هنوز مانده تا تابستان تمام شود؛ امروز ۵ شهریور هنوز نه جاده‌های شمال خیلی شلوغ است و نه جاده‌های مشهد و شیراز.

تصادف

به عادت و سبك زندگي ما ايراني‌ها، بايد سفرهاي تابستاني را به آخرين روزها و حتي ساعت‌هاي ممكن موكول كنيم،آخرين سه‌شنبه تابستان راهي سفر شويم و جمعه هم برگرديم تا اول مهر بچه ها به مدرسه بروند.نتيجه اين سبك سفر،جاده هاي شلوغ‌تر در آخرين روزهاي تابستان، ترافيك‌هاي آزار‌دهنده و البته تصادف‌هاي بيشتر است؛ تصادف‌هايي كه اعلام آمار جديد از آن شايد تكان دهنده باشد...

  • آمار تازه

آمار تلفات تصادفات در ايران هميشه متناقض و چندگانه بوده است.به دليل معيارهاي مختلف براي شمارش اين تلفات مانند مرگ در سر صحنه يا مرگ بعد از تصادف،در نظر گرفتن محورهاي جاده‌اي يا شهري و البته مراجع مختلف براي اين آمار مانند پزشكي قانوني،پليس و ... عدد‌هاي مختلفي در اين زمينه منتشر شده است. اما روز گذشته مسئولان مختلف وزارت بهداشت آماري اعلام كردند كه مي‌تواند دقيق تر از بقيه تلقي شود.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح نخستین همایش پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: «حوادث ترافیکی در کشور ما سومین عامل مرگ‌و‌میر هستند و در هر ۳۳‌دقیقه یک نفر در کشور ما فوت می‌کند. از هر ۱۵‌تومانی که تولید می‌کنیم یک تومانش را برای حوادث ترافیکی از دست می‌دهیم. همچنین سالانه ۳۹‌میلیارد دلار از درآمد ملی ما به‌صورت مستقیم و غیر‌مستقیم به‌دلیل حوادث و سوانح ترافیکی از بین می‌رود. ایران از نظر آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی در رتبه هشتم قرار دارد و قبل از ما 6کشور آفریقایی و یک کشور آسیایی است که وضعیت‌شان از ما بدتر است.»

اين گفته‌هاي ايرج حريرچي را وزير بهداشت نيز در همان همايش با ادبيات ديگري تاييد و تكميل كرد: «7درصد هزینه‌های کشور به علت حوادث هدر می‌رود و می‌توان از این علت مرگ جلوگیری کرد.»

قاضي‌زاده هاشمي از 3عامل مهم در تصادفات جاده‌اي يعني خودرو، جاده و راننده بيشتر بر 2عامل اول تاكيد كرد و گفت: «‌صنعت خودرو اشکال دارد و باید درست شود؛ باید پیش از توجه به اشتغال و مال مردم، به‌جان مردم توجه شود. مشکلاتی در خودرو‌سازی و جاده‌ها وجود دارد که به معلولیت منجر می‌شود.»هنوز يك هفته از آغاز شهريور كه از سويي ماه مرگبار جاده ها هم لقب گرفته نگذشته است و احتمالا بايد منتظر خبرهاي تلخ‌تري هم بود.

بر اساس آمار پليس فقط در شهريور سال گذشته 810 نفر در سر صحنه كشته شده‌اند. در حالي‌كه به‌طور كلي ميزان تلفات در جاده‌هاي ايران در 10 سال گذشته رو به كاهش بوده، اما شهريور‌95 اين آمار نسبت به شهريور‌94 حدود نيم‌درصد افزايش داشت.اگر از وقتي اين گزارش را خوانده‌ايد نيم‌ساعت گذشته،يك هموطن شما در جاده كشته و20 ايراني مجروح شده‌اند...

  • تكليف دشوار دولت در كاهش تلفات

12 سال قبل ۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر فوتی ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم، اما این تعداد هم اكنون به ۱۵‌هزار و ۹۳۲ نفر رسیده است.مجلس سال گذشته دولت را مكلف كرد در طي برنامه ششم حوادث رانندگي را تا 31 درصد كاهش دهد.بر اين اساس دولت بايد هدف فوق را با تجهیز و تقویت پلیس راهنمایی و رانندگی، ارتقاي کیفیت ایمنی وسایط نقلیه، تقویت و تکمیل شبکه های امداد رسانی و فوریت‌های پزشکی، اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای و توسعه فرهنگ صحیح ترافیکی محقق كند. عده اي از نمايندگان مجلس گفته اند حتي بعيد است كاهش 5 درصدي اين سوانح نيز محقق شود. عده ديگري از نمايندگان نيز از نبود آمار شفاف در اين زمينه گلايه كرده اند و حتي سلمان خدادادي عضو كميسيون اجتماعي آمار پليس را نادرست و خلاف واقعيت توصيف كرده است.

کد خبر 380317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha