سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: ۱۸‌ ماه از درگذشت زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور می‌گذرد و سرنوشت آخرین یادگار او در عرصه سینما و تلویزیون یعنی فیلمنامه پروژه حضرت موسی(ع) همچنان نامعلوم است.

فیلم

هرچند از چند‌ماه پيش جمال شورجه، جانشين همكار مرحوم خود روي صندلي كارگرداني شده اما حاشيه‌هاي پررنگ‌تر از متن بر اين پرونده سايه افكنده و زمزمه‌هايي عجيب از بودجه صدها ميليارد توماني سريال الف ويژه «موسي كليم‌الله» به گوش مي‌رسد؛ هزينه‌اي كه شايد روند تأمين آن باعث شود اين پروژه به تهيه‌كنندگي سيداحمد ميرعلايي براي هميشه به بايگاني برود.

  • تكذيب بودجه 600ميلياردي

شورجه كه بيشتر فيلم‌هاي دفاع‌مقدسي در كارنامه خود دارد و دست‌كم 7سال است پشت دوربين نرفته، درباره سرنوشت موسي كليم‌الله به همشهري مي‌گويد: «اگر پروژه تا امروز كليد نخورده بيشتر به‌خاطر حاشيه‌هايي است كه ايجاد‌شده و ما تصميم گرفته‌ايم كارها را تا رسيدن به نتيجه ادامه بدهيم. در واقع منتظر تصميم تلويزيون هستيم. بودجه مورد نياز ما بسيار كمتر از مبلغ 600ميليارد توماني است كه گفته مي‌شود و متأسفانه اين شايعه‌ها همه‌جا پيچيده است. ما براي جذب حامي مالي و تأمين بودجه جز تلويزيون با برخي نهادها و سازمان‌هاي دولتي و خصوصي هم مذاكره كرده‌ايم».

  • يك سريال و 3فيلم بلند

كارگردان فيلم‌هاي «دايره سرخ» و «33روز» در ادامه با اشاره به فيلمنامه موسي كليم‌الله تصريح مي‌كند: «فيلمنامه در زمان حيات مرحوم سلحشور نوشته شده بود و شوراي طرح و برنامه تلويزيون نظرها و مشاوره‌هايي درباره بخش‌هاي مذهبي آن داشتند. بعد از درگذشت زنده‌ياد سلحشور، نماينده وي با كارشناسان تلويزيون به جمع‌بندي رسيد و هم‌اكنون مشغول اعمال نظرهاي كارشناسي روي فيلمنامه هستيم.»

شورجه در تشريح بيشتر اتفاقي كه قرار است براي پروژه موسي كليم‌الله بيفتد، مي‌گويد: «علاوه بر يك مجموعه تلويزيوني كه دربردارنده ماجراهاي پيش از تولد حضرت موسي تا زمان رحلت ايشان است، 3فيلمنامه هم براي ساختن 3فيلم سينمايي مستقل استخراج مي‌شود اما شروع پيش‌توليد سريال موضوعي مهم و اساسي است كه به زمان كافي نياز دارد. اگر در همين روزها به توافق برسيم و بودجه لازم تأمين شود، سال آينده كار را كليد مي‌زنيم.»

گردآوري يك كتابچه جامع توليد يا همان آرت‌بوك از مراحل توليد پروژه تاريخي موسي كليم‌الله براي شفاف‌سازي ريز هزينه‌ها، توليد انيميشن دوبعدي براي آسان‌تر‌شدن برنامه‌ريزي براي توليد سريال، كامل‌شدن فيلمنامه و استخراج 3فيلمنامه سينمايي هم از ديگر مراحل پروژه است. شورجه درباره هزينه احتمالي نهايي مي‌گويد: «هزينه عمده توليد را بازيگران رقم مي‌زنند. ما بايد به نتيجه برسيم كه از بازيگران ستاره توانمند ايراني استفاده كنيم يا بازيگران خارجي. اين مباحث در كنار انتخاب عوامل پشت دوربين در دست بررسي است و هزينه نهايي پس از مذاكره‌ها به‌دست مي‌آيد».

  • 12ميليارد براي 44قسمت

مسعود جعفري‌جوزاني كه در كارنامه پربار خود انبوه فيلم‌هاي تاريخي را به ثبت رسانده، در برنامه اخير شبكه آي‌فيلم درباره هزينه توليد سريال «در چشم باد» گفت: «ما براي 44قسمت يك مجموعه تاريخي حدود 12ميليارد و 100ميليون تومان هزينه كرديم. ضمن اينكه پروژه سنگين بود و هر قسمت آن به اندازه يك فيلم سينمايي زحمت داشت.»

اگر عدد 12ميليارد و 100ميليون تومان را بر 44قسمت در چشم باد تقسيم كنيم، نتيجه مي‌شود 275ميليون تومان براي هر قسمت كه در زمان توليد در سال‌هاي 82تا 87 بسيار منطقي به‌نظر مي‌رسد. اين را بگذاريد كنار شايعه هزينه 600ميليارد توماني موسي كليم‌الله كه اگر 60قسمت هم داشته باشد، مي‌شود به‌عبارت 10ميليارد تومان براي هر قسمت؛ اتفاقي كه در شرايط فعلي بعيد است رخ بدهد!

کد خبر 379364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha