رئیس سازمان میراث فرهنگی که ۲روز پیش و همزمان با ثبت ملی خانه شهر کرمان در توییتر خود نوشت که «به وعده‌ام عمل کردم.»

عمارت مسعودیه

چند ساعت پيش از اين توييت اما صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي - فرهنگي كشور را بدون آنكه جايي براي حضور اين صندوق درنظر داشته باشد، از عمارت مسعوديه تهران بيرون كرد.

به گزارش همشهري، زهرا احمدي‌پور در هفته‌هاي اخير معاون گردشگري خود را نيز بركنار كرد و معاون حقوقي و پارلماني سازمان ميراث فرهنگي را با حفظ سمت به معاونت گردشگري منصوب كرد. اگرچه بركناري معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي به مذاق اهالي اين صنعت خوش آمد اما انتصاب معاون حقوقي-پارلماني سازمان ميراث فرهنگي با حفظ سمت به معاونت گردشگري كشور تصميم شوك‌آور احمدي‌پور به فعالان صنعت گردشگري كشور بود.

  • تصميم عجيب روزهاي پاياني

زهرا احمدي‌پور كه با معرفي كابينه جديد حسن روحاني دقيقا 9‌ماه و 15روز در سمت رياست سازمان ميراث فرهنگي خدمت كرده است، آنطور كه بايد نتوانست انتظارات دولت و بخش خصوصي و حتي مديران استاني سازمان ميراث فرهنگي را برآورده كند. او در آخرين روزهاي دولت يازدهم دست به اقداماتي زد كه نشان از يك دستپاچگي تمام‌عيار دارد.

احمدي‌پور ناگهان حكم اخراج صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي كشور را از عمارت تاريخي مسعوديه تهران صادر كرد. صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور از مراكز زيرمجموعه سازمان ميراث فرهنگي است كه مدير آن با امضاي 4عضو كابينه منصوب مي‌شود و وجاهت قانوني دارد و خود ، رئيس هيأت مديره اين صندوق است، با اين حال او در 2روز گذشته بدون آنكه جايي براي اين صندوق درنظر بگيرد، تصميم گرفت عمارت تاريخي مسعوديه را از صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي بگيرد و به معاون حقوقي خود كه حالا معاونت گردشگري را نيز عهده‌دار شده است، واگذار كند.

اين تصميم تير خلاص به پرونده حقوقي عمارت مسعوديه و به‌معناي آن است كه تصرف عدواني در پرونده قضايي تنفيذ حكم فسخ عمارت مسعوديه با شركت عظام صورت گرفته است. صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور براساس قرارداد منعقد شده به‌عنوان ناظر در عمارت مسعوديه تهران حضور داشت اما حالا با خروج اين صندوق از عمارت مسعوديه، كاركنان صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي به مرخصي اجباري فرستاده شده‌اند و شنيده مي‌شود مدير اين صندوق نيز در پي يافتن محلي براي استقرار مجدد است.

  • شكست در انتصاب

براساس آنچه از اظهارات روز گذشته برخي منابع مشخص شده است، تصميمات اخير رئيس سازمان ميراث فرهنگي آسيب جدي به بدنه كارشناسي سازمان ميراث فرهنگي وارد كرده و به تعويق فعاليت‌هاي تخصصي اين سازمان انجاميده است. آنچه مشخص است اخراج صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور از عمارت مسعوديه تهران با هدف استقرار معاونت پارلماني سازمان ميراث فرهنگي در اين عمارت و به بهانه نزديكي به مجلس صورت گرفته است. اما نكته مهم آن است كه عمارت مسعوديه تهران يكي از نفيس‌ترين و باشكوه‌ترين باغ - عمارت‌هاي تاريخي شهر تهران است كه طي سال‌هاي گذشته گروه‌هاي مختلف سعي در استقرار كامل در اين بنا داشتند.

خبرهاي رسيده به همشهري حاكي از آن است كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي درصدد انتصاب گزينه مورد نظر خود براي مديريت صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي بوده اما از آنجا كه حكم انتصاب مدير صندوق احيا بايد به امضاي 3عضو ديگر كابينه هم مي‌رسيد، او نتوانست رضايت ديگر اعضا براي معرفي مدير جديد صندوق احيا را جلب كند و بدين‌ترتيب ترجيح داده است با پاك‌كردن صورت مسئله، صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي را از عمارت مسعوديه بيرون كند بدون آنكه مكاني براي آنها درنظر بگيرد. 

کد خبر 378130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha