مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گزارش عملکرد ۱۲ ساله شهرداری تهران درحوزه شهرسازی و معماری در صحن علنی شورای شهر ارائه شد.

شورای شهر

ازجمله مهم‌ترين نكاتي كه از سوي پژمان پشمچي‌زاده، معاون معماري و شهرسازي به آ‌ن پرداخته شد ميزان پايبندي شهرداري تهران به طرح‌هاي جامع و تفصيلي و ميزان جمعيت‌پذيري شهر تهران بود تاجايي كه در طرح تفصيلي شهر تهران مجموع ظرفيت ساخت‌وساز 764ميليون مترمربع پيش‌بيني شده اما آنچه در زمان ابلاغ صدور پروانه يعني از سال‌91 انجام شد 104ميليون مترمربع ساخت وساز است.

به‌عبارت ديگر و با توجه به اين امر 660ميليون مترمربع از ظرفيت ساخت‌وساز در شهر تهران باقي است.پژمان پشمچي‌زاده از ظرفيت جمعيت‌پذيري به‌عنوان مخاطره جدي تهران نام برد و از تلاش‌هاي شهرداري تهران براي كاهش اين ظرفيت سخن گفت و افزود: ما سعي كرديم در يك پايش هدفمند با كاهش پهنه مسكوني ظرفيت جمعيت پذيري شهر را در افق برنامه يعني1405بيش از 500هزار نفر كاهش دهيم و به 10ميليون نفر برسانيم؛ به اين معني كه در آخرين پايش صورت گرفته روي طرح جامع نه‌تنها 863هكتار از پهنه مسكوني كاسته شد بلكه از سهم مسكوني پهنه مختلط هم كاستيم. پهنه G يا حفاظتي را به 833هكتار افزايش داديم و با تبديل فضاي عمومي از پهنه مديا سنتر 550هكتار ديگر به 833هكتار پهنه حفاظتي اضافه كرديم.

معاون معماري و شهرسازي شهردار تهران با اشاره به اينكه نگاه برنامه‌ريزان شهري و تصويب‌كنندگان طرح‌هاي جامع و تفصيلي نگاه اصلاحي بوده، گفت: اگر اين برنامه‌ها به موقع مورد پايش و كاستي‌هاي آن مورد توجه قرار نگيرد تأثيرگذاري خود را از دست مي‌دهد و ضد‌توسعه عمل مي‌كند. به گفته پشمچي‌زاده اين پيشنهاد شهرداري تهران هم‌اكنون در شوراي‌عالي معماري و شهرسازي در دست بررسي است.

  • حال تهران خوب نيست؟

معاون معماري وشهرسازي شهردار تهران افزود: در طرح جامع در كنار شهرداري تكاليف قانوني قابل توجهي برعهده قواي مختلف گذاشته شده كه درصورت نبود روحيه هم افزايي كار توسعه پايدار در شهر پيش نخواهد رفت. وي با غيرفني خواندن جمله حال تهران خوب نيست، گفت: از جيب هر شهروند براي نگهداشت شهر سالانه 2ميليون و 200هزار تومان هزينه مي‌شود نبايد تمام انرژي، زحمات و هزينه‌هايي كه شهروندان متقبل شدند با اينگونه بي‌توجهي‌ها ناديده انگاشته شود.

يكي ديگر از نكاتي كه درگزارش پشمچي‌زاده به آن اشاره شد اين بود كه براساس گزارش مركز آمار ايران و بانك مركزي امسال افزايش ارزش مسكن 2/5درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت اما تنها نقطه‌اي از كشور كه داراي ارزش افزوده بيشتر از تورم اعلام شده از سوي بانك مركزي بوده منطقه‌12با 12درصد رشد بود كه اين نكته بسيار خوبي است و به معني بازگشت زندگي و سكونت به منطقه تاريخي و مركزي شهر تهران است كه مي‌رفت خالي از سكنه شود. وي در تشريح ساير دستاوردهاي ديگر مديريت شهري گفت:

محور انقلاب خط جداكننده شمال و جنوب شهر است كه 54درصد جمعيت در بالاي انقلاب و 46درصد در جنوب انقلاب ساكن هستند. از سوي ديگر ما 52درصد افزايش سرانه‌ در شمال محور انقلاب و 48درصد در جنوب محور انقلاب داشتيم.

معاون شهردار تهران همچنين از توسعه زيرساخت‌هاي هوشمند‌سازي‌ شهر سخن گفت، امري كه باعث شده تا زمان صدور پروانه در يك دوره 12ساله از 120به 55روز كاهش يابد. در بحث سنجش بهبود فضاي كسب و كار نيز در سال‌2007رتبه شهرداري67بود كه در سال 2017به 27ارتقا يافت؛ ضمن اينكه در موضوع پروانه ساخت‌وساز كلان برون سپاري صورت گرفت تاجايي كه شهرداري تهران دراين بخش ديگر هيچ نقشي ندارد.

معاون معماري و شهرسازي همچنين از 2درصد نوسازي در شهر از ابتداي ابلاغ طرح تفصيلي سخن گفت و تأكيد كرد: در 5سال گذشته بطور متوسط سالي پروانه ساخت80هزار واحد مسكوني صادر شده كه با لحاظ‌كردن خانوار سه نفره، 144هزار نفر ظرفيت جمعيت‌پذيري را اضافه كرديم كه در افق طرح جامع برابر با يك ميليون و 296هزار نفر مي‌شود. وي در مورد وضعيت بلند مرتبه‌سازي‌ در منطقه‌22و شائبه‌هايي كه درمورد صدور بي‌رويه پروانه دراين منطقه مطرح است نيز گفت: پروانه‌هاي صادره در منطقه‌22هنوز از ظرفيت جمعيت‌پذيري خودش نگذشته است.

  • تذكراتي به صلاح شهروندان

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري آخرين نطق پيش از دستور خود را در شوراي شهر تهران قرائت كرد. وي با اشاره به اينكه دراين چهارسال تذكراتش همه براي انجام وظايف نمايندگي و صلاح شهروندان بود، گفت: شاخصي مورد وثوق براي سنجش كارآمدي و اثربخشي دقيق كيفيت هزينه‌ها در مديريت شهري وجود ندارد درحالي‌كه بايد درمورد شاخص‌هايي همچون وضعيت كيفيت هواي شهر، بافت‌هاي فرسوده، نگهداري از باغات، نوسازي و توسعه حمل‌ونقل عمومي، مديريتِ پسماند و رضايتمندي شهروندان از خدمات ارائه شده پاسخگو باشيم. وي خواستار روشن شدن ميزان دارايي فروخته شده و افزايش تملك دارايي به سرمايه‌هاي شهر شد وگفت: لازم است نهادي خارج از مديريت شهري اين شاخص‌ها را سنجش كند.

  • نصب يادمان شهيد حججي در شهر

24 مرداد ماه از سوي شوراي شهر تهران يك طرح دوفوريتي به تصويب رسيد. اين طرح مربوط به ساخت و نصب يادماني از شهيد محسن حججي در يكي از ميادين مركزي شهر تهران بود. اين يادمان قرار است يادآور صلابت، اقتدار و بزرگ‌منشي اين شهيد والامقام باشد. همچنين قرار شده فراخواني از همه هنرمندان صورت گيرد تا بهترين اثري كه بتواند اين مفهوم را منتقل كند انتخاب شود.

يكي ديگر از دستورات جلسه اختصاص به گزارشي از وضعيت منطقه 15داشت كه از سوي بهمني دبير شوراياري منطقه قرائت شد. در پايان اين گزارش شوراياري منطقه 15به نيابت از مردم منطقه يك چفيه را به رسم تقدير از عملكرد 12ساله محمدباقرقاليباف شهردار تهران به ايشان هديه كرد. اين چفيه از سوي پدر شهيدان قاسمي به قاليباف اهدا شد البته در نبود شهردار تهران مهدي چمران رئيس شوراي شهر به نمايندگي اين هديه را دريافت كرد.

جدول

 

کد خبر 379375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha