همشهری آنلاین: مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) گفت: از میانه‌های دهه ۸۰ که شاهد ورود مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه و کراک در کشور بودیم نوع کودک آزاری‌ها تغییر کرد و خشونت‌ها تشدید شد.

کودک آزاری

به گزارش ایسنا، زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی (ع)، در نشست قربانیان خاموش که به منظور بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو با حضور موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، روزبه کردونی مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، فاطمه قاسمی زاده فعال حقوق کودک، طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین احمد خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران برگزار شد؛ نسبت به خلاءهای قانونی در حوزه رسیدگی به کودک آزاری در کشور اشاره کرد و گفت: کودک در خانه دچار کودک آزاری می‌شود، ما بعد از کلی دوندگی و بعد از آنکه مسئله را به صورت قضایی پیگیری می‌کنیم و پس از قرنطینه کودک، وی به مراکز بهزیستی وارد می‌شود. این در حالیست که با وجود آنکه برای رساندن کودک به مراکز بهزیستی دوندگی‌های زیادی صورت می‌گیرد، حتی فردای آن روز خانواده وی می‌توانند به مراکز قضایی مراجعه کرده و کودک خود را باز پس گیرند. به این ترتیب این چرخه بسیار معیوب است.

وی در ادامه با اشاره به تعویق‌های پی در پی در بررسی لایحه حمایت از کودکان عنوان کرد: در این سال‌هایی که لایحه حمایت از حقوق کودک در مجلس شورای اسلامی در حال خاک خوردن است، شاید دیده‌ایم که برخی از نمایندگان به طور فردی نسبت به مسئله کودک دغدغه مند بوده باشند اما آنچه مشخص است، آن است که مجلس به وظیفه خود در این حوزه عمل نمی‌کند به طوریکه ما هنوز به دو قانون ابتدایی برای مصونیت کودک در برابر خشونت نیازمندیم.

مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) در ادامه با بیان آنکه بخش عمده‌ای از دستگاه‌های کشور حق کودکان را نادیده می‌گیرند گفت: حتی در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز می‌بینیم هیچ یک از آنها به حقوق کودکان نپرداختند زیرا هنوز این اولویت و دغدغه نسبت به حقوق کودک در کشور به وجود نیامده است.

رحیمی در ادامه با بیان آنکه آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به دو نهاد مرتبط و سهیم در حوزه کودکان هستند اما همواره از کمبود بودجه شکایت دارند گفت: چرا نباید لایحه حمایت از حقوق کودکان حداقل به قید فوریت چند ماده از آن که در خصوص کودک آزاری است تصویب شود تا در شرایط فعلی که افکار عمومی از حوادث اخیر کودک‌ازاری جریحه دار شده است آرام گیرد؟.

وی ادامه داد: شنیده‌ایم که لایحه حمایت از کودک را با وجود این همه فجایع که در حوزه کودکان شاهد هستیم در مجلس به خاطر یک لایحه مربوط به مواد مخدر و کاهش مجازات‌ها به تعویق افتاده است و این مسئله بسیار عجیب است زیرا بسیاری از کودک آزاری‌ها و تشکیل انواع آنها در جامعه با اعتیاد رابطه تنگاتنگی دارد.

مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) تصریح کرد: از میانه‌های دهه 80 که شاهد ورود مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه و کراک در کشور بودیم نوع کودک آزاری‌ها تغییر کرد و خشونت‌ها تشدید شد.

رحیمی در ادامه به نقص سیستم گزارش دهی کودک آزاری در کشور اشاره و اظهار کرد: در سیستم گزارش دهی کودک آزاری ضعف‌هایی وجود دارد. این ضعف‌ها در مناطق محروم‌تر و نیازمندتر که کودک‌ آزاری‌های بیشتری را هم تجربه می‌کنند، بسیار شدت می‌گیرد.

وی در ادامه بر ایجاد پلیس کودک تاکید کرد و گفت: در مورد فاجعه قتل "بنیتا" اگر واقعا غفلت نیروی انتظامی باشد و آنطور که یکی از متهمین مدعی شد مسئله به نیروی انتظامی گزارش شده ولی این غفلت آنها این فاجعه را به بار آورده است، این مسئله برای ما بسیار دردناکتر خواهد شد تا آنکه تصور کنیم یک دزد و یا یک معتاد چنین فاجعه‌ای را مرتکب شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) در پایان گفت: امیدوارم از این پتانسیل و توجهی که امروز در خصوص مسائل کودکان در مردم ایجاد شده استفاده کنیم تا کودکان ما فردای بهتری داشته باشند. زیرا حق کودک ما این نیست که در گرمای سوزان یک ماشین گرسنه و تشنه بماند و از گرما جان بدهد مانند بنیتا، همانطور که حق کودکان ما این نیست که عمرشان را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر با فال فروشی و گلفروشی بسوزانند.

کد خبر 378205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha