دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: چه‌کسی گفته است که زندگی قراربوده بدون مشکل و سختی باشد؟

پیام آوران شادی

يكي از ملزومات دنيا تحمل چيز‌هايي است كه بر وفق مراد نيست و آنهايي مي‌توانند خوشبختي را احساس كنند كه بلدند شادي را در شرايط مختلف بيافرينند و مهم‌‌تر از آن براي ديگران هم موقعيتي ايجاد كنند تا آنها هم شاد شوند و احساس رضايت كنند. اين فرموده امام‌علي(ع) در نهج‌البلاغه كه مومن شادي‌اش درصورتش و غمش در درونش نهفته است، يكي از مهم‌ترين چيزهايي است كه بايد دستاويزي باشد تا غم‌هايمان كه طبيعي‌ترين اسباب دنيا هستند را براي خودمان نگه داريم و شادي‌مان را با ديگران تقسيم كنيم تا دنيا جاي قشنگ‌تري براي زندگي باشد اما اين كار هم قواعد خاص خودش را دارد.

  • روي زيبا با لبخند

يكي از مهم‌ترين و ارزشمند‌ترين هديه‌هايي كه شما مي‌توانيد هر روز به اطرافيانتان بدهيد، همان لبخند زيبايي است كه مي‌تواند بدون بهانه مهمان چهره شما شود. هر روز صبح وقتي مقابل آينه مي‌ايستيد و خود را براي يك روز ديگر آماده مي‌كنيد، به‌خودتان با دقت نگاه كنيد. مي‌توانيد حالت‌هاي مختلف چهره‌تان را ببينيد. اخم كنيد، عادي باشيديا لبخند بزنيد. كداميك زيباتر است؟ خود شما دوست داريد اطرافيانتان را با كدام صورت ببينيد؟ وقتي براي خوردن صبحانه باهم جمع مي‌شويد، اگر همسرتان در كدام حالت چهره باشد انرژي مثبتي براي‌تان خواهد داشت؟ وقتي سوار وسيله نقليه عمومي مي‌شويد، زماني كه وارد اداره شده و همكارانتان را مي‌بينيد، در همه اين مراحل دلتان مي‌خواهد آنها كه مقابل شما هستند چگونه باشند؟ ديدن آدم‌هايي كه لبخند مي‌زنند مي‌تواند حتي در اين گرماي تابستان حال و هواي دلتان را كمي بهاري كند. خودتان هم خيلي راحت و بدون هيچ هزينه‌اي اين لطف را در حق عزيزانتان و ديگران بكنيد. امام‌علي(ع) مي‌فرمايند: بهترين راه براي نفوذ در دل دوستان و زدودن كينه از دل دشمنان، گشاده‌رويي است‌ هنگام ملاقات ، جويا شدن از روي مهر و محبت از حال آنان در موقع غيبت، شادي و خوشحالي هنگام حضور و آمدنشان. (تحف العقول)

اولين چيزي كه باعث نفوذ در دل ديگران و بالا بردن محبوبيت شما مي‌شود همان روي‌گشاده و لبخند است كه هم حال اطرافيان را خوب مي‌كند و هم به‌خاطر بازخورد مثبت آنها در روحيه خودتان تأثير دارد.روي آينه‌اي كه هر روز صبح خودتان را در آن ورانداز مي‌كنيد، بنويسيد: لبخند فراموش نشود.

  • شوخ طبعي بدون لودگي

توانايي خنداندن ديگران چيزي است كه مي‌تواند براي زندگي خودتان و اطرافيانتان بسيار مفيد باشد؛ اينكه بتوانيد اتفاقات پيرامونتان را با زبان طنز و شيرين بيان كنيد. اينكه گاهي لطيفه‌اي بگوييد و چيزهاي جالب تعريف كنيد كمك مي‌كند كه اطرافيانتان حالشان خوب شود. سعي كنيد كسي باشيد كه وقتي وارد يك جمع مي‌شود، همه از آمدنش خوشحال بوده و مي‌دانند در كنارش اوقات خوشي را مي‌گذرانند.شوخي كردن يعني داشتن توانايي اينكه جنبه مثبت رويدادها را ببينيد و اين كمك مي‌كند تا استرس خودتان و آنها كه كنارتان هستيد را كم كنيد. حتي در روانشناسي روشي به نام خنده درماني وجود دارد. اما خنداندن ديگران يكي از مهم‌‌ترين كارهايي است كه بايد مراقب خط قرمزهايش بود. قرار است بخنديد اما نه به هر قيمتي. قرار نيست براي شاد كردن ديگران لودگي كنيد و شخصيت خودتان را زيرسؤال ببريد و از طرفي قرار هم نيست كه ديگران را تحقير كنيد يا نقاط ضعفشان را زير ذره‌بين بگذاريد.لحن شما هنگام شوخي مهم است و اينكه محتواي‌شوخي‌تان احساس منفي در كسي ايجاد نكند.

امام‌باقر(ع) مي‌فرمايند: خداوند عزوجل كسي را كه در ميان جمع شوخي كند دوست دارد به شرط آنكه ناسزا نگويد.(كافي - جلد 2) يكي از نكات مهمي كه مرز شوخي و لودگي مي‌شود اندازه نگه داشتن در شوخ طبعي است. اينكه قرار است حال ديگران را بهتر كنيد به اين معني نيست كه مدام شوخي كرده و سعي كنيد چيزي بگوييد كه ديگران بخندند. امام علي(ع) مي‌فرمايند: هر كس زياد شوخي كند، نادان شمرده مي‌شود.(غررالحكم و درر الكلم) پس هم مراقب حفظ شخصيت خودتان باشيد هم توهين نكردن به ديگران.

  • چه كاري از من ساخته است؟

يكي از راه‌هايي كه مي‌توانيد ديگران را شاد كنيد، كمك كردن به آنها براي حل مشكلاتشان است. حتما شما هم در زندگي شخصي‌تان مشكلات زيادي داريد اما قرار است سختي‌هاي‌تان در دل‌تان باشد و شادي‌هاي‌تان در لب‌تان و دنياي بيرون‌تان. سعي كنيد تا آنجا كه مي‌توانيد به ديگران براي از بين بردن مشكلاتشان كمك كنيد؛ مثلا مي‌دانيد خريد منزل براي مادرتان سخت است گاهي اين كار را برايش انجام دهيد. همسرتان از نگهداري بچه‌ها خسته شده است، يك روز مرخصي بگيريد و در خانه بمانيد و به او بگوييد مي‌تواند چند ساعتي به تنهايي هركجا خواست برود و كمي استراحت كند. دوستي داريد كه نياز به ضامن دارد تا وام بانكي بگيرد، اين كار را برايش انجام دهيد. قرار نيست كارهاي بزرگي بكنيد.همين كه دقت داشته باشيد چه كاري از دست‌تان براي شاد كردن ديگران بر مي‌آيد و آنها را انجام دهيد، كفايت مي‌كند. گاهي مردم فقط به‌دنبال يك گوش شنوا هستند كه با آن حرف بزنند. اگر كاري از دست‌تان بر نمي‌آيد، گوش شنوايشان باشيد با همان لبخندي كه تمرين كرده‌ايد در چهره‌تان پيام‌آور دوستي و آرامش باشد.

  • قشنگ‌ترين حرف‌هاي دنيا

تصور كنيد نوعي از اخبار را كه فقط خبرهاي خوب دنيا را به اطلاع شما برساند. هواشناسي‌اش فقط خبر از آمدن باران بدهد، بگويد كه براي كدام بيماري‌ها درمان قطعي پيدا شده است و چه جاهايي در زمين چه اتفاقات خوبي افتاده است. گوش دادن به اين خبرها چقدر حالتان را خوب مي‌كند؟ هرچند در دنياي واقعي شايد ممكن نباشد كه هميشه اتفاقات خوب بيفتد اما در دنياي بين فردي شما و اطرافيانتان مي‌توانيد كاري كنيد كه بيشتر اوقات از اتفاقات خوب حرف بزنيد، از زيبايي‌ها بگوييد و ياد بگيريد كه حتي يك چيز ساده را با قشنگ‌ترين كلمات بيان كنيد. آدم‌ها تشنه شنيدن حرف‌هاي زيبايند. شايد خودشان اين نياز را فراموش كرده باشند اما اگر شما حواس‌تان باشد و حرف‌هاي زيبا به آنها بگوييد خيلي زود هم حال آنها بهتر مي‌شود و هم جذب شما مي‌شوند كه توانسته‌ايد چنين تأثير مثبتي در آنها ايجاد كنيد. يادتان باشد تنها اثري كه حرف زدن از مشكلات زندگي‌تان، يادآوري كردن كمبودهاي طرف مقابل و حرف‌هايي از اين دست دارد اين است كه انرژي‌هاي منفي را بيشتر كرده و حال هر دوي‌تان را خراب مي‌كند؛ مثلا اگر دوستي را بعد از مدت‌ها مي‌بينيد كه صورتش جوش زده، چاق شده يا هر ايراد ديگري پيدا كرده است، شما مسئول اين نيستيد كه در اولين برخورد، به او دكتر خوب پوست معرفي كرده يا مضرات چاقي را گوشزد كنيد. همين كه بگوييد از ديدارش خوشحاليد و يادي از گذشته‌ها كرده و خاطرات خوب‌تان را مرور كنيد و برايش آرزوهاي خوب داشته باشيد كفايت مي‌كند. گاهي يك حرف كوچك‌تان حال كل روز شنونده را خراب مي‌كند. پس سعي كنيد زيباترين كلمات و مفاهيم را پيدا كرده و به ديگران بدهيد تا حالشان را بهتر كنيد. از همين امروز سعي كنيد گوينده بهترين خبرها و اتفاقات اطرافيانتان باشيد.

کد خبر 379207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha