در تداوم طرح نجات یوزپلنگ ایرانی، «گای اندروز» متخصص زنده‌گیری از آفریقای جنوبی به ایران آمد.

هوشنگ ضیایی، مدیرطرح حفاظت از یوز پلنگ ایرانی در گفتگو با همشهری افزود: «گای اندروز» یکی از زبده‌ترین متخصصان زنده گیری حیات وحش، به‌تازگی وارد ایران شده وقرار است ظرف هفته آینده تله‌هایی برای زنده گیری 7 یوز در منطقه حفاظت شده بافق یزد درمسیرتردد این جانور تعبیه شود.

به گفته وی، در عملیات زنده گیری، افزون بر یوزپلنگ، گوشتخواران دیگری که در این زیستگاه وجود دارند از جمله گرگ و گربه سانان کوچک برای مطالعه وتحقیق زنده گیری خواهند شد تا براساس بررسی‌های حاصل از آن، تمهیدات لازم برای حفظ این گونه‌ها هم فراهم آید.

ضیایی تصریح کرد: علاوه بر «گای اندروز»، تیم مجربی که زمستان گذشته 2 یوزپلنگ با کمک آنها در منطقه بافق زنده گیری و روی گردن آنها رد یاب ماهواره‌ای نصب شد هفته آینده به ایران خواهند آمد؛ ضمن آن‌که دکتر لوک هانتر- متخصص گوشتخواران از جامعه جهانی حفاظت از حیات وحش – این گروه را همراهی می‌کند.

وی درباره نتایج مربوط به نصب ردیاب‌های ماهواره‌ای روی دو یوزپلنگ، گفت: قراراست اطلاعات ذخیره شده در این ردیاب‌ها با حضور این کارشناسان و محیط بانان و مسئولان ذیربط نیز طی سمیناری بررسی و ارزیابی شود. این اطلاعات یافته‌های جدیدی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی به دست می‌دهد.

کد خبر 37971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز