همشهری آنلاین: بلومبرگ طی گزارشی نوشت: مقامات اقلیم کردستان عراق برای انتقال نفت کرکوک به ایران با دولت مرکزی همکاری نمی‌کنند.

نفت کرکوک

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، مقامات استان کرکوک عراق گفتند، این استان از همکاری در هرگونه برنامه‌ای برای انتقال نفت این استان به ایران خودداری می‌کند، چرا که دولت مرکزی عراق در رابطه با این موضوع مشورتی با این استان نکرده است.

دولت مرکزی عراق در بغداد و دولت نیمه خودمختار کردستان هر دو از چاه‌های مختلف میادین نفتی کرکوک نفت استخراج می‌کند، اما در مورد کنترل مناطق مربوط به خود با یکدیگر اختلاف دارند. نیروهای کردستان در ژوئن 2014 پس از اینکه ارتش عراق از دست نیروهای داعش فرار کردند، کنترل برخی از میادین در کرکوک را به عهده گرفتند، اما دولت بغداد کنترل کردستان بر این مناطق را به رسمیت نمی‌شناسد.

احمد العسکری، رئیس کمیته انرژی شورای استانی کرکوک در گفتگویی تلفنی در این باره گفت، کرکوک با دولت مرکزی برای انتقال نفت این استان به پالایشگاه‌هایی در ایران همکاری نخواهد کرد زیرا مقامات فدرال مشارکت مسئولان این استان را در نظر نگرفته است.

دفتر فرماندار کرکوک در بیانیه ای اعلام کرد: «هرگونه قرارداد یا مذاکره‌ای در مورد تولید نفت این استان، بدون مشارکت فرمانداری کرکوک و شورای استانی آن موفقیت آمیر نخواهد بود.»

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق چند روز پیش با همتای ایرانی خود بر سر طرح‌های مطالعاتی در زمینه احداث خط لوله برای انتقال نفت کرکوک به پالایشگاهی در ایران توافق کرد.

پس از اینکه اقلیم کردستان اعلام کرد که همه پرسی استقلال از عراق را در 25 سپتامبر برگزار خواهد کرد که این همه پرسی شامل کرکوک نیز می شود، این توافق اعلام شد. اعلام این همه پرسی، با انتقادات از سوی مقامات ایران، ترکیه همچنین عراق مواجه شد.

دلشاد شعبان، یکی از اعضای پارلمان اقلیم کردستان گفت، پیشنهاد دولت عراق برای انتقال نفت از کرکوک به ایران به معنای «ممانعت از همه پرسی کردستان است که در نهایت کرکوک را نیز شامل خواهد شد.»

پیشنهاد دولت عراق برای ارسال نفت از کرکوک به ایران به معنای «ممانعت از رفراندوم کردستان است که کرکوک را نیز شامل خواهد بود.»

موسسه بیزینس مانیتور در یادداشتی ابتدای آگوست نوشته بود، این پیشنهاد خط لوله یک «تمهیدی سیاسی» برای افزایش قدرت دولت مرکزی بر اقلیم کردستان پیش از همه پرسی استقلال احتمالی است. این خط لوله این نفت را به ایران می فرستد و از مسیر صادراتی به مقصد مدیترانه از طریق منطقه کردستان و ترکیه دور می‌کند.

به نوشته این موسسه، این پروژه همچنین مانع از کسب یک درآمد عظیم برای اقلیم کردستان خواهد شد و می تواند این منطقه را به سوی «ورشکستگی مالی» بکشاند.

کد خبر 378298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha