همشهری آنلاین: جایزه فیلمساز سال جشنواره ونیز ۲۰۱۷ به «استفن فریرز» کارگردان بزرگ انگلیسی اعطاء می‌شود.

سینما

به گزارش ایسنا به نقل از سایت رسمی جشنواره ونیز، جایزه «Jaeger-LeCoultre» این رویداد سینمایی که به پاس نقش قابل ملاحظه در نوآوری سینما معاصر به یک سینماگر اعطاء می‌شود، امسال به «استفن فریرز» کارگردان ۷۶ ساله انگلیسی فیلم‌هایی چون «فیلومنا»، «ملکه» و «روابط خطرناک» تقدیم می‌شود.

وی این جایزه را طی مراسمی در تاریخ سوم سپتامبر و در جریان برگزاری هفتادوچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و پیش از نمایش ساخته جدیدش «ویکتوریا و عبدول» در بخش غیررقابتی دریافت می‌کند.

از چهره‌هایی که پیش از این موفق به دریافت این جایزه از جشنواره ونیز شده‌اند می‌توان از «تاکاشی کیتانو» (۲۰۰۷)، عباس کیارستمی (۲۰۰۸)، «آنیس واردا» (۲۰۰۸)، «سیلوستر استالونه» (۲۰۰۹)، «مانی راتنام» (۲۰۱۰)، «آل پاچینو» (۲۰۱۱)، «اسپایک لی» (۲۰۱۲)، «اتوره اسکولا» (۲۰۱۳)، «جیمز فرانکو» (۲۰۱۴)، «برایان دی‌پالما» (۲۰۱۵) و «امیر کوستاریتسا» (۲۰۱۶) نام برد.

«فریرز» در «ویکتوریا و عبدل» جدیدترین کار سینمایی‌اش که بر اساس کتابی با همین نام ساخته شده، برای سومین بار پس از فیلم‌های «خانم هندرسون تقدیم می‌کند» و «فیلومنا» از «جودی دنچ» بازی گرفته است و داستان فیلم نیز درباره «عبداکریم» معروف به منشی است که به عنوان یک فرد هندی سال‌ها در دربار پادشاهی ویکتوریا حضور داشت و از نزدیکترین افراد به ملکه ویکتوریا بود.

این فیلمساز انگلیسی کار خود را از سریال‌های تلویزیونی شروع کرد و با فیلمنامه‌نویسان صاحب‌نامی چون «دیون هر»، «آلن بنت» و «تام استوپارد» همکاری داشت. وی در سال ۱۹۸۵ با فیلم «رختشویخانه زیبای من» که متن آن توسط «حنیف قریشی» نویسنده معروف به نگارش درآمده بود، در بخش بهترین فیلمنامه اسکار نامزد شد.

اولین حضور او در سینمایی هالیوود، در سال ۱۹۸۹ با فیلم «روابط خطرناک» رقم خورد. «فریرز» با این اثر در ۶ بخش جوایز آکادمی اسکار نامزد جایزه شد.

تهیه‌کنندگی فیلم «جیب‌برها»‌ی او را «مارتین اسکورسیزی» برعهده داشت. این کار در سال ۱۹۹۱ نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی شد. جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین به فیلم «The Hi Lo Country» این کارگردان انگلیسی اعطا شد.

او در سال ۲۰۰۵ در فیلم «خانم هندرسون تقدیم می‌کند» از «جودی دنچ» و «باب هاسکینز» بازی گرفت. فیلم «ملکه» او دومین نامزدی اسکار را برایش رقم زد و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای «هلن میرن» به ارمغان آورد.

«گوش‌هایت را تیز کن»، «وفاداری بزرگ»، «والتر»، «روابط خطرناک» و «ملکه» از معروف‌ترین فیلم‌های این کارگردان هستند. «فیلومنا» فیلم سال ۲۰۱۳ «فریرز» بود که «جودی دنچ» و «استیو گوگن» در آن درخشیدند. این اثر جایزه «بفتا»ی بهترین فیلمنامه و چهار نامزدی اسکار را برای «فریرز» به ارمغان آورد.

هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریورماه) در ایتالیا برگزار می‌شود و امسال «آنت بنینگ»، بازیگر آمریکایی به‌عنوان اولین زن در ۱۱ سال اخیر، در راس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره ونیز قرار گرفته است.

کد خبر 379529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha