چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: سیدمحمد بطحایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس‌جمهور برای دولت دوازدهم است.

 سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش‌ و پرورش

ديروز رئيس‌جمهور هنگام معرفي و در دفاع از او گفت: «‌بطحايي به زير و بم اين وزارتخانه آشناست.» البته صحبت‌هاي نمايندگان مخالف او در نخستين ساعات بررسي صلاحيت وزرا، نشان داد خيلي‌ها با رئيس‌جمهور در اين زمينه هم‌عقيده نيستند. او كه معاونت دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش، معاونت توسعه مديريت و پشتيباني وزير آموزش‌ و پرورش، سرپرستي وزارت آموزش‌ و پرورش و رياست مركز نظارت سازمان برنامه و بودجه را در سوابق كاري خود دارد تا‌كنون چندين بار با همشهري گفت‌وگو كرده است. پيش از آغاز رأي‌گيري درباره برنامه‌هايش با ايشان گفت‌وگو كرديم.

  • گفته‌ايد برنامه‌هايي براي تحول داريد. اين تحول چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

تحول در متن و محتواي آموزشي ضروري است چرا كه به گفته كارشناسان حتي بسياري از دانش‌آموزان ممتاز در سنين جواني آداب زندگي را به‌درستي نمي‌دانند. دليل بسياري از نابهنجاري‌ها، اعتياد، دادگاه‌هاي شلوغ در حوزه طلاق و خانواده همين آموزش‌هاي ناصحيح در مدارس است. با لحاظ‌كردن بسياري از مسائل، لزوم تغيير در محتواي آموزشي بيش از پيش احساس مي‌شود.

  • مشخصا چه برنامه‌هايي براي وزارت آموزش و پرورش داريد؟

برنامه‌هاي من در 2محور و براساس نيازهاي جامعه است. بنابراين تمرين مهارت‌هاي زندگي و آنچه دانش‌آموزان براي تعامل با جامعه در خارج از مدرسه به آن نياز دارند و همه اينها در قالب سند تحول بنيادين است.

  • برخي منتقدان مي‌گويند فرهنگيان در تصميم‌گيري نقشي ندارند. شما چه مي‌گوييد؟

بله، مشاركت كم است، تلاش مي‌كنم راهكارهايي براي مشاركت فرهنگيان درتصميم‌سازي‌ها در دولت ارائه دهم تا با گزينش مسيرهاي جديد، آموزش و پرورش به سلامت از چالش‌هاي پيش روي خود عبور كند. اصلاح ساختار و مراكز تصميم‌سازي در نظام مديريتي و ارتقاي بهره‌وري از منابع و اصلاح مصارف از ديگر محورهاي برنامه‌هاي پيشنهادي به مجلس شوراي اسلامي است. تغيير و تحول در سيستم مديريتي آموزش و پرورش ضروري است. معتقدم روند فعلي در آموزش و پرورش، اهداف نظام تعليم و تربيت را محقق نمي‌كند و فقط موجب انباشت مشكلات مي‌شود. درصورت اخذ رأي اعتماد از نمايندگان مجلس، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش محور برنامه‌هايم خواهد بود و تلاش مي‌كنم روش‌هاي جديد جايگزين روش‌هاي قديمي شود تا آموزش و پرورش با نشاط و پوياتر شود.

  • يعني شما به سند هيچ انتقادي نداريد؟

‌نمي‌‌گويم سند تحول ايرادي ندارد ولي يكي از بهترين اسناد بالادستي در بين كل دستگاه‌هاي اجرايي كشور است، زيرا اين سند از چشم‌انداز به راهكارهاي عملياتي رسيده كه در ساير اسناد كمتر ديده‌ مي‌شود. ظرفيت‌هاي خوبي در برنامه ششم توسعه براي آموزش و پرورش ديده شده ولي كافي نيست، اين ظرفيت‌ها تسريع در آغاز اجراي سند تحول را به‌دنبال دارد.

  • مطالبات فرهنگيان در چند سال اخير يكي از معضلات آموزش و پرورش بوده. براي رفع اين معضل چه برنامه‌اي داريد؟

براساس مذاكره با مسئولان سازمان برنامه و بودجه مقرر شده جلساتي با مسئولان آموزش‌ و پرورش برگزار كنند تا ميزان مطالبات و كسري‌ها تا پايان امسال را مشخص كنند و اينكه چقدر منابع نياز داريم. متعاقبا كسري وجود دارد و بعد براي آن برنامه‌ريزي شود تا تخصيص صورت گيرد.

  • يكي از بحران‌‌هاي آموزش‌ و پرورش، كمبود نيروي انساني است و بارها مسئولان نسبت به اين موضوع هشدار داده‌اند. چه راهكاري براي حل اين بحران داريد؟

تا 4سال آينده حدود٤٠درصد نيروي انساني كنوني آموزش و پرورش يعني حدود ٤٠٠هزار نفر از فرهنگيان به مرحله بازنشستگي مي‌رسند. براي تأمين بخشي از نيازها مي‌توان با اتخاذ برخي سازوكارها بخشي از افراد مذكور را كه شرايط بازنشستگي دارند ترغيب به ادامه فعاليت كرد. تا وقتي فردي در دستگاهي بازنشسته نشود مشمول قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان نمي‌شود، زيرا مجددا دعوت به‌كار نشده و مشكلي در اين حوزه وجود ندارد. اگر بتوانيم حدود يك‌سوم اين افراد را ترغيب به ادامه فعاليت كنيم، به ٣٠٠‌هزار نيروي ديگر نياز داريم. همچنين براي جبران اين كمبود بايد ظرفيت دانشگاه فرهنگيان به‌صورت اورژانسي توسعه يابد تا طي ٤ سال آينده نيروي جايگزين را تربيت كند.

کد خبر 379392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha