جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

پرونده یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران شامگاه پنجشنبه با معرفی بهترین‌ها بسته شد اما یک غافلگیری از سوی مرد موسپید سینما کافی بود تا این جشن نه‌تنها تا پایان لحظات برگزاری در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که تا مدت‌ها موضوع گلایه و انتقاد اهالی سینما باشد.

سینما

به گزارش همشهري، آغازگر جشن يازدهم ياد منتقد محبوب و درگذشته سينما يعني علي معلم بود و نخستين ديپلم افتخار را ستار اوركي براي موسيقي متن «ويلايي‌ها» گرفت. بعد نوبت به سهراب پورناظري رسيد تا نخستين جايزه سينمايي خود را براي موسيقي متن «رگ خواب» دريافت كند. مراسم تجليل از جمال اميد آغاز نشده بود كه «ماجراي نيمروز» جايزه اول خود را دشت كرد؛ تنديس بهترين طراحي صحنه و لباس براي بهزاد جعفري‌طادي.

سخنان فريدون جيراني درباره اميد و اظهارنظر جواد طوسي، رئيس انجمن منتقدان درباره لزوم احترام به منتقدان مقدمه‌اي شد براي ورود دوباره به اهداي جوايز. در بخش چهره‌پردازي ديپلم افتخار به ايمان اميدواري براي «خفه‌گي» و تنديس به محسن دارسنج براي ماجراي نيمروز رسيد.

در بخش تدوين جاي 2فيلم عوض شد تا تنديس را بهرام دهقاني براي خفه‌گي و «نگار» بگيرد و سجاد پهلوان‌زاده برنده ديپلم افتخار براي ماجراي نيمروز شود. بخش بعدي مراسم به بزرگداشت فريد مصطفوي اختصاص داشت كه با حضور و سخنان رخشان بني‌اعتماد برگزار شد.

«نويدجان ببخشيد كه اين جايزه را من گرفتم.» هادي حجازي‌فر با اين جمله خطاب به نويد محمدزاده جايزه بهترين بازيگر مرد مكمل را براي ماجراي نيمروز برد و بعد از او كورش تهامي ديپلم افتخار بهترين بازيگر را براي بازي در رگ خواب گرفت. وقتي حامد بهداد روي صحنه آمد، اشاره‌اي به ماجراي اعتراض جمشيد مشايخي كرد تا فضا كمي تحت‌تأثير قرار بگيرد.

او كه براي «سد معبر» بهترين بازيگر مرد شده بود، گفت: «افتخار است كه از دست آقاي مهرجويي جايزه مي‌گيرم. ما هنرمندها آنطور كه بايد از عباس كيارستمي نگفتيم. چطور نام بوعلي سينا پشت قباله ايران است اما نام كيارستمي نيست؟» بهداد با اشاره به حواشي مراسم از همه خواست احترام نام‌ها و بزرگان را حفظ كنند. ضمن اينكه گريزي هم به شهيدان مدافع حرم زد و افزود: «من نمي‌توانم از تصوير شهيد محسن حججي بگذرم و اين لحظه را تقديم مي‌كنم به روح پرفتوح او.»

تنديس بهترين فيلمبرداري به مسعود سلامي براي خفه‌گي رسيد تا نوبت بزرگداشت گوهر خيرانديش برسد؛ جايي كه تهمينه ميلاني روي صحنه آمد و از منتقدان براي بي‌توجهي به فيلم خودش گلايه كرد. بعد از اين بخش جايزه خلاقيت و استعداد درخشان (ويژه فيلمسازان اول) اهدا شد به منير قيدي براي ويلايي‌ها و اصغر يوسفي‌نژاد براي «اِو». وقتي نوبت به محمدزاده رسيد تا جايزه طناز طباطبايي را براي ويلايي‌ها اهدا كند، بار ديگر بحث گلايه‌هاي مشايخي داغ شد.

او با دفاع سفت و سخت از آقاي بازيگر گفت: «هر كسي يك نامي دارد. وقتي مي‌گوييم آقاي بازيگر يعني استاد عزت‌الله انتظامي و بايد به او احترام بگذاريم. همه تاج سر من هستند اما قرار نيست به استاد انتظامي بي‌احترامي كنيم.» منوچهر شاهسواري، مديرعامل خانه سينما هم در فرصتي كوتاه به حواشي انتقاد يك بازيگر پيشكسوت از بازيگري ديگر اشاره كرد و گفت: «واي بر ما و نسل ما كه تنفر مي‌پراكنيم. از محمدزاده و بهداد ممنونم كه به ما احترام گذاشتن ياد دادند.»

بعد از تقدير از جمشيد هاشم‌پور، جوايز بازيگران زن اهدا شد؛ ديپلم افتخار بهترين بازيگر اول‌ زن به ثريا قاسمي براي ويلايي‌ها و تنديس به ليلا حاتمي براي رگ خواب. با اهداي تنديس بهترين فيلمنامه به معصومه بيات و تنديس‌هاي كارگرداني و فيلم به حميد نعمت‌الله، فهرست جوايز رگ خواب طولاني‌تر شد. ديپلم افتخار بهترين كارگرداني هم به محمدحسين مهدويان براي ماجراي نيمروز رسيد. در اين بخش، حركت ناپسند يك سينماگر هنگام اهداي جايزه مهدويان كاملا به چشم آمد.

کد خبر 379548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha