دونالد ترامپ، که بسیاری این روزها برای پایان حضورش در قدرت لحظه‌شماری می‌کنند، یکی پس از دیگری اطرافیانش را اخراج می‌کند؛ این‌بار قرعه به‌نام «آنتونی اسکاراموچی» مدیر ارتباطات کاخ سفید افتاد که ۱۰ روز پیش ازسوی او به این سمت منصوب شده بود.

دولت آمریکا

اخراج اسكاراموچي از كاخ سفيد همان‌قدر ناگهاني و شوكه‌كننده بود كه انتصابش به‌عنوان رابط ميان رئيس‌جمهور و رسانه‌ها. او همچون ترامپ يكي از معروف‌ترين سرمايه‌داران نيويورك است كه پيش از حضورش در كاخ سفيد حتي يك روز هم تجربه كار سياسي نداشته است. آمدنش به ‌كاخ سفيد، با استعفاي شان‌اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد، همراه بود و رفتنش هم با استعفاي راينس پريبوس، رئيس دفتر رئيس‌جمهور. فارغ از 7‌ماه تنش در كاخ سفيد، دولت آمريكا 10روز گذشته را جنجالي‌تر از هميشه سپري كرد تا ركوردي بي‌نظير براي اسكاراموچي ثبت شود؛

فردي كه تنها عامل حضورش در عرصه سياست، آن‌هم در چنين سطحي، دوستي ديرينه‌اش با دونالد ترامپ بوده است. بدگويي با كلمات ركيك درباره راينس پريبوس رئيس دفتر رئيس‌جمهور كه روز جمعه از پست خود كنار رفت، ازجمله اين جنجال‌ها بود. اسكاراموچي پريبوس را مسئول افشاي اطلاعات داخلي كاخ سفيد و درز آنها به رسانه‌ها مي‌دانست.

اين روزها، غيراز اينكه رفت‌وآمدها در دولت ترامپ چه به‌دليل اخراج از سوي رئيس‌جمهور چه به‌دليل استعفاي خودخواسته افراد زيادشده، زمزمه‌هاي استيضاح خود او هم شنيده مي‌شود. حاشيه‌هاي 7‌ماه حضور دونالد ترامپ در راس هرم قدرت در آمريكا باعث شده تا نمايندگان بيشتري در كنگره براي استيضاح او ترغيب شوند. بسياري از تحليلگران معتقدند عمر دولت ترامپ هم مانند عمر دوره مسئوليت بسياري از اطرافيانش كوتاه خواهد بود. حتي برخي رسانه‌هاي آمريكايي خبر داده‌اند كه مايك پنس، معاون دونالد ترامپ، خود را آماده مي‌كند تا درصورتي كه ماجراي استيضاح رئيس‌جمهور به سرانجام رسيد، به‌عنوان جانشين او مسئوليت‌ها را به‌عهده بگيرد.

فهرست آنهايي كه طي اين مدت از قطار قدرت در دولت دونالد ترامپ پياده شده‌اند، فهرستي طولاني است. در ميان اين فهرست، اخراج يا استعفاي برخي از آنها جنجالي‌تر از ديگران بوده است؛ چهره‌هايي معروف از رئيس پليس اف‌بي‌آي گرفته تا دادستان كل و مسئولان ارشد كاخ سفيد. تنها نام خود دونالد ترامپ است كه مي‌تواند تكميل‌كننده فهرست بلندبالاي اخراجي‌ها و مستعفي‌هاي دولت مستعجل او باشد.

  • اخراجي‌ها
  • جيمز كومي

كومي كه رياست پليس فدرال آمريكا (اف‌بي‌آي) را به‌عهده داشت، مشغول انجام تحقيقات در مورد ارتباط احتمالي ميان تيم دونالد ترامپ و روسيه در طول انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته اين كشور بود كه اخراج شد. اخراج او جنجالي‌ترين اتفاق داخلي دولت آمريكا بود و در واشنگتن زلزله‌اي به پا كرد. كنگره وارد ماجرا شد و افشاگري‌هاي بعدي ضربه محكم‌تري به ترامپ و تيمش در مورد روابطشان با روس‌ها وارد كرد. كومي در سفري كاري به كاليفرنيا رفته بود كه خبر بركناري‌اش را از تلويزيون شنيد.

  • سالي ييتس

سالي ييتس، دادستان كل آمريكا، پس از ورود دونالد ترامپ به كاخ سفيد يكي از نخستين قربانيان بود. ترامپ او را به‌خاطر سرپيچي از دستور اخراج كرد. خانم ييتس گفته بود كه تصميم ندارد دستور مهاجرتي ترامپ مبني بر جلوگيري از ورود اتباع كشورهاي مسلمان به آمريكا را اجرا كند. ترامپ خانم ييتس را كه يكي از سرشناس‌ترين و قديمي‌ترين كاركنان دادگستري آمريكاست، به خيانت به اين سازمان متهم كرد. ييتس كه در دوره باراك اوباما به اين سمت منصوب شده بود اعلام كرد دستور ترامپ غيرقانوني است و او دستور غيرقانوني را اجرا نمي‌كند.

  • مايكل فلين

پس از اخراج جيمز كومي، جنجالي‌ترين حكم اخراج را مايكل فلين مشاور امنيت ملي دونالد ترامپ گرفت. با گذشت 2‌ماه از رياست‌جمهوري ترامپ، او مجبور شد فلين را اخراج كند. اطلاعاتي به رسانه‌ها درز پيدا كرد كه نشان مي‌داد فلين پيش از انتخابات، در مورد تحريم‌هاي آمريكا عليه روسيه، با طرف روس مذاكراتي داشته و قول‌هايي هم داده است. فلين ابتدا به دروغ گفت كه هيچ مذاكره‌اي نداشته اما پس از انتشار اسناد مربوط به اين مذاكرات، دونالد ترامپ مجبور به اخراج او شد تا ماجراي رابطه ميان تيم او و روس‌ها همچنان جنجالي دنبال شود.

  • مستعفي‌ها
  • مايكل دابكي

دعواهاي داخلي در كاخ سفيد باعث شد تا مايكل دابكي، مدير ارتباطات كاخ سفيد و يكي از استراتژيست‌هاي باتجربه حزب جمهوريخواه، 3‌ماه پس از انتصابش استعفا كند. هدف از انتصاب او بازسازي و بهبود نحوه ارتباط رسانه‌اي كاخ سفيد عنوان شد اما دونالد ترامپ هميشه از نحوه پوشش اخبار كاخ سفيد و عدم‌ارتباط مناسب ميان تيم دابكي و خبرنگاران ناراضي بود. حتي گفته مي‌شد ترامپ پيشنهاد داده نشست‌هاي خبري كاخ سفيد لغو شود و تنها خود او هر دو هفته يك‌بار يك نشست خبري برگزار كند.

  • رينس پريبوس

پريبوس رئيس دفتر دونالد ترامپ كه طي روزهاي اخير به‌شدت با اسكاراموچي درگير اختلافات شده بود، ترجيح داد روز جمعه از سمتش استعفا كند. اسكاراموچي در يكي از مصاحبه‌هايش پريبوس را بيمار رواني خوانده بود. رينس پريبوس پيش از اين رئيس كميته ملي حزب جمهوريخواه بوده و از چهره‌هاي مطرح اين حزب به‌شمار مي‌رود. او از ابتدا با حضور اسكاراموچي در كاخ سفيد مخالف بود چرا كه مي‌گفت او حتي يك روز هم سابقه حضور در حزب جمهوريخواه را ندارد. ترامپ ژنرال بازنشسته ارتش جان‌كلي را به جاي پريبوس منصوب كرد تا شايد بتواند با نظم نظامي، آشفته‌بازار كاخ سفيد را سامان دهد.

  • شان اسپايسر

آمدن اسكاراموچي به كاخ سفيد با رفتنشان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد همزمان شد. او به ترامپ گفته بود كه اگر اسكاراموچي را به‌عنوان مدير ارتباطات منصوب كند، استعفا مي‌كند. اسپايسر هم از چهره‌هاي جنجالي كاخ سفيد بود و رسانه‌ها با او ميانه خوبي نداشتند. بسياري سخنان جنجالي او را با سخنان ترامپ مقايسه مي‌كردند. اسپايسر در هفته‌هاي اخير در نشست‌هاي مطبوعاتي كاخ سفيد حضور پيدا نمي‌كرد. او به‌دليل رويه متفاوتش در پاسخگويي به سؤال‌ها و واكنش‌هاي جنجالي به يك پديده رسانه‌اي بدل شده بود.

کد خبر 378116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha