مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروز،‌دوشنبه ۲۱ آگوست ۲۰۱۷ خورشید برای مدتی کوتاه تاریک خواهد شد، و البته تنها ساکنان آمریکا قادر به دیدن این پدیده نجومی هستند.

خورشید‌گرفتگی

براساس گزارش CNN، خورشيد در 21 آگوست 2017 براي مدتي كوتاه تاريك مي‌شود و در همين مدت كوتاه نيز حيوانات به تصور اينكه شب شده‌است، برنامه شبانه و هميشگي خود را در پيش خواهندگرفت، ستاره‌ها و سياره‌ها در آسمان آشكار مي‌شوند و چراغ‌هاي خيابان‌ها در نيمه روز روشن خواهند شد.

حقايقي درباره اين خورشيد‌گرفتگي كامل وجود دارد كه شايد دانستن آن خالي از لطف نباشد.

  • ديدن آن را از دست ندهيد، زيرا كمياب است

تماشاي خورشيد‌گرفتگي هميشه مي‌تواند تجربه‌اي غريب و جذاب باشد، به خصوص اگر اين خورشيد‌گرفتگي تنها يكبار در طول عمر انسان رخ دهد. به گفته ناسا، تجربه يك خورشيد‌گرفتگي كامل در كشوري كه در آن سكونت داريد هر 375 سال يكبار ممكن است، به همين دليل حتي با وجود پيشرفت‌هاي سريع علم پزشكي مدرن، كسي قادر نخواهد بود نمونه مشابه اين خورشيد‌گرفتگي را باري ديگر مشاهده كند.

  • فقط در آمريكا

اين خورشيد‌گرفتگي كامل در كل آمريكا قابل مشاهده است، اما تنها بخش باريكي از آمريكا از سواحل اورگان تا سواحل كاروليناي جنوبي مي‌توانند آن را به صورت كامل ببينند و مابقي ايالت‌ها آن را به صورت جزئي مشاهده مي‌كنند.

نزديك به 12.2 ميليون آمريكايي در خط گرفت كامل زندگي مي‌كنند اما ناسا معتقد است تعداد بيشتري از آمريكايي‌ها اين پديده را به صورت كامل مشاهده خواهند كرد زيرا نزديك به 200 ميليون نفر در فاصله يك روز رانندگي تا خط گرفت كامل سكونت دارند. و در عين حال بسياري از اخترشناسان اعتقاد راسخ دارند كه ديدن اين خورشيد‌گرفتگي از كار كردن يا به مدرسه و دانشگاه رفتن نيز مهم‌تر است زيرا اين پديده به شدت نادر است و ديدن خورشيد با درصد گرفت 99 بسيار متفاوت از خورشيد با درصد گرفتگي 100 است.

  • سايه سريع ماه

در طول خورشيد گرفتگي كامل، خورشيد و ماه از روي زمين يك‌اندازه به نظر مي‌آيند. به گفته ناسا اين يك همزماني كيهاني است زيرا خورشيد 400 برابر بزرگتر و 400 برابر دورتر از ماه است. اين پديده براساس قانون ساده هندسه ايجاد مي‌شود،‌زمين،‌ماه و خورشيد روي يك خط قرار مي‌گيرند و ماه به سادگي مسير نور خورشيد به زمين را مسدود مي‌كند و به اين شكل خورشيد‌گرفتگي كامل رخ مي‌دهد.

سايه ماه روي زمين با سرعتي بالا از غرب به شرق حركت مي‌كند، و تنها با يك جت جنگنده مي‌توان اين سايه را تعقيب كرد زيرا اين سايه با سرعتي برابر 4828 كيلومتر بر ساعت وارد آمريكا شده و سرعت آن تا پايان گرفت به 2414 كيلومتر بر ساعت خواهد رسيد. نيم‌سايه بزرگتر و كم‌رنگ‌تر ماه كه سايه اصلي را احاطه مي‌كند تصويري است كه افراد از خورشيد‌گرفتگي جزئي مشاهده خواهند كرد.

كل فرايند خورشيد گرفتگي 7/5 دقيقه به طول خواهد انجاميد و پس از پايان، آمريكايي‌ها تا چهارم آوريل 2024 ديگر شاهد خورشيد‌گرفتگي كامل نخواهند بود.

کد خبر 379827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha