جبار آذین: یکی از معضلات سریال‌سازی در سازمان صدا و سیما در کنار نبود مدیریت لازم و برنامه‌ریزی اصولی برای سامان دادن به برنامه‌ها بر مبنای نیاز مخاطبان و شبکه‌ها، نداشتن نگاه تخصصی و کارشناسی و نظارت درست بر موضوع مجموعه‌ها و چگونگی تولید و صدور مجوز ساخت به گروه‌های خودی و غیرخودی است.

سریال

اين كاستي‌ها و مشكلات باعث شده تا توجه و بررسي كارشناسي و اجتماعي مكفي در اين زمينه لحاظ نشود. از همين رو، بلبشوي جاري و اهمال و سهل‌انگاري مسئولان و مديران موجب توليد انواع سريال‌هاي نازل و متوسط با موضوع‌هاي تكراري و غيرجذاب شده است.

تاكنون چند فيلم تلويزيوني و سريال موفق و ناموفق درباره رخدادهاي ورزشي و زد و بندهاي پشت‌ پرده آن ساخته و آنقدر درباره باندبازي و فساد دنياي ورزش به‌ويژه فوتبال گفته شده كه مخاطب نه‌تنها آنها را از حفظ است كه از مشاهده تكراري آنها حالش بد مي‌شود.

اين همان واقعه ناخوشايندي است كه با توليد و پخش سريال «لژيونر» به‌علت استفاده از كليشه‌ها و تكرارها براي تماشاگران تلويزيون روي داده است. با اين همه، گرچه مجموعه كم‌مخاطب لژيونر موضوعي نه‌چندان تازه را دستمايه و مضمون اصلي داستانك‌هاي كم‌مايه خود قرار داده و آنچه از پشت و روي دنياي هزاررنگ فوتبال مطرح مي‌كند براي مخاطبان تلويزيون تازگي ندارد اما كارگرداني خوب مسعود آب‌پرور آن را كمي تا قسمتي قابل تامل كرده است.

با آنكه فيلمنامه‌نويس لژيونر كوشيده با اضافه كردن چاشني عشق و حادثه از بي‌رمقي و بي‌رنگي قصه‌هاي غيرجذاب سريال بكاهد اما به‌دليل ضعف‌هاي شخصيت‌پردازي و تكراري بودن چاشني‌ها و دوري از خلاقيت، نتوانسته دستپخت خود را مورد پسند مخاطب بسازد. با اينكه لژيونر در اجراي تلويزيوني فيلمنامه‌اي متوسط از توانايي‌هاي يك كارگردان حرفه‌اي و بازيگران نام‌آشنا بهره برده، ولي حاصل كار قرباني محتواي تكراري، موضوع كليشه‌اي و پرداخت متوسط رويدادها و ماجراهاي آن شده و نتوانسته مخاطب را با خود همراه كند.

درواقع مشكل اساسي لژيونر موضوع نخ‌نما و پردازش ضعيف شخصيت‌ها و جذاب نبودن رخدادهاي فرعي و اصلي است. حتي كوشش‌هاي كارگردان هم براي جذابيت بخشيدن به آنها و تصويرسازي‌هاي مناسب نتوانسته سريال را از پيچ و خم استقبال مخاطب به سلامت بگذراند. لژيونر نمونه يك كار ناكامل از هنرمنداني است كه هنرشان فداي ضعف‌هاي فيلمنامه و موضوع تكراري و بي‌توجهي مديران به نيازها و سليقه‌ها و انتظارهاي بينندگان شده است. اين سريال در جذب مخاطب حتي در حد متعارف هم موفق نيست و از نظر مضمون و محتوا امتيازي در حوزه سريال‌سازي كسب نكرده است.

  • منتقد تلويزيون
کد خبر 379247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha