سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

مسعود میر: بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، چهره‌پرداز، منشی صحنه، برنامه‌ریز، دستیار کارگردان و مدیرتولید؛ اگر این سیاهه را در بازه زمانی ۱۸تا ۴۰سالگی تعریف کنید، ذهنتان شاید برود سمت روزگار جوانی قدیمی‌های سینما، اما همین روزها یک زن ایرانی با این سابقه، مشغول فعالیت سینمایی است و چند روز پیش سومین تجربه کارگردانی خود را کلید زد.

سینما

به گزارش همشهري، تينا پاكروان 18ساله بود كه سر از مجلات سينمايي درآورد و خيلي زود منشي صحنه يك فيلم شد.
كارشناسي كارگرداني سينما را از دانشكده سينماتئاتر گرفته بود كه سر از پشت صحنه فيلم كارگردان نامي درآورد. بهرام بيضايي براي ساختن «سگ‌كشي» نام او را در گروه كارگرداني قرار داد تا تجربه ناب دستياري يكي از ارزشمندترين كارگردانان تاريخ سينماي ايران براي هميشه در كارنامه‌اش بدرخشد.

پاكروان جوان بعد از اين تجربه براي پشت سر گذاشتن تحصيلات تكميلي به دانشگاه UCLA آمريكا رفت تا بعد از داريوش مهرجويي عنوان دومين فيلمساز ايراني اين دانشگاه را براي خود محفوظ نگه‌دارد. در همان سال‌هاي دانشجويي يكي دو مستند در آمريكا ساخت و خودش را محك زد. بازگشت به ايران اما آغاز ورود به مسيري بود كه او را خيلي زود به موفقيت و شهرت رساند.

  • دستگرمي‌هاي تاريخي

پاكروان در بازگشت از آمريكا به سريال ضياءالدين دري پيوست تا براي «كلاه پهلوي» برنامه‌ريزي كند. همزمان در چند سريال ازجمله «سال‌هاي مشروطه» بازي و چند فيلم تلويزيوني تهيه و كارگرداني كرد. كسب تجربه‌هايي فراوان در سينما سرانجام در آغاز دهه 90 به آغاز فصل تازه زندگي حرفه‌اي او منجر شد. وقتي تماشاگران سينه‌چاك مسعود كيميايي در «متروپل» بازي كوتاه اما جذاب بازيگري را ديدند كه در آن شب باراني به باد كتك گرفته شده بود، او درگير به‌پايان رساندن نخستين فيلم بلند سينمايي خود بود. با اكران «خانوم» سليقه‌هاي متفاوت هم به چشم آمد اما همه مي‌دانستند كارگردان اين فيلم خانمي است كه در سينما سال‌ها زحمت كشيده و آموخته است.

  • اتفاق در نيمه‌شب

دومين فيلم پاكروان هر چند قرباني شرايط بد اكران شد اما دوست‌داشتني و محترم بود.‌ رؤيا نونهالي، حامد بهداد و ستاره اسكندري در «نيمه‌شب اتفاق افتاد» در نقش‌هايي متفاوت ظاهر شدند و گوهر خيرانديش بي‌نهايت درخشان بود. فيلم براي سليقه عموم، هم يك قصه عاشقانه خوب داشت و هم آواز و البته رنگ و لعاب كافي.

نيمه‌شب اتفاق افتاد سال گذشته در سينماها به نمايش درآمد اما پاكروان را در مقام تهيه‌كننده و كارگردان راضي نكرد. او جز تهيه‌كنندگي 2فيلم خودش، تهيه‌كننده 2فيلم سينمايي ديگر هم در اين سال‌ها بوده است. «يحيي سكوت نكرد» به كارگرداني كاوه ابراهيم‌پور محصول سال 93 بود و «خانه كاغذي» به كارگرداني مهدي صباغ‌زاده كه با وجود تمام تلاش‌ها راهي به جشنواره فيلم فجر نيافت و سرانجام بهار امسال در سي‌و‌پنجمين جشنواره جهاني فيلم فجر در بخش رقابتي جلوه‌گاه شرق (سينماي آسيا) به نمايش درآمد و حالا منتظر اكران عمومي است.

کد خبر 379888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha