یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه‌های راست افراطی حامی نژادپرستی که از روز جمعه در یکی از پارک‌های شارلوتزویل تجمع کرده بودند، ظهر شنبه به وقت محلی با مخالفانشان درگیر شدند.

امریکا

در ميانه كشمكش‌هاي خياباني، جواني 20ساله كه اكنون دستگير شده با خودروي سواري به ميانه جمعيت مخالف نژادپرستي راند و مرگ يك زن 32ساله را رقم زد؛ مرگي كه در مقابل دوربين‌ها رخ داد و در جريان آن‌ به تعبير رسانه‌هاي آمريكايي «زني جوان تكه‌تكه شد».

مسئولان در شارلوتزويل پيش از وقوع درگيري‌ها وضعيت فوق‌العاده اعلام كرده بودند و نيروهاي پليس ضدشورش در خيابان‌ها حضور داشتند اما به‌رغم حضور اين نيروها، دو طرف در مركز شهر و در اطراف «پارك آزادي» كه صحنه اصلي تجمع و درگيري‌ها بود، با چوب، شيشه، سنگ و اسپري فلفل به جان هم افتادند.

اين براي نخستين بار نيست كه هواداران گروه‌هاي مختلف زيرمجموعه راست افراطي دست به تجمع خياباني مي‌زنند اما راهپيمايي آنها در شارلوتزويل، بزرگ‌ترين تجمع طرفداران راست‌افراطي طي سال‌هاي اخير به شمار مي‌رود. گروه‌هاي مختلف ازجمله نئونازي‌ها و هواداران گروه «كوكلوكس‌كلان» در اين تجمع كه با عنوان «اتحاد راست» برگزار شد، حضور داشتند.

كو‌كلوكس‌كلان‌ها پشتيبان برتري نژاد سفيد هستند. تجمع‌كنندگان شعارهايي عليه سياهپوستان، اقليت‌هاي نژادي و مذهبي و همچنين مهاجران سر مي‌دادند. آنها با حمله به زنان و مردان سياهپوست در خيابان‌هاي شارلوتزويل از آنها مي‌خواستند آمريكا را ترك كنند.

علائم حزب نازي آلمان هم در دست بسياري از تظاهر‌كنندگان وجود داشت و بسياري از آنها به سبك نازي‌ها سلام نظامي مي‌دادند. همچنين براي نخستين بار، برخي هواداران راست افراطي با سلاح‌هاي نيمه‌خودكار و تجهيزات جنگي در خيابان‌ها حاضر شدند؛ اقدامي كه باعث ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم آمريكا شده است. تصاوير و ويدئوهاي زيادي طي 2روز گذشته در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده كه 2طرف را در حال زد و خورد خونين با يكديگر نشان مي‌دهد.


طبق گفته پليس شارلوتزويل، بسياري از شركت‌كنندگان در تظاهرات راست‌هاي افراطي و مخالفان آنها از ديگر ايالت‌هاي آمريكا خود را به ويرجينيا و اين شهر رسانده بودند. تري مك‌اوليف، فرماندار ويرجينيا، ديروز در مقابل خبرنگاران حاضر شد و ضمن تأييد خبر مرگ يكي از مخالفان تجمع نژادپرستان، در نخستين واكنش به درگيري‌هاي خونين شهر شارلوتزويل گفت: «تنها پيام من خطاب به نژادپرستان اين است كه به خانه‌هايتان برويد؛ نه اينجا و نه در هيچ نقطه ديگري از آمريكا جايي براي شما وجود ندارد.» مقام‌هاي محلي از احتمال اعلام حكومت نظامي و منع رفت‌وآمد در شهر خبر داده‌اند.

تجمع بزرگ راست‌هاي افراطي در پارك آزادي شارلوتزويل پس از آن اتفاق افتاد كه مسئولان اين شهر اعلام كردند قصد دارند مجسمه ژنرال رابرت لي را از اين پارك برچينند. رابرت لي، در جنگ داخلي آمريكا طي قرن نوزدهم ميلادي فرمانده اصلي نيروهاي جنوب بود كه طرفدار حفظ برده‌داري بودند. نام پارك هم به تازگي از «پارك لي» به پارك آزادي تغيير داده شده است. اين اقدامات در چارچوب برنامه‌هاي مقام‌هاي ويرجينيا براي برچيدن نمادها و نام‌هاي مربوط به دوره برده‌داري در آمريكاي قرن نوزدهم انجام مي‌شود.

  • انتقاد گسترده از ترامپ

درگيري‌ها در ويرجينيا كه آغاز شد همه منتظر واكنش دونالد ترامپ بودند كه تصور مي‌شد مثل هميشه از طريق توييتر باشد. ساعتي بعد توييت ترامپ از راه رسيد و او تنها خواستار «حفظ وحدت» شد. رئيس‌جمهور آمريكا نوشت: «همه ما بايد متحد باشيم و هرگونه خشونت را محكوم كنيم. در آمريكا جايي براي اينگونه خشونت‌ها نيست.

بيايد به‌عنوان يك ملت در كنار هم قرار گيريم.»هواداران گروه‌هاي راست افراطي سال گذشته براي پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات تلاش بسيار كردند چرا كه سخنان نژادپرستانه او، برنامه‌هايش در اخراج پناهجويان و ممانعت از ورود مسلمانان به خاك آمريكا را هم‌راستاي خواسته‌هاي خود مي‌ديدند. پيروزي او در انتخابات، باعث شادي گروه‌هاي افراطي دست راستي در آمريكا شد.

موضع‌گيري ترامپ در مقابل وقايع شارلوتزويل با انتقاد گسترده رسانه‌هاي آمريكا و چهره‌هاي سياسي هم در اردوگاه جمهوريخواهان و هم در جبهه دمكرات‌ها روبه‌رو شد. آنها از دونالد ترامپ انتقاد كردند كه چرا به‌طور مستقيم گروه‌هاي راست افراطي، نژادپرستان و كوكلوكس‌كلان‌ها را خطاب قرار نداده و اقدامات آنها را محكوم نكرده است.

ماركو روبيو، سناتور جمهوريخواه گفت: «براي مردم آمريكا بسيار مهم است كه رئيس‌جمهور وقايع ويرجينيا را با اشاره مستقيم به گروه‌هاي حامي برتري نژادي سفيدپوستان محكوم كند.» نانسي پلوسي، از رهبران حزب دمكرات در كنگره هم در توييتي خطاب به دونالد ترامپ نوشت: «بعد از من تكرار كن: نژادپرستي سفيدپوستان دهن‌كجي و بي‌احترامي نسبت به ارزش‌هاي آمريكاست.»

سناتور تد كروز هم كه از رقباي اصلي ترامپ در مرحله مقدماتي انتخابات رياست‌جمهوري در حزب جمهوريخواه بود ديروز از جف سشنز، دادستان كل آمريكا، خواست اتفاقات شارلوتزويل را به‌عنوان پرونده در حوزه «تروريسم داخلي» پيگيري كند. طبق دستور سشنز، پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي) در چارچوب نقض حقوق مدني مأمور تحقيقات در مورد وقايع اين شهر شده است. تروريسم داخلي در آمريكا زيرمجموعه نقض حقوق مدني قرار مي‌گيرد.

کد خبر 379158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha