جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

نهادهای ناظر بازار سرمایه ایران و هند، موافقتنامه خرید و فروش محصولات در بورس‌های کالایی ۲ کشور را امضا کردند.

با امضاي اين موافقتنامه كه به تأييد دولت هند هم رسيده، امكان خريد و فروش مجموعه‌اي از محصولات ازجمله قير در بورس‌هاي كالايي 2كشور فراهم خواهد شد.اين موافقتنامه روز گذشته در هند با حضور شاپور محمدي، رئيس نهاد ناظر بازار سرمايه ايران و شيري آجاي تياگي همتاي هندي او به امضا رسيد.

براساس اين موافقتنامه، قير ايران از طريق پروتكلي كه ميان بورس‌هاي كالايي 2كشور نهايي خواهد شد، فروخته مي‌شود. علاوه بر اين، بورس‌هاي كالايي ايران و هند با همكاري دوجانبه، موضوع صادرات قير را در دستور كار خود قرار خواهند داد. همچنين از آنجا كه قير جزو محصولات استراتژيكي است كه تهيه آن از ايران براي هند بسيار مهم است، با امضاي اين توافقنامه، خريداران هندي مي‌توانند قير را از تابلوي بورس كالا تهيه كنند. حذف واسطه‌ها در بازار قير و حضور شفاف‌تر و فعال‌تر 2كشور در تعيين قيمت و كيفيت اين محصول از ديگر مزاياي امضاي اين توافقنامه اعلام شده است.

به گفته بهادر بيژني، جانشين رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، توافقنامه اخير گام مهمي در پيشبرد اهداف و پروژه‌هاي مشترك بين بورس‌هاي كالايي ايران و 2بورس كالايي هند خواهد بود. بيژني با بيان اينكه قير از محصولات عمده و استراتژيكي است كه تهيه آن از ايران براي هند بسيار مهم خواهد بود، افزود: با امضاي اين توافقنامه، اين امكان براي خريداران هندي فراهم مي‌شود كه بتوانند قير ايران را از تابلوي بورس كالا خريداري كنند.

جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين‌الملل گفت: اين موافقتنامه با حضور شاپور محمدي، رئيس نهاد ناظر بازار سرمايه ايران و شيري آجاي تياگي همتاي هندي او روز پنجشنبه امضا شد.وي افزود: توافقنامه‌اي كه به امضا مي‌رسد، مي‌تواند گام مهمي در پيشبرد اهداف و پروژه‌هاي مشترك بين بورس‌هاي كالايي ما و 2بورس كالايي هند باشد.

بيژني حذف واسطه‌ها در بازار قير را از مهم‌ترين مزاياي امضاي اين توافقنامه دانست و گفت: با توجه به اينكه بخش عمده قير ايران را هند خريداري مي‌كند، با امضاي توافقنامه نهادهاي ناظر ايران و هند، در قيمت و كيفيت ارزش‌افزوده نيز نقش مؤثرتري خواهيم داشت.
جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين‌الملل با اشاره به اينكه اين توافقنامه به تأييد دولت هند هم رسيده است، ادامه داد:

در كنفرانس قير هم كه مدتي پيش در هند برگزار شد، مسئولان ارشد بورس كالا به اين كشور سفر كردند و در آنجا ضمن برگزاري جلساتي با نهاد ناظر، وارد مراحل جزئي‌تر اين پروژه شدند. بر اين اساس، مقرر شد بورس‌ها پلتفرمي طراحي كنند كه قير بتواند مستقيم مورد معامله قرار گيرد و علاوه بر حذف واسطه‌ها، كيفيت اين كالا نيز دستخوش تغيير نشود.

کد خبر 378897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha