مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

چیپس، پفک، انواع تنقلات، ساندویچ‌های سرد و...اگر‌چه از میان وعده‌های وسوسه‌انگیز و پرطرفدار در میان دانش‌آموزان هستند اما به اعتقاد مسئولان وزارت بهداشت مصرف این مواد خوراکی نه‌تنها مضر بلکه بیانگر افزایش آمار بالای بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، چاقی، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

مدرسه

قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي‌گويد: با توجه به افزايش وزن و چاقي در بين دانش‌آموزان از وزارت آموزش‌وپرورش مي‌خواهم كه درسال تحصيلي جديد در زمينه نظارت بر بوفه‌ها سختگيري بيشتري داشته باشند و اين در حالي است كه همه‌ساله با نزديك‌شدن به آغاز سال تحصيلي شرايطي براي استاندارد فعاليت بوفه‌هاي مدارس و فروش اقلام مجاز در اين مكان‌ها مطرح مي‌شود و حتي هرساله در قالب چارچوب قوانين تعيين و به مراكز آموزشي ابلاغ‌ مي‌شود، اما همچنان شاهد فروش اين پركالري‌هاي بي‌خاصيت كه ارزش غذايي نيز ندارند در بوفه مدارس هستيم.

مدير كل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در اين‌باره گفت: پايگاه تغذيه سالم در مدارس همان بوفه مدرسه است كه قرار است در آن خوراكي‌هاي سالمي عرضه شود تا سلامت دانش‌آموزان تأمين شود. اين پايگاه‌ها در همه مدارس وجود ندارند ولي هر بوفه‌اي بايد شرايط سالم بودن مواد خوراكي، فضاي فيزيكي و فروشنده مواد خوراكي را فراهم بكند. دكتر زهرا عبداللهي در ادامه افزود: خوراكي‌هايي كه در بوفه‌هاي مدارس بايد به فروش برسند شامل خشكبار، خرما، انواع ميوه خشك، انواع مغزها، كشمش، نخودچي، آجيل سويا و انجير خشك است. عرضه موادي مثل انواع ماست، كشك، شير، پنير و انواع ميوه‌هاي سالم وضد‌عفوني شده، بيسكويت‌هاي سبوس‌دار و غذاهاي پخته مانند آش و سوپ، لوبيا، عدس، فرني و حليم مي‌تواند تنوع زيادي را براي زنگ‌هاي تفريح ايجاد كند. اين در حالي است كه فهرست خوراكي‌هايي كه براي سلامت دانش‌آموزان مضر هستند، بلندبالاست؛ از چيپس و پفك و سوسيس و كالباس گرفته تا فلافل، همبرگرهاي بدون بسته‌بندي، آبميوه‌هاي صنعتي و شكلات‌هاي كشدار و چسبناك كه مخرب دندان‌هاست، همچنان با وجود زيان‌آور بودنشان در بوفه‌هاي مدارس فروخته مي‌شوند و شكم دانش‌آموزان گرسنه را پر مي‌كنند. البته اين موضوع چند سالي هست كه تبديل به يكي از دغدغه‌هاي مسئولان در وزارت بهداشت شده است. به طوري‌كه با شروع هر سال تحصيلي، بخشنامه‌هايي به مدارس سراسر كشور فرستاده مي‌شود كه در آن نحوه اداره بوفه و اينكه چه خوراكي‌هايي بايد در آنها عرضه شود، تشريح مي‌شود اما اين بخشنامه‌ها كمتر اجرا و در بوفه‌ها نيز تقريبا همان اقلامي فروخته مي‌شود كه در همه مغازه‌ها در دسترس است. در واقع حالا بايد ديد در سال جديد با توجه به تأكيد وزير بهداشت بر لزوم سخت‌گيري بيشتر براي بوفه مدارس اين دستورالعمل تا چه اندازه اجرايي مي‌شود چرا كه تغيير نام بوفه مدارس به پايگاه تغذيه سالم و نيز دستورالعمل كشوري نحوه اداره بوفه‌ها به ارتقاي كيفيت مواد خوراكي عرضه شده در مدارس تنها راه چاره نيست و اميداست چنين دستورالعمل‌ها به بهتر شدن اوضاع بينجامد.

  • كنترل تغذيه دانش‌آموزان

ايازي، معاون اجتماعي وزير بهداشت هم در اين‌باره به همشهري گفت: نخستين تفاهمنامه ما در زمينه توانمندسازي دانش‌آموزان و خانواده‌ها، كنترل شير مدارس و اعمال محدوديت در مواد غذايي فسادپذير در مدارس بود كه طي اين تفاهمنامه توانستيم طي يك سال بوفه‌هاي ۱۱۴ هزار مدرسه را كنترل كنيم كه طي آن ۱۲۵ هزار و ۶۷۲ بازديد انجام شد. وي با بيان اينكه همچنين ۶۳ هزار و ۸۷۴ مورد بازرسي در شير توزيع شده در مدارس انجام داديم و ۴۰۴۷ نمونه برداري از اين شيرها انجام شد، افزود: بر اين اساس در برخي موارد اين بازديدها به لغو قرارداد با چند كارخانه توليد شير منجر شد.

  • اجراي نظام مراقبت‌هاي اجتماعي در ۳۸۴ مدرسه كشور از مهرماه

دكتر محمدهادي ايازي در مراسم امضاي تفاهمنامه مشترك ميان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با موضوع ارائه خدمات آموزشي به دانش‌آموزان داراي بيماري‌هاي خاص و صعب العلاج گفت: در دولت يازدهم 4 تفاهمنامه ميان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسيده است كه هر كدام از آنها به مراحل اجرايي مختلفي دست يافته‌اند.ايازي با بيان اينكه دومين تفاهمنامه ميان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در حوزه خودمراقبتي بود، ادامه داد: طي اين تفاهمنامه با همكاري معاونت سلامت، تربيت بدني و بهداشتي وزارت آموزش و پرورش يك ميليون و ۲۷۰ هزار دانش‌آموز را آموزش داديم تا به‌عنوان سفير سلامت در مدارس فعاليت كنند. همچنين تفاهمنامه سوم‌مان در زمينه نظام مراقبت‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان بود كه با هدف مراقبت و ارتقاي سلامت اجتماعي دانش‌آموزان ابتدا در 6استان و ۷۲ مدرسه انجام شد و از مهرماه سال‌جاري نيز در ۳۲ استان و ۳۸۴ مدرسه اجرا مي‌شود. معاون اجتماعي وزير بهداشت چهارمين تفاهمنامه ميان وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت را در زمينه بهداشت دهان و دندان عنوان و اظهار كرد: بر اين اساس كليه دانش‌آموزان ابتدايي كه نزديك به 7ميليون نفر هستند تحت فلورايد تراپي قرار گرفتند.

کد خبر 378650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha