مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

با وجود اینکه طبق وعده محــمدجـواد کبیــــر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، نظام ارجاع برای ۹میلیون و ۳۰۰هزار ایرانی تحت پوشش بیمه سلامت اجرا می‌شود، اخبار دریافتی از مراکز درمانی نشان می‌دهد که به‌علت آماده نبودن زیرساخت‌ها و عدم‌اطلاع‌رسانی کافی، اجرای این طرح به تعویق افتاد.

دفترچه بیمه

به گزارش همشهري، طبق اعلام قبلي مسئولان بيمه سلامت پس از اجراي طرح موسوم به «انضباط درماني» قرار بود براي بهينه شدن هزينه‌هاي سلامت، بيمه‌شدگان اين سازمان براي بيماري خود در گام نخست به پايگاه‌هاي سلامت و بهداشت مراجعه كرده و درصورت نياز به پزشك عمومي و متخصص كار ارجاع آنان انجام شود.

كبير افزايش كيفيت خدمات را يكي از دلايل شروع اجراي نظام ارجاع عنوان كرده و گفته بود: به هر حال بيمه‌شده‌هاي اين سازمان به‌صورت رايگان و با حمايت دولت تحت پوشش بيمه سلامت ايرانيان قرار گرفتند. اين افراد وقتي با اين دفترچه به مراكز درماني خصوصي مراجعه مي‌كردند تحت پوشش مناسبي قرار نمي‌گرفتند، ولي هم‌اكنون با مراجعه به پايگاه‌هاي سلامت و بهداشت هم خدمات بيشتر و باكيفيت‌تري دريافت خواهند كرد و هم با بهينه كردن هزينه‌هاي درماني مي‌توان طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع را تا 6‌ماه آينده در كشور به‌صورت بهتري اجرا كرد. وي در توضيح چرخه نظام ارجاع نيز يادآور شد: اگر كسي دچار سرماخوردگي شود و داراي بيمه سلامت ايرانيان باشد نمي‌تواند به هر مركز درماني مراجعه كند. اين افراد بايد در وهله نخست به پايگاه‌ها و مراكز سلامت و بهداشت مناطق زندگي خود مراجعه كنند تا تحت نظر مراقبان سلامت قرار گيرند و در صورت احتياج به پزشك عمومي به پزشك ارجاع داده شوند و درصورت نياز به متخصص به متخصصاني كه بالغ بر 10هزار نفر از آنان در طرح تحول سلامت در سراسر كشور توزيع شدند، ارجاع خواهند شد.

  • نيامده لغو شد!

اگرچه اجراي نظام ارجاع و به تبع آن فراگيري پزشك خانواده به‌عنوان خبري بسيار خوب و مهم مطرح شد اما به فاصله يك روز از طرح آن، لغو شد. اگرچه مديرعامل سازمان بيمه سلامت اين اطمينان را داده بود كه 3دانشگاه علوم‌پزشكي تهران، شهيد بهشتي و ايران از اين طرح حمايت مي‌كنند و بيش از 300 تا 400مركز هم در تهران به اين طرح اختصاص پيدا كرده اما به‌نظر مي‌رسد آماده نبودن زيرساخت‌ها دليل اصلي لغو اجراي نظام ارجاع بيمه سلامت باشد.

پيگيري هاي خبرنگار همشهري از مسئولان دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي و دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز نشان مي‌دهد كه هنوز زيرساخت‌هاي لازم براي اين كار فراهم نيست و هماهنگي‌هاي لازم نيز صورت نگرفته بود.

از سوي ديگر معاون توسعه مديريت سازمان بيمه سلامت به همشهري درباره به تعويق افتادن نظام ارجاع گفت: قرار بود از اول مردادماه، تعدادي از بيمه‌شدگان بيمه سلامت كه در طرح تحول به‌طور رايگان بيمه شده بودند، فقط از بخش دولتي خدمت دريافت كرده و طبق شرايط خاصي به مراكز غيردولتي مراجعه كنند اما به‌دليل اينكه شرايط و تمهيدات لازم فراهم نبود براساس دستور وزير بهداشت اين مصوبه لغو شد.

غلامرضا عباس‌پاشا با اشاره به دستور وزير بهداشت براي لغو اين مصوبه قانوني گفت: مقرر شده تا فراهم شدن تمهيدات لازم اين مصوبه لغو شود و بيمه‌شدگان بيمه سلامت هم بتوانند به روال سابق خدمات خود را از هر دو بخش خصوصي و دولتي دريافت كنند.

  • نظام ارجاع دقيقا چه چيزي است؟

در اين شيوه كه رايج‌ترين شيوه نظام بهداشتي و درماني در بين كشورهاي مطرح دنياست، مراكز سلامت، خانه‌هاي بهداشت و پزشكان خانواده به‌عنوان قلب تپنده سيستم بهداشتي عمل كرده و با راهكاري آموزشي و پيشگيري جامعه را به سوي راهكارهاي سلامت‌محور [به جاي راهكارهاي درمان‌محور] سوق مي‌دهند. به بيان ديگر، عموم مردم به جاي آنكه در زمان بيماري مجبور به مراجعه به پزشكان عمومي و تخصصي باشند، در زمان صحت زيرنظر متخصصان بهداشت و مراقبان سلامت و تحت آموزش‌هاي خودمراقبتي و پيشگيري قرار مي‌گيرند. بدين‌ترتيب به جاي آنكه براي درمان بيماري خود هزينه كنيم، براي حفظ سلامتي پول خرج مي‌شود.

کد خبر 377132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha