یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

وانگ بینگ به پنجمین فیلمساز چینی در تاریخ ۷۰ ساله جشنواره لوکارنو تبدیل شد که یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم این رویداد مهم سینمایی را با خود به سرزمین اژدها می‌برد.

سینما

به گزارش همشهري، هفتادمين جشنواره فيلم لوكارنو شامگاه شنبه با برگزاري آيين اختتاميه در سوئيس پايان يافت و «بانو فانگ» از چين به نخستين مستندي تبديل شد كه جايزه اول را از آن خود مي‌كند. هيأت داوران بخش مسابقه رسمي لوكارنو به رياست اوليويه آساياس با اهداي يوزپلنگ طلايي به وانگ بينگ، از شيوه روايت آخرين روزهاي زندگي يك بانوي 67ساله مبتلا به بيماري فراموشي در جنوب چين تقدير كرد.

سينماي چين نخستين بار در سال 1998با «آقاي ژائو» برنده يوزپلنگ طلايي لوكارنو شد و 2سال بعد با «پدر» اين افتخار را تكرار كرد. «يك خانم چيني» در سال 2009و «تعطيلي زمستاني» در سال 2010، ديگر فيلم‌هايي بودند كه برترين جايزه لوكارنو را به‌دست آوردند. در سال‌هاي اخير توجه جشنواره‌هاي معتبر جهاني به فيلم‌هاي مستند بيش از پيش شده كه نمونه آن اهداي جايزه خرس طلايي بهترين فيلم برلين به مستند «آتش در دريا» به كارگرداني جانفرانكو رزي بود.

هيأت داوران جايزه ويژه خود را به جوليانا روخاس و ماركو دوترا از برزيل براي «رفتارهاي خوب» از برزيل اهدا كرد تا 2جايزه اصلي لوكارنو به قاره‌هاي آسيا و آمريكاي جنوبي برسد، اما ديگر جايزه‌هاي مهم اين دوره در قاره اروپا باقي ماند. اف‌جي اوسانگ براي درام شبه‌نوآر «9انگشت» جايزه بهترين كارگردان را از آن خود كرد و جايزه بهترين بازيگر زن به ايزابل هوپر رسيد. بازيگر سرشناس فرانسوي در «مادام هايد» به نقش يك معلم فيزيك ظاهر شده است.

درحالي‌كه بسياري از كارشناسان يوزپلنگ نقره‌اي بهترين بازيگر مرد را حق هري دين استانتن 91ساله براي بازي در «لاكي» مي‌دانستند اما اين جايزه به اليوت كروست هوو براي بازي در «برادران زمستاني»، نخستين تجربه كارگرداني هلينور پالماسن از ايسلند رسيد. ديگر جايزه سينماي چين از هفتادمين جشنواره لوكارنو مربوط به فدراسيون بين‌المللي منتقدان فيلم يا همان فيپرشي بود كه به «چشم‌هاي سنجاقكي» به كارگرداني زو بينگ اهدا شد.

کد خبر 379157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha