همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از بهره برداری از خانه اتحادیه در فاز اول در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش مهر، عیسی علیزاده با اشاره به بهره برداری از خانه اتحادیه در آینده ای نزدیک گفت: طی جلساتی با حضور شورای راهبردی و معماران مرمت این بنای تاریخی آغاز شد. در مجموع ۸ حوض، ۶ آب انبار، ۳۰۰ مترمربع شبکه آبرسانی قدیمی کشف و مرمت شد و بیش از ۱۵ هزار قطعه کاشی تاریخی در این خانه بازسازی شد.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت و بازسازی تنها بادگیر خانه اتحادیه ۴ماه طول کشیده است، افزود: استقرار تیم های پژوهشی و طراحی با حضور بیش از ۵۰ کارشناس هنری در محل پروژه انجام شده است. استحکام بخشی پروژه و تعمیرات سازه ابنیه با جدیدترین متد علمی در این پروژه صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید براینکه در بخش احداث های جدید گسترش و ساخت فضای جدید ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع داشتیم، اظهار کرد: خانه اتحادیه به مساحت ۸ هزار و ۸۶۰ مترمربع تملک و طی مراحل حقوقی و توافق با ۱۵۰ نفر از مالکین و وراث بعد از گذشت یکسال انجام شده است.

وی ادامه داد: کارشناسی و معماری طبق مدل سازی و لایه شناسی مجموعه تاریخی اتحادیه انجام شده است. خاکبرداری از ۷۰۰تن نخاله و پاکسازی محوطه کاوش و همچنین خانه سازی ۳ ماه به طول انجامید. سردرب خانه -باغ اتحادیه طی عملیات ۵ ماهه باز زنده سازی شده که این پروژه به عنوان بخش میراث فرهنگی است.

علیزاده با پرداختن به مراحل دکورسازی و مجسمه های هایپر رئال و موزه مشاهیر خاطرنشان کرد: قبل از اتمام شهریور خانه اتحادیه در فاز اول آماده بهره برداری می شود. خانه-باغ اتحادیه یا همان خانه امین السلطان که به خانه "دایی جان ناپلئون" معروف است به قیمت ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تملک شده است.

خانه - باغ اتحادیه یکی از آثار باقیمانده از باغ بزرگ لاله‌زار در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران است که ۱۲تیرماه سال۱۳۸۴ با شماره ۱۲۰۵۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، اما در پی عدم خرید آن توسط سازمان میراث فرهنگی، مالکان خانه اتحادیه درخواست خروج این اثر از فهرست آثار ملی را به دیوان عدالت اداری دادند و سرانجام این خانه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ از فهرست آثار ملی خارج شد. این خانه متعلق به امین‌السلطان صدراعظم ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و محمدعلی‌شاه قاجار بوده است که پس از کشته شدن او توسط «حاج رحیم اتحادیه» خریداری شده است.

کد خبر 379109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha