پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

الهام اسمعیلی: برای آنکه پوششی کامل برای مبلمان پارچه‌ای‌تان فراهم کنید

با دوخت پیراهن رومبلی، هم مبل‌ها از دوده و سیاهی در امان می‌مانند هم ظاهر خانه رنگ و روی تازه‌ای پیدا می‌کند.

با به کار انداختن سیستم‌های گرمایشی به‌خصوص شوفاژ، بخاری و شومینه در خانه‌ها، اگر چه فضای گرم و راحتی را در فصول سرد سال خواهیم داشت اما به دنبال آن معضلات دیگری هم برای خانم خانه پیش‌ خواهد آمد.

در واقع گرم شدن محیط توسط این نوع منابع به خصوص شومینه، با سوختن ذرات موجود در هوا و در نهایت ایجاد لایه‌ای از دوده روی لوازم دکوراسیون و کاربردی خانه همراه است که البته این مشکل در مورد بعضی لوازم و سطوح مانند پرده‌ها و دیوارها- که قابل شست‌‌وشو بوده و دوده و سیاهی به راحتی با شست‌شو از روی آنها پاک می‌شود - نگرانی خاصی به همراه ندارد ولی با توجه به اینکه امکان شست‌وشوی بعضی دیگر از لوازم خانه مانند فرش‌ها، موکت‌ها و به خصوص مبلمان پارچه‌ای با آب و مواد شوینده به طریقه معمول وجود ندارد، مجبوریم این دوده و سیاهی را با پارچه‌ای آغشته به مواد مخصوص شستن فرش و مبل تمیز کنیم که چندان کارساز نبوده و پارچه مبل به مرور زمان رنگ و لعاب اولیه خود را از دست داده و کهنه‌نما و به اصطلاح چرک‌مرده می‌شود.

تمام این تفاسیر، دلایل قانع کننده‌ای برای استفاده از پیراهن مبل در فضاهای کوچکی است که فاصله میان مبلمان با منابع گرمازا بسیار اندک بوده یا در آن قسمت از خانه مدت طولانی‌ای از شبانه‌روز از شومینه یا بخاری استفاده می‌شود.

از طرفی دیگر، با توجه به اینکه پارچه‌های مورد استفاده برای روکش مبلمان به‌خصوص در بخش‌های پذیرایی خانه معمولا ارزان‌قیمت نیستند و اصولا تعویض روکش مبلمان حتی هر چند سال یک‌بار نیز به راحتی برای اغلب خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست، لاجرم در چنین شرایطی خانواده‌ها برای حفظ ظاهر مبلمان خود از دوده و سیاهی حاصل از این سیستم‌های گرمایشی، برای مدت زمان بیشتری، سراغ پوشش‌های اضافی‌ای تحت عنوان پیراهن‌های مبل می‌روند.

ولی آنچه ما را بر آن داشته است که به این موضوع به ظاهر پیش پا افتاده بپردازیم، نحوه انتخاب و کاربرد این پیراهن‌ها و پارچه‌های آنهاست زیرا اغلب افراد برای این منظور پارچه‌های سفید یا کرم رنگ ساده را انتخاب کرده و به دوزنده این نوع پیراهن‌ها سفارش تعدادی پیراهن یکدست و یک مدل را از همان پارچه می‌دهند، یا آنکه راهی راحت‌تر را برگزیده و مقداری پارچه سفید تهیه کرده و پس از بریدن آنها، هر چند تکه، مبلمان را با تکه‌ای از این پارچه می‌پوشانند.

به این ترتیب، تمام سعی و تلاشی که برای دکوراسیون و  انتخاب رنگ‌ها و نقش‌های روکش مبلمان و هماهنگی آنها با دیگر لوازم خانه – در زمان خرید – شده، بی‌نتیجه مانده و خانه با پوششی سفید روی لوازم مختلف به محیطی سرد و بی‌روح تبدیل شده است؛ در حالی که برای این منظور نیز راهکارهای متنوعی وجود دارد. اگر شما هم به خاطر وسعت کم‌خانه و موقعیت قرارگیری سیستم‌های گرمایشی و اجزای مبلمان‌تان با چنین شرایطی مواجه هستید، پیش از آنکه پوششی یکنواخت را روی مبلمان خانه ایجاد کنید، نیم‌نگاهی به پیشنهادات زیر بیندازید:

یک تیر و چند نشان

همان طور که پیش از این اشاره شد، برای آنکه پوششی کامل برای مبلمان پارچه‌ای‌تان فراهم کنید، حتما لازم نیست از یک نوع پارچه با یک رنگ و نقش استفاده کنید.

پارچه‌های رنگی با نقش‌های گوناگون به شرط اینکه با دکوراسیون محیط و فرم مبلمان به لحاظ سبک و پالت رنگی محیط هماهنگ باشند و در ضمن در کنار هم نیز ترکیبی مناسب را ایجاد کنند، می‌توانند پوشش مناسب‌تری برای مبلمان ایجاد کرده و در نتیجه فضایی دلچسب و متنوع را پدید آورند. در تصویر1 شما نمونه‌ای از این تنوع نقش و رنگ و تلفیق آنها با هم را در قالب‌ پیراهن مبل ملاحظه می‌کنید.

به ایـــن ترتیب، نه تنها مبلمان از ایجاد لایه‌ای از دوده و سیاهی روی پارچه‌اش، مصون خواهد ماند، بلکه با به‌کارگیری یک راهکار، چندین هدف برآورده می‌شود؛ به این معنا که به خصوص اگر مبل شما تمام پارچه‌ای بوده و پیراهن‌های انتخابی از پارچه‌های مختلف و مدل‌های گوناگون با دقت و به اندازه دوخته شوند، گویی روکش مبلمان عوض شده و در دکوراسیون فضا تغییری اساسی ایجاد خواهد شد. در واقع با کمترین هزینه، خانه شما نمایی دیگر خواهد یافت.

نکته: اگر مبلمان خانه شما از نوع تشک دوبل یا همان تشک جداگانه است، برای هر یک از تشک‌ها نیز روکشی جداگانه بدوزید. به این صورت هم نمای مبلمان به تغییر روکش شبیه‌تر می‌شود و هم هنگام نشست و برخاست روی مبل، دیگر امکان پاره شدن درزهای انتهایی نشیمنگاه مبل وجود ندارد.

پارچه‌ای در نقش پیراهن

اگر چه پهن کردن پارچه روی مبلمان راحت‌ترین راه ممکن برای پوشش آن است ولی این دلیل برنازیباتر بودن آن نسبت به انواع پیراهن‌های مبل نیست.

البته قطعا منظور از این پیشنهاد، پوشاندن مبل با تکه‌ای ملحفه‌ رنگ و رو رفته و کهنه نیست، بلکه برای کاربرد پارچه‌ها با هدف پوشش و حفظ مبلمان و همچنین در نظر گرفتن موارد دکوراسیونی و زیبایی‌شناسی محیط، نکات و راهکارهای مختلفی وجود دارد که در اینجا به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

پیشنهاد اول: شما می‌توانید تکه پارچه بزرگی را برای هر مبل تهیه کرده و دور تا دور آن را تو بگذارید. در صورت تمایل می‌توانید همزمان با تو گذاشتن، به آن ریشه‌ یا نوار تزئینی‌ای نیز بدوزید. سپس آن را روی کل مبل بیندازید. پس از آن سطح مبل را با چند کوسن - که به لحاظ رنگی با رنگ پارچه و دکوراسیون هماهنگ است - بیارایید.

 نکته یک: توجه داشته باشید که ابعاد پارچه باید به قدری باشد که نه تنها تمام سطح مبل را - به‌خصوص در قسمت‌های تکیه‌گاه و نشمینگاه – به طور کامل در بر گیرد، بلکه از اطراف نیز مقداری از پارچه آن آویزان شود.

نکته 2: هنگام تهیه پارچه برای این منظور، جنسی انتخاب کنید که چندان زمخت و به اصطلاح شق نبوده و در ضمن در آن از نخ استفاده شده باشد، زیرا پارچه‌های نخی کمتر لیز می‌خورند.

پیشنهاد دوم:

یکی دیگر از راهکارها، تهیه پارچه‌ای از نوع گلیم است که به صورت متری در پارچه‌فروشی‌ها در انواع و اقسام طرح‌ها و رنگ‌ها عرضه می‌شوند. شما می‌توانید این پارچه‌ها را مانند تصویر3 به صورت صاف و بدون چین‌خوردگی روی قسمت‌های مختلف مبل‌ها پهن کنید؛

به عنوان مثال با توجه به  اینکه مبلمان موجود در تصویر دسته چوبی است، تنها نیاز به پوشاندن قسمت تکیه‌گاه و نشیمنگاه و احیانا بخش پشتی مبل وجود دارد بنابراین تهیه یک تکه پارچه مستطیل شکل برای پوشش همه این قسمت‌ها کافی است. ولی اگر مبل شما دسته‌دار نیز باشد، می‌توانید علاوه بر این تکه، 2 تکه پارچه نیز برای دسته‌ها آماده کرده و روی هر یک به صورت آویز پهن کنید.

نکته‌یک: اگر از این نوع پارچه‌ها برای پوشش مبلمان‌تان انتخاب کرده‌اید، می‌توانید با ریش‌ریش کردن دور آنها نمای خاصی را به پارچه و روکش ببخشید.
نکته2: پارچه‌های رو تختی سوزن کاری شده، روفرشی و بعضی پارچه‌های نخی نیز برای این منظور مناسب هستند.

یک پیشنهاد متفاوت:

 اگر برای پوشاندن کاناپه تمام پارچه‌تان، پارچه ساده‌ای را به یکی از رنگ‌های موجود در محیط تهیه کرده‌اید ولی سادگی آن حتی با قرار دادن چند کوسن رنگی نیز برایتان خسته‌کننده است، با ابتکاری بسیار ساده و سریع، هم روی پیراهن پارچه‌ای مبل را تغییر دهید و هم نمای کوسن را به روشی زیبا تنوع بخشید.

برای این منظور کافی است مانند «تصویر2» چند برگ از پارچه‌ای به رنگ دیگر بریده و با بخیه‌هایی به رنگ دیگر، برگ‌ها را در قسمت‌های مختلف و به صورت پراکنده روی پارچه بدوزید. این برگ‌ها خزان برگ‌های پاییزی را تداعی می‌کنند. با همین روش تکه‌دوزی روی هر یک از کوسن‌ها نیز یک عدد گل شش پر ساده از پارچه سفید دوخته و روی کاناپه قرار دهید؛ حالا خواهید دید مبل شما چه نمای زیبا و متفاوتی پیدا خواهد کرد.

بوم یا پیراهن مبل

 اگر پیش از این برای مبلمان راحتی و تمام پارچه محیط نشیمن‌خانه، پیراهنی از پارچه سفید ساده و از جنس کتان دوخته‌اید و حالا بعد از گذشت چند سال استفاده از این پوشش ساده، نمای آن کهنه شده یا اساسا محیطی یکنواخت را ایجاد کرده است، لازم نیست به دنبال پارچه طرح‌دار بگردید و زحمت و هزینه دیگری را متقبل شوید، بلکه با استفاده از چند رنگ اکریلیک و قلم مو و یک پالت می‌توانید روی پارچه ساده را با طرح‌های ابتدایی نقاشی کرده و ظاهرا پیراهن مبل را به همین سادگی تغییر دهید.

 نکته: برای اینکه طرح‌های نقاشی شده روی پارچه پیراهن مبل ثابت مانده و با شست‌‌وشو تغییر نکنند، پیراهن را پشت و رو کرده و در پشت قسمت‌های نقاشی شده اتوی داغ و خشک بکشید، در ضمن برای محکم‌کاری بیشتر، علاوه بر این کار، پیراهن را در محلول غلیظ آب و نمک خیس کنید، سپس آن را آبکشی کرده و دوباره اتو بزنید.

کد خبر 37890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز