920مايل قطر داشت و بزرگ‌ترين هاريكين ثبت‌شده تاريخ در اقيانوس اطلس بود، چندان بزرگ نيست.

از توصيفاتي كه ادارات مختلف هواشناسي در آمريكا درباره اين طوفان به‌كار برده‌اند، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه روزهاي سختي در انتظار تگزاس و مردم آن است. «بادهاي مرگبار» و «برخوردهاي ويران‌كننده» برخي از پيامدهاي احتمالي اين طوفان اعلام شده‌اند. انتظار مي‌رود خانه‌هاي زيادي ويران شوند و درخت‌هاي زيادي ريشه‌كن شوند و پيش‌بيني مي‌شود كه جاده‌هاي زيادي از بين بروند و البته پيش‌بيني قطع سراسري برق چندان سخت نيست. از همه مهم‌تر و احتمالا خطرناك‌تر، بروز سيل‌هاي گسترده در مناطقي است كه طوفان از آنها مي‌گذرد. علاوه بر اين، ‌پيشروي دريا به همراه طوفان مي‌تواند مناطق ساحلي زيادي را زير آب ببرد.

کد خبر 380319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha