همشهری‌آنلاین: در میان نگرانی‌های اپوزیسیون ونزوئلا از انتخابات فردا یک‌شنبه هشتم مرداد در این کشور که به گفته آنها به دیکتاتوری در ونزوئلا منجر خواهد شد، رئیس جمهور کلمبیا اعلام کرد، نتیجه این رای‌گیری را قبول ندارد و آن را "غیرقانونی" می‌داند.

 خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا مکررا خواستار راه حل صلح‌آمیز برای ناآرامی‌ها در ونزوئلا شده است و افزود: "مجلس موسسان ونزوئلا (برای تدوین قانون اساسی جدید) منشا غیرقانونی دارد، به همین دلیل ما نمی‌توانیم نتیجه انتخابات درباره آن را به رسمیت بشناسیم."

رئيس جمهور كلمبيا به‌خاطر طرح صلح دولت با فارك جايزه صلح نوبل گرفته و اين گروه مسلح تمام سلاح‌هاي خود را طي ماه قبل تحويل داد و از فعاليت مسلحانه دست كشيد.

روابط میان این کشورهای آمریکای جنوبی تنش‌آلود است. ونزوئلا چندین بار مرزها را با هدف سرکوب قاچاقچیان بسته است و همچنین صدها تن از مردم کلمبیا را به اتهام فعالیت‌های مجرمانه در سال ۲۰۱۵، از ونزوئلا اخراج کرده است.

تعدادی از مردم ونزوئلا این کشور را پیش از انتخابات روز یکشنبه ترک کرده‌اند. این مجلس قدرت بازنویسی قانون اساسی و انحلال نهادهای دولتی را دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا گفته این مجلس با ۵۴۵ عضو منجر به برقرای صلح پس از ماه‌ها اعتراض اپوزیسون و درگیری‌ با نیروهای امنیتی می‌شود که کشته شدن ۱۱۱ تن را به همراه داشته است.

احزاب اپوزیسون این رای‌گیری را بایکوت کرده‌اند.

دولت کلمبیا روز جمعه اعلام کرد این کشور ویزای ۱۵۰ هزار ونزوئلایی را که بیش از مهلت قانونی در کلمبیا مانده‌اند تمدید می‌کند.

ونزوئلا با کمبود غذا، نرخ بالای جنایت و ناآرامی‌های سیاسی مواجه است که در سال‌های اخیر به آن سوی مرز و کلمبیا هم رسیده.

کد خبر 377667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha