مهدی صباغ‌زاده: از ملت ایران معمولا با صفت‌هایی چون «سرفراز» و «نجیب» یاد می‌شود.

مهدی صباغ‌زاده

 ملت ايران سرفراز هستند چون در بزنگا‌ه‌هاي حساس پاي سرزمين‌شان ايستاده‌اند و اجازه نداده‌اند بيگانگان چشم طمع به اين كشور بدوزند؛ مثال روشنش هم جنگ هشت‌ساله بود كه مردم ايران از همه اقشار و نژادها كنار هم ايستادند تا دشمن را از كشور بيرون كنند. اين ملت، نجيب هم خوانده مي‌شوند، چون با وجود كاستي‌ها و ناملايمات بسياري كه به‌خصوص در حوزه اقتصاد باعث فشارهاي شديد بر برخي اقشار شده باز هم نجابت به خرج داده‌اند. هر چند همين مردم نسبت به موضوع فساد به‌درستي حساس هستند.

امروز در حالي كه عده‌اي براي نان شب‌شان مستأصل هستند، اقليتي برخوردار وجود دارند كه در سطح جامعه نمايش تجمل مي‌دهند. نمي‌شود كه شما براي سيركردن شكم زن و بچه‌ات مشكل داشته باشي و از كنارت اتومبيلي رد شود كه قيمتش چندصدميليون تومان است. اين تصور كه هر كس در اين سال‌ها ثروتمند شده فاسد است، قطعا غلط است ولي نمي‌توان انكار كرد عده‌اي هم از راه‌هاي نادرست به ثروت و مكنت رسيده‌اند.

انتشار مداوم خبرهايي كه از فساد اقتصادي گسترده حكايت دارد، اعتماد عمومي را خدشه‌دار مي‌سازد. اگر فردي از جايگاهش سوءاستفاده كرده و به رانت‌‌خواري پرداخته بايد مجازات شودو خسارتي را كه به بودجه عمومي وارد كرده، برگرداند. نه اينكه چنين مدير متخلفي صرفا جابه‌جا شود و احتمالا در موقعيت و جايگاه تازه به رويه سابقش ادامه دهد. وقتي كه فساد سيستمي مي‌شود بايد فكر اصلاح ساختارها بود وگرنه در ساختار معيوب، هر فرد سالمي هم ممكن است در معرض فساد قرار گيرد.

همه آن رانت‌خوارها و مفسدين اقتصادي از روز اول در انديشه غارت بيت‌المال نبوده‌اند، ساختار معيوب باعث شده راه براي سوءاستفاده باز شود و نتيجه‌اش هم فساد سيستمي است؛ نكته‌اي كه مسئولان رده بالا هم به وجودش صحه گذشته‌اند. مسير مبارزه با فساد، گرچه دشوار و حتي هزينه‌بر است ولي به پشتوانه حضور مردم كه قاطعانه پشتيبان نهضت ضدفساد هستند بايد ايستاد و اين پديده هولناك را ريشه‌كن‌ كرد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 376993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha