همشهری آنلاین: بهمن کشاورز با اظهار اینکه برخی وکلا اشکال رفتاری و اخلاقی دارند گفت: اما متاسفانه این کاستی‌ها و اشکالات در میان همکاران قضایی هم کم نیست. مشکل وقتی پیچیده می‌شود که افرادی از این دو نحله به اصطلاح «یکدیگر را پیدا می‌کنند».

بهمن کشاورز

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در خصوص اظهارات معاون اول قوه‌ قضاییه در یک برنامه تلویزیونی، به یکی از مدیران صداوسیما نامه نوشت.

به گزارش ایسنا، متن نامه بهمن کشاورز بدین شرح است:

به: مدیریت محترم شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی

از: اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران

درباره: اظهارات معاون اول ریاست قوه‌ قضائیه حجت الاسلام جناب آقای محسنی اژه‌ای در برنامه بدون تعارف روز جمعه ۹۶/۰۴/۳۰

احتراما؛ مقام محترم فوق در برنامه بدون تعارف که در ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه دوم پخش شد فرمودند «خیلی از اشکالاتی که وجود دارد ما خودمون مطلع هستیم، تلاش هم می‌کنیم که رفع بکنیم؛ واقعا امکاناتش نیست. بعضی از طول کشیدن‌ها، بعضی از اشکالات معذرت می‌خواهم وکیل می‌آید عمدی یک کاری می‌کند که پرونده بیشتر طول بکشد و پول بیشتر بگیرد. اگر سریع تمام بشود می‌گوید که خب آقا برای یک ماه وقت گذاشتن چه قدر می خواهید پول بگیرید، اما وقتی شش ماه طول بگشد می‌گویند خب شش ماه روش کار انجام شده دیگه حالا آنقدر اشکالی ندارد. رسما به طرف دروغ یاد می‌دهد، میگه آقا این رو منکر شو اینجوری بگو اونجوری بگو، خب یه حکمی صادر می شود، این دروغ کشف می‌شود.»

اینک اشعار می دارد:

اولا- تردیدی در اینکه صداوسیما باید همه مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را - بدون استثنا و به طور یکسان - خبررسانی کند وجود ندارد و کانون‌های وکلا و وکلای دادگستری از اینگونه اقدامات با قید «بدون استثنا» استقبال می‌کنند.

ثانیا- در خصوص فرمایش‌های معاون اول محترم قوه‌ قضاییه در قسمتی که به وکلا و قضات مربوط می‌شد گفتنی است:

الف- اینکه «وکیل عمدا کاری می‌کند پرونده بیشتر طول بکشد تا پول بیشتری بگیرد.» در نظام‌های حقوقی‌ای که دستمزد و حق الوکاله وکلا بر مبنای ساعات مصروفه تعیین می‌شود ممکن است مصداق داشته باشد.

در نظام وکالتی ما حق الوکاله به طور مقطوع - خواه بر مبنای توافق و خواه طبق تعرفه - تعیین و 60 درصد آن در آغاز کار و ۴۰ درصد در آغاز مرحله تجدید نظر دریافت می‌شود؛ بنابراین اگر وکیلی با دید مادی و مالی به قضایا نگاه کند، صرفه و صلاحش در این است که کار هرچه زودتر به پایان برسد.

احتمالا مواردی که به عرض ایشان رسیده حالاتی کاملا استثنایی بوده که کیلی با موکلش قرارداد ساعتی منعقد کرده بوده است.

ب- نکته دیگر اینکه اگر در مواردی «مواعد قانونی» برای انجام اموری وجود داشته باشد، وکیل نمی‌تواند و نباید این مواعد را به ضرر موکل ساقط یا کوتاه کند. زیرا بدیهی است مطالعه دقیق در مورد مسائل کیفری و مدنی، مستلزم صرف وقت است و پیش‌بینی مهل‌ ها و مواعد در قانون ناشی از پذیرش همین نیاز از ناحیه قانونگذار است.

پ- اگر وکیلی عالماً عامداً به موکلش دروغ یاد بدهد و این امر ثابت شود، مورد تخلف از قسم، موضوع ماده 3۹ آیین نامه استقلال به موجب بند ۳ از ماده ۸۱ همین آیین نامه با مجازات درجه ۵ (یعنی ممنوعیت از وکالت به مدت ۳ ماه تا سه سال) قابل مجازات خواهد بود.

ت- ما هم قبول داریم که برخی از وکلا نقص‌ها و اشکالات رفتاری و اخلاقی دارند و شاید این موارد زیاد هم باشد، اما متاسفانه این کاستی‌ها و اشکالات در میان همکاران قضایی هم کم نیست. مشکل وقتی پیچیده می شود که افرادی از این دو نحله به اصطلاح «یکدیگر را پیدا می کنند».

اینجانب برای شخص جناب آقای محسنی اژه‌ای و نظریات حقوقی ایشان احترام بسیار قائلم و آنچه عرض شد مبتنی بر این شناخت و با این باور است که برای منزه کردن دستگاه قضا، باید تشکیلات قضایی و کانون‌های وکلا دست به دست هم داده، تعاطی فکر و همکاری کنند. امیدوارم ترتیبی مقرر فرمایید که این توضیحات به سمع و نظر مخاطبان آن شبکه برسد.

با درود و سپاس

بهمن کشاورز - رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستر ایران

کد خبر 377077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha