همشهری آنلاین: سازمان برنامه و بودجه کشور طرح تعویض لامپ‌های پرمصرف فلورسنت در مکان‌های اداری کلان‌شهر تهران را در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی به وزارت نیرو ابلاغ کرد.

طرح جایگزینی لامپ‌های کم مصرف

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، در این طرح که سوم تیرماه در شورای اقتصاد تصویب شد، لامپ‌های 18 وات ال.یی.دی (LED) جایگزین پنج میلیون شعله لامپ 45 وات فلورسنت در اماکن اداری کلان‌شهر تهران می‌شود.

این طرح مختص مشترکان اداری در کلان‌شهر تهران است که شامل وزارت خانه‌ها، اداره ها و موسسه های دولتی و ... است و منابع مالی آن از محل عایدات صرفه‌جویی برق به استناد آیین‌نامه اجرایی ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تامین می‌شود.

همچنین وزارت نیرو مجاز است با یکی از روش‌ها همچون درج قبوض برق مصرفی ساختمان­‌های محل اجرای طرح، صحه‌گذاری و پرداخت آن به سرمایه‌گذار طرح برای شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی یا از طریق پرداخت یارانه صرفه‌جویی از محل کمک به تولید موضوع قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای دستگاه‌های دولتی نسبت به بازپرداخت هزینه سرمایه گذاری طرح اقدام کند.

ال.یی.دی با توجه به مصرف برق کمتر و عمر بسیار بالاتر نسبت به سایر لامپ‌ها، توانسته‌ است جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کند.

این لامپ‌ها نسبت به نمونه های فلورسنت حرارت بسیار کمتری ایجاد می کنند که این موضوع در تنظیم سرمایش محیط در فصل تابستان با اهمیت است.

کارشناسان همچنین معتقدند لامپ‌های معمولی یا همان لامپ‌های رشته‌ای یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف انرژی و در نتیجه افزایش حجم تولید گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌روند؛ به همین دلیل بسیاری از کشورها، برنامه‌ای چند ساله برای جایگزینی مدل‌های دیگر لامپ به جای لامپ‌های رشته‌ای تدوین کرده‌اند.

کد خبر 377358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha