مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه با اشاره به این که ۶۰ درصد جمعیت کشور گرفتار اضافه‌ وزن و چاقی هستند گفت: نقش تغذیه در بیماری‌های غیرواگیردار و مزمن نیازمند بازنگری است.

۶۰ درصد جمعیت ایران گرفتار اضافه‌ وزن و چاقی

فرزانه شهیدی مشاور تغذیه و رزیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌ها جزء مواردی هستند که علت اول آنها تغییر الگوی مصرف غذایی و علت دوم کم تحرکی بدنی در جامعه است و نظام سلامت سالانه هزینه بالایی را برای درمان و کنترل بیماری هزینه می‌کند

وی گفت: برخی مطالعات نشان می‌دهد ۹۰ درصد مردم تحرک کافی ندارند و این موضوع در خانم‌ها بیشتر از آقایان شایع است.

شهیدی با تاکید بر اهمیت توجه به اضافه وزن و چاقی افزود: اضافه وزن و چاقی خطر دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و اگر آمار ۶۰ تا ۷۰ درصدی اضافه وزن و چاقی صحت داشته باشد باید نظام سلامت و رسانه‌ها در آگاه سازی جامعه نقش پررنگ‌تری را ایفا کنند و خودمراقبتی و سبک زندگی سالم را سرلوحه امور قرار دهند.

وی از تلاش وزارت بهداشت برای کاهش قند و نمک در اقلام خوراکی خبر داد و افزود: ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع ۲، فشارخون بالا، چاقی و انواع سرطان از ابتدای جوانی شروع می شود و به این دلیل، پیشگیری از بروز این بیماری‌ها را باید از این سنین آغاز کرد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر شیوه تغذیه صحیح در پیشگیری از بیماری‌های مزمن اظهار کرد: آن چه که امروزه به عنوان شیوه زندگی می‌شناسیم، شامل یک رژیم غذایی نامناسب و استرس‌های روانی است که به صورت خواسته و ناخواسته به خود وارد می‌کنیم.

شهیدی با بیان اینکه استعمال دخانیات نیز در شیوه نامناسب زندگی بی تاثیر نیست اظهار کرد: شدت شیوع دخانیات در سال‌های اخیر ۲.۵ برابر افزایش پیداکرده که می‌تواند در بروز بیماری‌های مزمن تاثیر داشته باشد.

وی با تاکید براینکه تغذیه سالم موضوع بسیار مهمی است که به عنوان فاکتور تعدیل کننده در کاهش بروز بیماری‌های مزمن مؤثر است خاطر نشان کرد: در کنار آن باید یک فرم بدنی ایده آل نیز داشته باشیم و بدانیم سلامت بر زیبایی مقدم است و نباید با افراط، سونامی لاغری را در جامعه پیشتاز کنیم.

شهیدی یادآور شد: اگر متولیان سلامت، سازمان های مردم نهاد و رسانه‌ها آموزش تغذیه سالم، خودمراقبتی، نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار و مزمن را فرهنگ سازی کنند می‌توانیم شاهد کاهش هزینه و تقویت اقتصاد سلامت باشیم.

کد خبر 380072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha