چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

بعد از اعتراضاتی که طرح ثبت‌احوال درخصوص حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به همراه داشت سخنگوی سازمان ثبت احوال این طرح را نیازمند اصلاح قانونی دانست. موضوع حذف طلاق از شناسنامه‌ها در حالی مطرح شد که سازمان ثبت احوال براساس ماده ۳۳قانون، موظف است تا وقایع ۴گانه فوت، تولد، ازدواج و طلاق را به هر تعداد که باشد، در شناسنامه افراد ثبت کند.

طلاق

چندي قبل بودكه سازمان ثبت احوال از پيش‌نويس طرحي خبر داد كه براساس آن واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه حذف مي‌شد اما اين رويداد در آرشيو اين سازمان باقي مي‌ماند. مخالفان اين طرح عقيده داشتند كه چنانچه اين اقدام ثبت احوال رنگ و بوي قانوني به‌خود بگيرد درصورتي كه ازدواج اول توسط زوجه مخفي شود و زوج نيز درصدد استعلام گرفتن از ثبت احوال نباشد، بعد از شروع زندگي مشترك و مشخص شدن ازدواج قبلي زوجه اين ازدواج نيز با مشكلاتي مواجه شده و حتي آمار طلاق نيز در كشور زياد شود.

معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري نيز نظر مساعدي نسبت به اين موضوع ندارد.اشرف گرامي‌زادگان، معاون حقوقي اين وزارتخانه معتقد است اين پيشنهاد سازمان ثبت احوال در تضاد با مناسبات اجتماعي كشورمان است و بايد توسط كارشناسان خبره ابعاد حقوقي اين ماجرا مورد بررسي قرار بگيرد.

گرامي‌زادگان با اشاره به اينكه اين موضوع در معاونت حقوقي معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد، به همشهري گفت: نظرات موافق و مخالف اين موضوع مورد بررسي و واكاوي قرار خواهد گرفت و نتيجه به اطلاع عموم مي‌رسد. اما چنانچه اين مسئله در معاونت حقوقي هم با شرايطي رأي بياورد آن وقت به دولت ارجاع شده و در دولت نيز مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد و در نهايت براي رأي‌گيري به مجلس فرستاده خواهد شد.گرامي‌زادگان تأكيد كرد: اين موضوع تا وقتي قانوني نشده قابليت اجرايي را ندارد.

  • لزوم اصلاحات قانوني براي حذف طلاق

سيف‌الله ابوترابي، سخنگوي سازمان ثبت احوال نيز معتقد است: اصلاحات قانوني اجراي طرح حذف ثبت طلاق از شناسنامه بايد در خانه ملت انجام گيرد.

وي با اشاره به اينكه برخي خانواده‌ها نگران احتمال سوءاستفاده از اين موضوع هستند، گفت: درصورتي كه بانك اطلاعات ثبت احوال كه هم‌اكنون در 200هزار نقطه از كشور فعال است و دفاتر ثبت احوال با اين پايگاه در ارتباط بوده و استعلام‌هاي لازم را مي‌توانند بگيرند، در اين طرح تقويت شود، شايد دغدغه بسياري از خانواده‌ها برطرف شود.

ابوترابي گفت: بايد سازوكار استعلام هويتي (طلاق و ازدواج) و احراز درستي اظهارات افراد شدني شود، تا اين طرح اجرا شود. وي با بيان اينكه اجراي اين طرح نياز به فرهنگسازي زيادي دارد، ادامه داد: هم‌اكنون پايگاه اطلاعات ثبت احوال فعال است و چنانچه اين طرح اجرا شود، خانواده‌ها مي‌توانند از طريق اين پايگاه و دفاتر ثبت احوال، استعلام لازم را دريافت كنند.

سخنگوي سازمان ثبت‌احوال كشور تصريح كرد:‌ اين طرح 2 بعد دارد، چرا كه بسياري از جوانان و افراد هستند كه براي ازدواج مجدد خود يا از اينكه در سطح جامعه با عنوان مطلقه زندگي كنند، نگراني‌هايي دارند كه بايد به دغدغه اين افراد هم توجه كرد.

  • پيامدهاي حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه

محمود سالاركيا، حقوقدان: هر اقدامي مسلما با يكسري معايب و مزايا همراه است. از آنجا كه متأسفانه ما با آمار بالاي طلاق در كشور روبه‌رو هستيم و حتي بسياري از عقدها قبل از شروع زندگي مشترك به طلاق منجر مي‌شود، لذا چنين طرحي مي‌تواند در جهت صيانت از حق و حقوق زنان بسيار مؤثر و مفيد باشد. اين طرح نيز به همين منظور تدوين شده تا خانم‌هايي كه به هر دليلي طلاق گرفته‌اند براي ادامه زندگي با مشكلي روبه‌رو نشوند. اما يك نقص اساسي نيز وجود دارد و آن كتمان حقيقت است.

زيرا با اجراي اين طرح زنان مطلقه به راحتي مي‌توانند طلاق خود را به هنگام ازدواج دوم از همسرشان پنهان كنند. لذا اگر يك خانم مطلقه چنين رفتاري از خود نشان دهد و همسرش نيز بعدها با اين مسئله روبه‌رو شود، مسلما ادامه زندگي‌شان با مشكل روبه‌رو خواهد شد و دوامي نيز نخواهد يافت. اگرچه اين طرح راه بررسي و تحقيق را براي همسران نبسته است و درصورت تصويب و اجرايي شدن آن مرد مي‌تواند براي اطمينان خود از ثبت احوال استعلام كند ولي فراموش نشود كه بناي يك زندگي براساس اعتماد و صداقت است. وقتي در ابتداي زندگي اين اعتماد و صداقت نباشد مسلما ادامه آن با مشكل همراه خواهد بود.

کد خبر 380030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha