مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از بهره‌برداری از خانه اتحادیه در فاز اول در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

خانه اتحادیه

عيسي عليزاده با اشاره به بهره‌برداري از خانه اتحاديه در آينده‌اي نزديك گفت: طي جلساتي با حضور شوراي راهبردي و معماران مرمت اين بناي تاريخي آغاز شد. در مجموع 8حوض، 6آب انبار و 300مترمربع شبكه آبرساني قديمي كشف و مرمت شد و بيش از 15هزار قطعه كاشي تاريخي در اين خانه بازسازي شد. وي با بيان اينكه عمليات مرمت و بازسازي تنها بادگير خانه اتحاديه 4ماه طول كشيده است، افزود: استقرار تيم‌هاي پژوهشي و طراحي با حضور بيش از 50كارشناس هنري در محل پروژه انجام شده‌است.

استحكام بخشي پروژه و تعميرات سازه ابنيه با جديدترين متد علمي در اين پروژه صورت گرفته است. مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران اظهار كرد: خانه اتحاديه به مساحت 8هزار و 860مترمربع تملك و طي مراحل حقوقي و توافق با 150نفر از مالكان و وراث بعد از گذشت يك‌سال انجام شده‌است. به گفته وي كارشناسي و معماري طبق مدل‌سازي‌ و لايه شناسي مجموعه تاريخي اتحاديه انجام شده است. خاكبرداري از 700تن نخاله و پاكسازي محوطه كاوش و همچنين خانه‌سازي‌ 3‌ماه به طول انجاميد.

سردر خانه‌باغ اتحاديه طي عمليات پنج‌ماهه باز زنده‌سازي شده كه اين پروژه بخشي از ميراث فرهنگي است. عليزاده با پرداختن به مراحل دكورسازي و مجسمه‌هاي هايپر رئال و موزه مشاهير خاطرنشان كرد: قبل از اتمام شهريور خانه اتحاديه در فاز اول آماده بهره‌برداري مي‌شود.

خانه‌باغ اتحاديه يا همان خانه امين‌السلطان كه به خانه «دايي جان ناپلئون» معروف است به قيمت 28ميليارد و 500ميليون تومان تملك شده‌است. خانه‌‌باغ اتحاديه يكي از آثار باقيمانده از باغ بزرگ لاله‌زار در محدوده منطقه 12شهرداري تهران است كه 12تيرماه سال1384با شماره 12057در فهرست آثار ملي كشور ثبت شد، اما در پي عدم‌خريد آن توسط سازمان ميراث فرهنگي، مالكان خانه اتحاديه درخواست خروج اين اثر از فهرست آثار ملي را به ديوان عدالت اداري دادند و سرانجام اين خانه 24اسفند 1388از فهرست آثار ملي خارج شد. اين خانه متعلق به امين‌السلطان صدراعظم ناصرالدين‌شاه، مظفرالدين‌شاه و محمدعلي‌شاه قاجار بوده كه پس از كشته شدن او توسط «حاج رحيم اتحاديه» خريداري شده‌است.

کد خبر 379161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha