همشهری آنلاین: معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه گفت: وزارت خارجه با پیش‌نویس طرح مجلس درباره اقدامات آمریکا موافق است.

عراقچی

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید عباس عراقچی  شنبه 7 مرداد، در جمع خبرنگاران و پس از نشست کمیسیون ویژه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وزارت خارجه با پیش نویس طرح مجلس درباره اقدامات آمریکا موافق است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: نیاز است که در مقابل حرکات خصمانه و خبیثانه آمریکا به خصوص به خاطر آثاری که در اجرای برجام می‌گذارد و منافع جمهوری اسلامی ایران از این توافق را کاهش می‌دهد اقدام مقتضی صورت گیرد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه شاهد نقض بندهای 26 ،28 و29 برجام از سوی آمریکایی‌ها هستیم که نیاز به عکس‌العمل مناسب دارد، افزود: خوشحالیم که یک اتفاق نظر کامل در کمیسیون در این باره وجود داشت و انشاءلله قانون مراحل خود را طی خواهد کرد و پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به این اقدام آمریکا نشان داده خواهد شد.

عراقچی افزود: انشاءالله این طرح که کلیات آن در کمیسیون تصویب شده است هر چه زودتر عملیاتی شود تا ما پاسخ قاطع و جامعی را نسبت به اقدام آمریکا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در جلسه کمیسیون مشترک برجام که اخیرا در وین برگزار شد، ایران نسبت به موارد نقض برجام از سوی آمریکا به طور کامل به اعضای کمیسیون اطلاع رسانی کرد.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: تاکنون آقای ظریف چندین نامه به خانم موگرینی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نوشته‌اند و از ایشان خواسته‌اند که این موارد نقض عهد آمریکا بین تمام اعضای کمیسیون توزیع شود و از نظر ما تمام این موارد در کمیسیون مشترک ثبت شده و کاملا مشخص است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: در بیانیه پایانی کمیسیون مشترک برجام این مساله به خوبی مشخص است که کلیه اعضای کمیسیون تاکید دارند که باید کلیه مفاد برجام توسط همه طرف‌های این موافقتنامه در فضایی سازنده و با حسن نیت اجرا شود و در این راستا اعضای کمیسیون همگی نسبت به موارد مطرح شده از طرف ایران در خصوص نقض عهدهای آمریکا موافق بودند.

عراقچی اضافه کرد: ما موارد نقض عهد آمریکا در قالب برجام را به شورای عالی نظارت بر اجرای برجام گزارش داده‌ایم، اینکه نقض عهدی صورت گرفته است در آن شکی نیست اما هنوز تا نقض فاحش برجام فاصله داریم و در مورد پاسخ مقتضی ایران نسبت به این موارد هیات عالی نظارت بر برجام تصمیم گیری خواهد داشت.

وی گفت: دیدگاه‌های ما نسبت به آخرین وضعیت برجام و نقض عهدهای صورت گرفته به کمیسیون امنیت ملی مجلس منتقل شده است و در جلسه امروز به طور تفصیلی به آن پرداخته ایم و باید این مساله را مطرح کنم که قانونی که امروز پیش نویس و کلیات آن به تصویب رسید قانون بسیار جامعی است که اقدامات متقابل ایران در برابر آمریکا را در بر می‌گیرد و در آن اقدامات حمایتی از نیروهای مسلح و امنیتی ایران و همچنین اتباع ایرانی که از اقدامات اخیر آمریکا متضرر می شوند، دیده شده است.

عراقچی تاکید کرد: باید ابهت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران به آمریکا نشان داده شود که شکر خدا این قانون چنین قابلیتی را دارد.

کد خبر 377707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha