همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه به آمریکا توصیه کرد که درباره نقش بی‌بدیل ایران در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه واقع‌بین باشد و گفت: اثبات پایبندی تهران به روح و متن برجام کار سختی نیست و بارها از سوی آژانس و طرف‌های برجام تایید شده است.

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه

فارس نوشت: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی در خصوص برجام و همچنین نقش ایران در منطقه گفت: از شنیدن سخنان تکراری و غیر واقع بینانه این مقام آمریکایی تعجب نمی‌کنیم و با نیات و اهداف مقامات مختلف این کشور از تکرار اینگونه ادعاها و اتهامات بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران ‌آگاهیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد گوینده این سخنان نیز علاقه چندانی به استقرار صلح و ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و جهان و رضایتی از روند رو به زوال تروریسم در کشورهای عراق و سوریه ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توصیه ما به طرف آمریکایی این است که در مورد نقش بی بدیل جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه واقع‌بین باشد.

قاسمی در ادامه گفت: اثبات پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روح و متن برجام کار سختی نیست و بارها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های برجام مورد تایید قرار گرفته است. به نظر می‌رسد طرح ادعای نقض روح برجام توسط ایران از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیش از هر چیز با هدف انحراف افکار عمومی بین‌المللی از اقدامات غیرسازنده و تحریک آمیزی است که بارها از سوی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و در راه انتفاع کامل ایران از منافع برجام کارشکنی کرده است، اقدامات و رویکردی که دولت جدید آمریکا طی ماه‌های گذشته در پیش گرفته است بر خلاف صراحت متن برجام مبنی بر اجرای آن با «حسن نیت» و خودداری از اقداماتی است که مانع «اجرای موفقیت‌آمیز» این توافق بین‌المللی و چندجانبه می‌شود، است.

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن به تلاش برای مقابله با «تهدیدات ایران» ادامه خواهد داد.

نوئرت که در نشست خبری روزانه صحبت می‌کرد، این اظهارات در پاسخ به این سوال که نظرش در مورد طرح مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه برنامه موشکی و همچنین تهدید «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به عادی‌سازی برنامه هسته‌ای در صورت ادامه اعمال تحریم از سوی آمریکا، مطرح کرد.

وی گفت: «دولت ترامپ به مقابله با مجموعه تهدید‌های ناشی از ایران، نه فقط برای آن منطقه، بلکه برای جهان، از جمله برنامه موشک‌های بالستیک این کشور متعهد است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن با وجود متهم کردن تهران به نقض روح برجام، ایران را در تطابق با متن توافق می‌داند، گفت: «خوب، یک روند جامع بررسی سیاست ما در قبال ایران در جریان است و من نمی‌خواهم پیش از مشخص شدن نتیجه آن، در موردش صحبت کنم.»

وی افزود: «در مورد اینکه تا الان موضع ما چه بوده، خوب، ایالات متحده تاکنون بر اساس [گزارش‌های] آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کنگره اطلاع داده که ایران پایبند است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «اما همچنان معتقدیم آنچه ایران انجام می‌دهد ثبات‌زداست و برجام تمام اقدامات ثبات‌زدایی را که ایران مشغول انجام آن‌هاست، شناسایی نکرده، در نظر نگرفته و شامل نمی‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا دولت ترامپ معتقد است که آمریکا به برجام عمل کرده، گفت: «قطعا همین طور است. معتقدیم که در تطابق با برجام هستیم.»

نوئرت در مورد اینکه آیا تلاش واشنگتن برای دلسرد کردن شرکت‌های خارجی از همکاری با ایران نقض «روح برجام» هست یا نه، گفت: «می‌دانم که گفت‌وگوهای مداومی با بسیاری از کشورهای خارجی برای بحث در این مورد داریم و می‌دانم که کشورهای دیگر هم نگرانی‌هایی مشابه ما در مورد اقدامات ثبات‌زدای ایران دارند.»

وی افزود: «ما می‌دانیم که آن‌ها در منطقه چه می‌کنند، می‌دانیم که مثلا در قبال کشتی‌های نیروی دریایی ما چه رفتاری دارند.»

کد خبر 379462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha