محمد باریکانی: ۱۲۰۰سایت اینترنتی خدمات گردشگری در ایران فعالیت دارند که نگاه به آنها در بین بخش‌های مختلف صنعت گردشگری ایران متفاوت است.

سایت های مجازی گردشگری

 برخي معتقدند اين تعداد سايت اينترنتي شركت‌هاي خدمات مسافرتي و آژانس‌هاي گردشگري را به ورشكستگي مي‌كشاند و بايد هر چه سريع‌تر ساماندهي آنها به نتيجه برسد و برخي ديگر معتقدند ابزارهاي نوين تجارت الكترونيك نياز صنعت گردشگري است و آژانس‌ها بايد خود را با آنها تطبيق دهند. هتلدارها اما مدافع وجود سايت‌هاي اينترنتي هستند و مي‌گويند وجود آنها ضريب اشغال هتل‌ها را بالا مي‌برد.

دكتر حسن تقي‌زاده انصاري، رئيس جامعه گردشگري الكترونيكي ايران و فعال صنعت گردشگري معتقد است كه تكنولوژي، نوآوري و خلاقيت در عرصه گردشگري و به‌ويژه تلفيق آنها با فناوري اطلاعات از بديهيات صنعت گردشگري در دنياي كنوني است كه به‌طور روزانه در صنعت گردشگري جهان خلق ارزش مي‌كند.

انصاري به همشهري مي‌گويد: چه بخواهيم چه نخواهيم شركت‌هاي خدمات مسافرتي و صنعت هتلداري و بخش‌هاي پذيرايي بايد با تكنولوژي روز و هوشمندسازي فعاليت‌ها منطبق شوند و از اين فرصت و امكان براي معرفي ظرفيت‌هاي خود و توسعه فعاليت‌هاي صنعت گردشگري بهره بگيرند.

رئيس جامعه گردشگري الكترونيكي ايران با تأكيد بر اينكه روند تجارت الكترونيكي صنعت گردشگري در ايران با تأخير اتفاق افتاده است، گفت: همه روزه شاهد رشد فضاي گردشگري الكترونيك در گردشگري جهان هستيم و چنانچه شركت‌هاي خدمات مسافرتي و فعالان صنعت گردشگري ايران نتوانند به خوبي از اين فرصت بهره بگيرند امكان حذف يا محدود شدن فعاليت‌هاي آنها وجود دارد.

وي با اشاره به اتفاقات اخير در فضاي حمل‌ونقل شهري و ورود ناوگان اينترنتي به حمل‌ونقل شهري گفت: نمي‌توان در فضاي كسب و كار از ورود دانش روز و تكنولوژي نوين ممانعت كرد، بلكه بايد با استفاده از ابزارهاي نوين و ساماندهي كسب و كارهاي الكترونيك در فضاي گردشگري به توسعه صنعت گردشگري كمك كرد.

او با اعلام اينكه ديگر نمي‌توان با وضعيت موجود در دهه‌هاي گذشته در صنعت گردشگري حركت كرد، افزود: درصورتي كه شركت‌هاي مسافرتي نخواهند خودشان را با كسب و كار جديد و روش‌هاي نوين فضاي مجازي تطبيق دهند و همان روش سنتي در فروش تورها را ادامه بدهند توسط فضاي اينترنتي تهديد مي‌شوند.

  • ضرورت ساماندهي فضاي كسب و كار

انصاري البته به ساماندهي فضاي كسب و كار اينترنتي در صنعت گردشگري تأكيد مي‌كند. او مي‌گويد: ساماندهي فضاي كار در تجارت الكترونيك نيز ابزار خود را دارد. به گفته او، اكنون بيش از 80درصد مردم جهان سفرهاي‌شان را از اينترنت و فضاي مجازي انتخاب مي‌كنند.

وي تأكيد كرد: در فضاي مجازي نيز همچون فضاي واقعي، كسب و كارهاي فاقد مجوز و كاذب وجود دارد كه رسيدگي به چنين فضايي ابزارهاي خود را دارد و شيوه نظارت خاص خود را مي‌طلبد.

رئيس جامعه گردشگري الكترونيكي ايران گفت: البته در ساماندهي فضاي مجازي كسب و كار اينترنتي در صنعت گردشگري آن‌كه مجوز ندارد بايد حذف شود.

جمشيد حمزه‌زاده، رئيس جامعه هتلداران ايران اما مدافع فعاليت سايت‌هاي اينترنتي در فضاي گردشگري است. او مي‌گويد فعاليت اين سايت‌ها به نفع هتلداران است و منجر به افزايش ضريب اشغال هتل‌ها مي‌شود.

او به همشهري گفت: سايت‌هاي اينترنتي داراي مجوز اگرچه آژانس‌هاي گردشگري را زيانده مي‌كند اما براي مراكز اقامتي يك فرصت است و باعث افزايش ضريب اشغال هتل‌ها مي‌شود.

او افزود: هتلدارها از فعاليت سايت‌هايي كه ميزان رزرو هتل‌هايشان را افزايش بدهند و ضريب اشغالشان را بالا ببرند استقبال مي‌كنند اما به شرط آنكه اين سايت‌ها مجوزهاي لازم براي فعاليت را داشته باشند.

کد خبر 377244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha