مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح سامان‌دهی گردشگری پزشکی از سوی هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی اجرا می‌شود.

گردشگری پزشکی

طرح سامان‌دهی گردشگری پزشکی با مشارکت ۲۲ بیمارستان و بیش از ۲۰۰ پزشک با همکاری ۱۳ کشور از سوی هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی اجرا می‌شود.

غلامحیدر ابراهیم بای‌سلامی مدیرعامل و نائب رییس هیأت مدیره هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی با بیان این خبر به ایسنا گفت: قرار است برای نخستین‌بار به شکل گسترده، گردشگری پزشکی در کشور سامان‌دهی شود. به همین منظور با ۱۳ کشور از جمله عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، بحرین و عمان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده تا در ارسال گردشگران نیازمند به خدمات پزشکی، به ایران کمک کنند.

وی افزود: در جریان طرح سامان‌دهی گردشگری پزشکی، ۱۷ بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی، ۵ بیمارستان خصوصی، ۲۰۰ پزشک سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ پزشک مشهور و متبحر سامان‌دهی خواهند شد تا به خدمت گردشگری گرفته شوند.

به گفته‌ی او، این طرح براساس برنامه مشخص و استراتژی معین گردشگری پزشکی در محدوده سازمان تامین اجتماعی با رویکرد تخصصی سامان‌دهی می‌شود.

ابراهیم بای‌سلامی ادامه داد: بیمارستان‌هایی در این طرح مشارکت دارند که قبلا در حوزه گردشگری پزشکی کار کرده‌اند و با تعداد دیگری درحال رایزنی هستیم تا این شبکه در شهرهای مرکزی مثل تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و رشت و همچنین مناطق مرزی چون کرمانشاه، زابل و زاهدان به شکلی تخصصی و گسترده، ایجاد شود.

او سپس به نقاط ضعفی که در گردشگری سلامت ایران وجود دارد و آن را عقب نگه داشته است، اشاره کرد و افزود: تا کنون فرآیند گردشگری سلامت به دلیل ضعف نظری و گفتمان علنی و توسعه‌ای دچار مشکلات متعددی شده، به شکلی که این عناوین تخصصی از هم تفکیک نشده و برخی مواقع گردشگری پزشکی با توریسم درمانی و تندرستی اشتباه گرفته می‌شود، درصورتی‌که گردشگری سلامت دارای چهار مؤلفه و بخش مجزا از هم است.

مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی، به تعریف این چهار مؤلفه که زیر مجموعه گردشگری سلامت است، پرداخت و گفت: در گردشگری پزشکی که زیرمجموعه توریسم سلامت است، نسخه پزشک، عمل جراحی و مراقبت‌های پزشکی در اولویت بسیار بالایی قرار دارد. درحالی‌که گردشگری درمانی که مؤلفه‌ی دیگری از گردشگری سلامت است، امکانات و لوازمی چون چشمه‌های آب گرم و لجن‌درمانی‌ها، رایحه درمانی‌ها و غارهای نمکی را مورد مصرف قرار می‌دهد و امر پزشکی به صورت تخصصی بر آن حاکم نیست.

وی اضافه کرد: گردشگری تندرستی شاخه‌ی دیگری از توریسم سلامت است که در قالب آن، افراد دارای عارضه‌هایی چون چاقی و یا افسردگی می‌خواهند با تفریح و گردش به درمان خود بپردازند. چهارمین نوع از گردشگری سلامت نیز گردشگری پیشگیرانه است که در این نوع افراد دارای عارضه نیستند، اما مقصد و برنامه‌های سفری را انتخاب می‌کنند که از طریق آن به حفظ و ارتقاء سلامتی خود کمک کنند.

بای‌سلامی گفت: با توجه به نبود این رده‌بندی‌ها در کشور و التقاطی که در تعریف این عناوین بوجود آمده، هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی تصمیم گرفته در گام نخست روی سامان‌دهی گردشگری پزشکی کار کند و سه شاخه‌ی دیگر را در مراحل بعدی پیگیری کند.

طرح سامان‌دهی و توسعه گردشگری پزشکی هفته‌ی آینده با حضور کارگزاران و نمایندگان ۱۳ کشور در ایران رونمایی خواهد شد.

کد خبر 378265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha