یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مردم ونزوئلا امروز یکشنبه هشتم مرداد برای شرکت در انتخابات تعیین اعضای مجلس تدوین قانون اساسی جدید پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتظار می‌رود این نهاد قدرتمند اختیارهاي جدیدی را به مقام‌های حزب حاکم سوسیالیست تفویض ‌کرده و حکومت آنها بر این کشور عضو اوپک را تمدید ‌کند.

نیکلاس مادورو،‌ رئیس‌جمهور ونزوئلا که شدیدا به دلیل "عدم مدیریت اقتصادی صحیح" مورد انتقاد است، وعده داده این مجلس پس از چهار ماه اعتراض اپوزیسیون که بیش از ۱۱۵ کشته بر جای گذاشته، صلح را برقرار کند.

از آنجا که احزاب اپوزیسیون اين انتخابات را جعلي خوانده آن را بایکوت کرده و حامیان آنها برای امروز اعتراض‌هايی را سازماندهی کرده‌اند،

نتظار می‌رود درگیری‌های خشونت‌باری با نیروهای امنیتی رخ دهد. منتقدان می‌گویند، مجلس موسسان قانون اساسی به مادور اجازه انحلال کنگره تحت کنترل اپوزیسیون را می‌دهد، انتخابات‌های آتی را به تاخیر می‌اندازد و قوانین انتخاباتی را به گونه‌ای بازنویسی می‌کند تا از کنار گذاشته‌شدن سوسیالیست‌ها جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این انتخابات به دنبال تاخیر در برگزاری انتخابات منطقه‌ای و امتناع مکرر مادورو برای توجه به تصمیم‌هاي کنگره، با محکومیت جهانی روبه‌رو شده است.

آمریکا که بزرگ‌ترین بازار نفت برای ونزوئلاست،‌ اخیرا ۱۳ تن از رهبران حزب سوسیالیست را در واکنش به این انتخابات جنجالی تحریم کرد.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شده چنانچه رای‌گیری برگزار شود، تدابیر اقتصادی دیگری را اعمال کند. کلمبیا هم که در همسایگی ونزوئلاست، تاکید دارد نتایج این رای‌گیری را به رسمیت نمی‌شناسد.

فردی گوئوارا، ‌از رهبران اپوزیسیون شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: تا فردا مشخص می‌شود که این فقط یک تقلب در قانون اساسی نیست بلکه بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی مادورو و باند اوست.

در انتخابات امروز از رای‌دهندگان پرسیده نمی‌شود که آیا مایل به تشکیل این مجلس هستند یا خیر، بلکه فقط ۵۴۵ عضو از میان شش هزار و 100 نامزد که مجموعه‌ای از متحدان حزب سوسیالیست هستند، انتخاب خواهند شد.

کد خبر 377792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha