معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که ۱۰روز از معارفه وی می‌گذرد در نخستین اظهارات خود به طرح مورد مناقشه منتقدان محیط‌زیست و مسئولان پیشین این سازمان واکنش نشان داد.

عيسي كلانتري پنجشنبه گذشته در حاشيه نشست خبري ششمين جشنواره بين‌المللي فيلم سبز، از بازنگري در طرح گردشگري آشوراده خبر داد و گفت: سازمان محيط‌زيست براي حفظ محيط‌زيست است و هيچ تضادي با توسعه ندارد اما متوليان توسعه بايد ضوابط را رعايت كنند.

كلانتري در توضيح اين مطلب افزود: سال گذشته به اتفاق آقاي جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور و خانم ابتكار به ‌آشوراده سفر كردم و كليات طرح گردشگري آشوراده همانجا تصويب شد. اين جزيره هزار و 400هكتار مساحت دارد كه 38هكتار آن را براي اجراي طرح گردشگري نياز دارند و اگر الزامات زيست‌محيطي رعايت شود، مشكلي ندارد.

معاون رئيس‌جمهور به ديدار اخير خود با استاندار گلستان اشاره كرد و گفت: در اين ديدار با استاندار گلستان تفاهمي نكرده‌ايم و قرار است طرح گردشگري آشوراده بازنگري شده و در صورت رعايت كردن ملاحظات زيست‌محيطي اجرا شود.

رئيس سازمان محيط‌زيست درخصوص فعاليت معادن هم خاطرنشان كرد: مانعي براي توسعه معادن و كارخانه‌ها در خارج از مناطق حفاظت‌شده وجود ندارد اما اگر الزامات محيط‌زيستي را رعايت نكنند قطعا كارخانه يا معدن متخلف را مي‌بنديم.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط‌زيست، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان محيط‌زيست با تأكيد بر اينكه به توسعه متوازن اعتقاد دارم، گفت: اگر توسعه متوازن باشد نه محيط‌زيست قرباني توسعه مي‌شود نه توسعه قرباني محيط‌زيست. اگر نقطه اعتدال را پيدا كنيم و براساس آن سياستگذاري كنيم، هم دستگاه‌ها از سازمان حفاظت محيط‌زيست پيروي مي‌كنند و هم مسير رشد و توسعه كشور هموار مي‌شود.

كلانتري با تأكيد بر ضرورت اجراي توسعه متوازن در كشور، ايجاد توازن بين توسعه و محيط‌زيست را در هنر مديريتي دانست و افزود: ايجاد توازن بين توسعه و محيط‌زيست يك كار مديريتي است كه بايد توانايي انجام اين كار را داشته باشيم.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با انتقاد از اينكه ما در ايران بيشترين تخريب محيط‌زيست را نسبت به دنيا داريم، اضافه كرد: ما در ايران سالانه ميليون‌ها تن فرسايش خاك داريم كه بخش عمده‌اي از اين فرسايش ناشي از عملكرد ماست؛ درحالي‌كه تشكيل يك سانتي‌متر خاك به سال‌ها زمان نياز دارد. در بخش آب هم وضع خيلي بدتر است.

کد خبر 380212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha