شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

بازار فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی ترکیه که سال ۲۰۰۸ فقط ۱۰ میلیون دلار بود، در کمتر از یک دهه ۳۵ برابر افزایش یافت و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۷ به رقم ۳۵۰ میلیون دلار برسد.

سریال ترک

به گزارش همشهري، به نقل از اسكرين‌ديلي، يكي از نشست‌هاي بخش جنبي 23جشنواره فيلم سارايوو چهارشنبه هفته گذشته با موضوع بررسي روند رشد محصولات تلويزيوني تركيه در مركز بوسني برگزار شد. نكته جالب در اين ميان، تأكيد شركت‌كنندگان در نشست، به ورود سريال‌هاي ترك به بازار كشورهايي چون شيلي براي نخستين‌بار بود، اين در حالي است كه منطقه آمريكاي لاتين سردمدار توليد سريال‌هاي عامه‌پسند است اما برنامه‌سازان تركيه‌اي گوي سبقت را از همتايان لاتين خود ربوده‌اند و سهمي مهم از آنتن اين منطقه را از آن خود كرده‌اند.

در روسيه هم علاقه بينندگان تلويزيون به سريال‌هاي ترك در سال‌هاي اخير افزايش يافته است. نتيجه بيشتر شدن تعداد مخاطبان اين برنامه‌ها هم چيزي نيست جز افزايش هزينه‌هاي توليد كه حالا ديگر به 800هزار دلار براي هر قسمت مي‌رسد؛ يعني چيزي بيش از 3ميليارد تومان براي يك قسمت كمتر از 60دقيقه‌اي كه رقمي حيرت‌آور است. اين سرمايه‌گذاري در توليد سريال‌هاي عامه‌پسند در پايان سال 2016درآمدي 300ميليون دلاري داشت كه تا پايان سال‌جاري ميلادي 50ميليون دلار بيشتر مي‌شود.

اين روزها به لطف بازار پررونق سريال‌هاي ترك در اروپاي شرقي، خاورميانه و شمال آفريقا، بازيگران تركيه‌اي از تهيه‌كنندگان درخواست دستمزدهاي 6رقمي مي‌كنند و همزمان 500شركت توليد برنامه‌هاي تلويزيوني در تركيه در رقابتي شديد با يكديگر مشغول كارند. شركت‌هاي ترك هدف بعدي خود را ورود به بازارهاي پرسود آمريكاي شمالي، غرب اروپا، قاره اقيانوسيه و آسياي جنوب‌شرقي قرار داده‌اند؛ اتفاقي كه با اقتباس آمريكايي‌ها از سريال تركيه‌اي «بازي سكوت» در آينده نزديك مي‌افتد.

البته برنامه‌سازان تركيه‌اي همواره ناچارند خود را با دگرگوني‌هاي شديد در فضاي سياسي اين كشور هماهنگ كنند. از سال 2012 به اين سو، نظام درجه‌بندي تلويزيوني مرتب دستخوش تغيير و تحول شده و اين، كار را براي برنامه‌سازان و تهيه‌كنندگان سخت كرده است. ضمن اينكه مردم مسلمان اين كشور و برخي ديگر از كشورهاي منطقه از محتواي برخي سريال‌ها به‌شدت ناراضي‌اند و اين مي‌تواند چالش سخت‌تر سريال‌هاي تركيه‌اي براي جلب رضايت انبوه بينندگان مسلمان باشد.

کد خبر 379648

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha