سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

برای دومین بار طی ۲‌ ماه گذشته یک ناو آمریکایی در حادثه عجیب دیگری دچار حادثه شده و ۱۰ خدمه آن مفقود شده‌اند.

ناو

ناوگان هفتم نيروي دريايي آمريكا كه در پايگاه يوكوسوكاي ژاپن مستقر است اعلام كرده كه ناوشكن موشك‌انداز جان اس مك‌كين در شرق تنگه مالاكا و سنگاپور با تانكر نفتكش آلنيك ام‌سي تصادف كرده است. تصاوير منتشر شده اوليه از اين تصادف خسارت سنگين ناو‌شكن آمريكا را كه به تجهيزات پيشرفته ناوبري مجهز است نشان مي‌دهد.

بدنه اين ناو آمريكايي سوراخ شده و سرنوشت ۱۰خدمه آن هنوز مشخص نيست. براساس گزارش رسمي، 5نفر در اين ناو آمريكايي زخمي شده‌اند اما عمليات امداد و نجات از سوي 3كشور(سنگاپور، مالزي و آمريكا) براي مشخص شدن سرانجام خدمه‌هاي ديگر كه احتمال دارد كشته شده باشند، ادامه دارد. نيروي هوايي سنگاپور 3بالگرد براي عمليات جست‌وجو اعزام كرده است. براساس اطلاعات منتشر شده در سايت نيروي دريايي آمريكا ناوشكن موشك‌انداز جان اس‌مك‌كين۲۳ افسر ارشد، ۲۴افسر جزء و ۲۹۱ ملوان دارد.

اين تصادف ساعت ۵:۳۴ صبح به وقت محلي و زماني رخ داد كه ناو آمريكا با ۱۵۴ متر طول عازم سنگاپور بود. تانكر آلنيك 3برابر سنگين‌تر از ناو آمريكايي است و ۱۸۲ متر طول دارد كه حدود ۳۰ متر بزرگ‌تر از ناو نظامي آمريكاست. كشتي تانكر آلنيك هم در قسمت جلوي بدنه 7متر بالاتر از سطح آب دچار آسيب شده اما هيچ كدام از خدمه آن صدمه‌اي نديده‌اند. اين تانكر نفتكش در حال انتقال نفت از تايوان به سنگاپور بود. مقام‌هاي سنگاپور مي‌گويند اين تصادف باعث نشت نفت نشده است. نشت نفت در چنين حوادثي مي‌تواند تبديل به يك بحران زيست‌محيطي در منطقه شود.

  • بحران تصادف ناوهاي پيشرفته

نيروهاي نظامي آمريكا اكنون با اين تصادف دچار يك بحران شده‌اند. حدود ۲‌ماه قبل هم ناوشكن يواس‌اس فيتزجرالد از همين ناوگان آمريكا با يك كشتي باربري كه پرچم فيليپين داشت در نزديكي ساحل ژاپن برخورد كرد كه در جريان آن 7ملوان آمريكايي كشته شدند. خسارت اين حادثه چنان سنگين بود كه نزديك بود اين ناو آمريكا غرق شود.

كشتي باري اما خسارت خيلي جزئي ديد. چند روز پس از اين تصادف، 3عضو فرماندهي اين ناو ازجمله فرمانده آن بركنار شدند. همچنين حكم‌هاي تنبيهي براي گروهي از ملوانان يواس‌اس فيتزجرالد صادر شده است. در اواخر ارديبهشت‌ماه هم يك كشتي جنگي ارتش آمريكا با يك كشتي ماهيگيري كره‌اي برخورد كرد اما شانس يارشان بود و هر دو كشتي توانستند به مسير خود ادامه دهند.

تصادف ناو‌هاي پيشرفته نظامي مسئله‌اي عادي به‌حساب نمي‌آيد و نياز به تحقيقات گسترده براي پيدا شدن علل آن وجود دارد. ناوشكن‌هاي از اين دست داراي تجهيزات راداري و ناوبري پيشرفته هستند و به همين‌خاطر حوادث اخير بسياري از كارشناسان نظامي را شگفت زده كرده است.

  • مقصر كه بود؟

علت تصادف ناوشكن جان مك‌كين و ابعاد دقيق خسارت وارد شده به آن هنوز روشن نيست. برخي اعتقاد دارند كه نظاميان آمريكا ديگر مانند گذشته نظم لازم را ندارند. حداقل اما يك‌سال طول مي‌كشد تا تحقيقات قانوني و رسمي در اين رابطه به پايان برسد و مشخص شود كداميك از اين كشتي‌ها مقصر تصادفات مرگبار بوده‌اند.

رضوان رحمت، كارشناس نظامي نشريه مشهور دفاعي جينز اما درباره اين تصادف مي‌گويد كه گزارش‌هاي اوليه مقصر بودن ناو آمريكايي را نشان مي‌دهد. براساس گزارش‌هاي منتشر شده ناو آمريكا از قوانين بين‌المللي درباره ترافيك دريايي در اين منطقه پيروي نكرده است.

برخي كارشناسان اعتقاد دارند كه آمريكا بدون برنامه‌ريزي درست و حساب شده ناوهاي بسياري را براي مقابله با كره‌شمالي و چين به اين منطقه اعزام كرده است.ناوشكني كه روز گذشته دچار حادثه شد به نام پدر و پدربزرگ جان مك‌كين، سناتور جمهوريخواه آمريكا نامگذاري شده كه هر دو در نيروي دريايي آمريكا درياسالار بوده‌اند.

سناتور جان مك‌كين صبح روز گذشته در واكنش به تصادف اين ناوشكن در توييتر نوشت: سيندي[همسر مك‌كين] و من براي ملوانان ناوشكن يواس‌اس جان‌اس مك‌كين دعا مي‌كنيم و قدردان فعاليت تيم جست‌وجو و نجات هستيم. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا هم روز گذشته در توييتر اعلام كرد كه به سربازان مفقود شده فكر مي‌كند و اميدوار است پيدا شوند. او پيش از اين توييت در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره اين تصادف گفته بود: اين اتفاقي بسيار بد است.

  • مشخصات فني ناوشكن دچار سانحه

ناو يواس‌اس جان اس مك‌كين (دي‌دي‌جي-۵۶) يك ناوشكن موشك‌انداز با موشك‌هاي هدايت‌شونده و طول آن ۱۵۴ متر است كه در سال ۱۹۹۲ ساخته شده. اين ناوشكن يكي از مجموع ۲۸ ناو جنگي آمريكا در گروه Bruke Class به‌حساب مي‌آيد. در سال 1980آمريكا ساخت ناوشكني جديد را آغاز كرد كه مجهز به سيستم‌هاي جديد موشكي باشد.

در ساخت اين ناو از تكنولوژي پيشرفته AEGIS استفاده شد و اين تكنولوژي از سري موشك‌هاي كروز Ticonderoga class استفاده مي‌كرد. علاوه بر آن با توجه به تجربه‌اي كه از ساخت ناو USS Stark به‌دست آمده بود در اين ناو از فولاد مستحكم استفاده شد تا در زمان درگيري از شدت آسيب‌ها كاسته شود؛ همچنين در ساختار بخش سطحي از طراحي جديدي استفاده شد و سطح مقطع راداري تا حد زيادي كاهش يافت.

نتيجه استفاده از اين تكنولوژي‌ها سري ناوشكن‌هاي Bruke Class بود. نخستين ناوشكن از اين سري با نام اختصاري دي‌دي‌جي - 51 در سال 1985شروع به خدمت كرد. اين ناوشكن‌ها مي‌توانند به‌صورت مستقل عمليات‌هاي ضدهوايي، ضد‌زيردريايي، ضد‌اهداف سطحي و ضد‌كشتي را انجام دهند.

کد خبر 379891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha