شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد یینگلوک شیناواترا نخست وزیر سابق تایلند که خرداد ماه سال ۱۳۹۳ در کودتایی سرنگون شد، با عبور از کامبوج و سنگاپور به دبی فرار کرده است.

فرار نخست‌وزیر سابق تایلند به دبی

به گزارش روز شنبه ایرنا، نخست وزیر سابق تایلند قرار بود روز گذشته حکم دادگاه عالی این کشور را در بانکوک به اتهام خسارت چند میلیارد دلاری به دولت برای اجرای طرح یارانه برنج دریافت کند، اما در دادگاه حاضر نشد.

تارنمای روزنامه 'بانکوک پست' روز شنبه به نقل از برخی منابع اعلام کرد مقامات رسمی در فرار نخست وزیر سابق تایلند از عدالت مشارکت داشته و ممکن است زمینه فرار وی به کامبوج را تسهیل کرده باشند تا وی به کمک برخی افراد بانفوذ به خاورمیانه فرار کند.

یک منبع نزدیک به قدرت حاکم در تایلند، گفت: اجازه دهید بگوییم قدرت به او چراخ سبز نشان داد تا فرار کند. اگر او محکوم و یا زندان شده بود، باعث ناآرامی های اجتماعی و مشکلات بیشتری می شد، بنابراین فرار او بهترین گزینه محسوب می شود.

عدم حضور 'یینگلوک شیناواترا' نخست وزیر سابق تایلند در جلسه روز گذشته دادگاه عالی این کشور به منظور دریافت حکم باعث شگفتی بسیاری از حامیان وی و همچنین مقامات دولت شد.

وکیل 'یینگلوک شیناواترا' روز گذشته دلیل عدم حضور وی در دادگاه عالی این کشور را مرتبط با مشکلات سلامتی و گوش درد عنوان کرده بود.

در صورت اثبات جرم نخست وزیر پیشین تایلند در نهایت به 10 سال زندان و ممنوعیت همیشگی از فعالیت های سیاسی محکوم می شود.

یینگلوک شیناواتر 14 مرداد ماه سال 1390 قدرت را در تایلند در دست گرفت و تا زمان برکناری در اول خرداد ماه سال 1393 پنج بار کابینه خود را ترمیم کرد.

براساس گمانه زنی های موجود، 'یینگلوک شیناواترا' با استفاده از جت شخصی به فرودگاه 'ترات' در مرز تایلند و کامبوج عزیمت کرده و سپس از مرز تایلند گذشته و خود را به کامبوج رسانده است. وی کامبوج را با پروازی به مقصد سنگاپور ترک کرده و بعد از آن عازم دبی شده است.

زمان عزیمت 'یینگلوک شیناواترا' که گذرنامه نیکاراگوئه را نیز در اختیار دارد، از تایلند به درستی مشخص نیست.

گفته می شود 'تاکسین شیناواترا' برادر 'یینگلوک' که وی نیز سال 2006 بر اثر کودتا کرسی نخست وزیری تایلند را از دست داد هم اکنون به صورت خود تبعیدی و با هدف فرار از مجازات در دبی زندگی می کند.

تاکسین سرمایه داری بزرگ در تایلند است که برای فرار از مجازات زندان به اتهام فساد به خارج گریخت و هم اکنون در دبی ساکن است.

بي بي سي نيز در گزارشي اعلام كرد: رسانه‌های تایلندی می‌گویند خانم شیناوات از طریق کامبوج و سنگاپور به دوبی رفته است.

منابعی در حزب خانم شیناوات گفته‌اند او ناگهان تصمیم به خروج از کشور گرفت.

کد خبر 380307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha