شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: شب‌های تابستان که می‌شود بیشتر پارک‌ها و تفرجگاه‌های شهری پر از خانواده‌هایی می‌شود که بساط شام‌شان را به همراه یک فلاسک آب‌جوش و چایی برداشته‌اند و به دل طبعیت زده‌اند تا چند ساعتی را کنار خانواده و اقوام و دوستانشان به شادی و دل خوش بگذرانند.

خانه‌داری در پارک

 در اين بين نقش خانم‌هاي خانواده خيلي پررنگ و اساسي است، چون معمولا مسئوليت اصلي برنامه‌ريزي اين وعده‌ها و پخت‌وپز و جمع‌وجور‌كردن وسايل براي شب‌نشيني در پارك و... به‌عهده آنهاست. البته بعضي از خانم‌ها هم هستند كه خيلي تمايلي به انجام اين كار ندارند و نه خودشان باني اين كار بين خانواده‌ها مي‌شوند و نه حتي به كسي كه آنها را به اين وعده‌ها دعوت مي‌كند، جواب مثبت مي‌دهند. در اين صفحه با ذكر چندنكته ساده اما مفيد مي‌خواهيم به شما بگوييم كه چگونه مي‌توانيد خيلي راحت و بدون وسواس، شب‌هاي تابستان را در پارك‌ها به وعده‌هاي دوستانه و خانوادگي تبديل كنيد.

  • قدم اول را با برنامه برداريد

اولين چيزي كه شما براي مقدمات يك برنامه اينچنيني لازم داريد، اين است كه با خودتان كنار بياييد تا براي تهيه غذا و پذيرايي و تفريح بچه‌ها و... سخت نگيريد. اگر از اين مرحله به راحتي بيرون بياييد، 50درصد كارها حل مي‌شود. حالا بايد ببينيد كه چند نفر قرار است در جمع شما حضور داشته باشند. اگر علاقه‌مند هستيد كه همراه با دوستان خود باشيد، بهتر است چند روز قبل، برنامه را با آنها هماهنگ كنيد. سعي كنيد طيف حاضران را به شكلي انتخاب كنيد كه فرزندانتان تنها نمانند و همبازي‌هاي هم‌سن و سال خودشان را در برنامه داشته باشند. بعد از اين مرحله، به سراغ تقسيم كارها برويد. اين ايده‌آل‌ترين حالت براي تفريحات گروهي است تا فشار برگزاري آن روي يك نفر يا يك خانواده نباشد. سعي كنيد حتما به آن پايبند باشيد.

  • راه‌هاي ميانبر را امتحان كنيد

سخت‌تر از حضور و آماده شدن در پارك‌ها، جمع‌آوري ظروف و وسايل، بعد از تمام‌شدن گعده شبانه در پارك و بازگشت به منزل است. اگر ظرف‌هاي پلاستيكي، ملامين يا حتي چيني را با خود به پارك ببريد اين سختي‌ها چندبرابر نيز خواهند شد. شستن و حتي مراقبت از آنها در مسير رفت و بازگشت، فشار زيادي به شما تحميل خواهد كرد. يك گزينه اين است كه به سراغ ظرف‌هاي يكبار مصرف كاغذي برويد. جنس كاغذي اين ظروف، حس گناه شما را براي استفاده از ظروف يكبارمصرف پلاستيكي هم كاهش مي‌دهد، چون خيالتان راحت است كه در طبيعت تجزيه خواهند شد. براي تهيه غذا، بين افرادي كه اعلام حضور قطعي كرده‌اند، تقسيم وظيفه كنيد. به‌عنوان مثال اگر شام را يك ساندويچ سبك مانند ساندويچ مرغ درنظر گرفته‌ايد، مرغ پخته‌شده و ريش‌شده را يك خانواده، نان، سس و خيار شور را يك خانواده ديگر و... .

  • برنامه داشته باشيد

صرف حضور در پارك و وعده‌هاي دوستانه به‌خودي خود مي‌تواند حال شما را خوب كند و روحيه‌ساز باشد؛ اما فقط اينها كافي نيست وقتي مي‌توانيد بيشترين استفاده را از اين حضور چند ساعته كنار دوستان و اقوامتان داشته باشيد. برنامه‌ريزي كنيد، هم براي فرزندانتان و هم براي خودتان. براي بچه‌ها به سراغ بازي‌هاي حركتي و فعال برويد. اجازه بدهيد انرژي نهفته بچه‌ها كه در آپارتمان‌ها نمي‌تواند تخليه شود، در كنار نظارت و برنامه‌ريزي خودتان در پارك خالي شود. براي جمع دوستانه مردانه هم وسايل بازي‌هاي فكري يا حتي ورزش‌هايي مانند بدمينتون و واليبال را با خودتان داشته باشيد و اجازه بدهيد مرد خانه هم در كنار همه مشغله‌هاي روزمره زندگي، ساعاتي را براي تفريح خودش داشته باشد. موبايل را كنار بگذاريد. يادتان نرود: اگر قرار بود پاي تلگرام بشينيد، همان درخانه و روي مبل و در تنهايي خودتان مي‌نشستيد.

  • خلاقيت داشته باشيد

در هفته‌هاي باقيمانده از تابستان اين برنامه‌هاي بيرون از خانه را زنده نگه‌داريد. به پارك‌هاي نزديك خانه‌تان اكتفا نكنيد، كمي پرس‌و‌جو كنيد و بوستان‌ها و مناطق جديدي را پيدا كنيد تا همراه با خانواده در آن اماكن حضور پيدا كنيد. همين تجربه اكتشاف‌گونه مي‌تواند موتور جلوبرنده‌اي براي انگيزه شما باشد. تلاش كنيد مكان‌هايي كه انتخاب مي‌كنيد تنها بعد تفريحي و ورزشي نداشته باشند. يك‌بار برنامه را در محيطي تاريخي برگزار كنيد و دفعه بعد در محيطي معنوي مانند كنار مزار چند شهيد گمنام. يا مثلا شب‌هاي جمعه به مكان‌هاي مذهبي برويد تا در كنار هم و علاوه بر تفريح و دور هم‌بودن، دعاي كميل هم بخوانيد. خلاقيت، ساختني است و بايد آن را با دست‌‌هاي خودتان وارد زندگي كنيد. اگر از روش تقسيم وظايف در كارگروهي استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد همراه با بچه‌ها از وسايل نقليه عمومي مانند مترو استفاده كنيد.

  • غذاهاي ساده انتخاب كنيد

لازم نيست حتما هربار كه به پارك مي‌رويد بساط جوجه‌كباب پهن كنيد و كلي هزينه كنيد كه شبي را دور هم شاد باشيد. سخت نگيريد. مهم دور هم بودن و تجربه بيرون‌رفتن از خانه و در طبيعت‌بودن به همراه بقيه افراد خانواده و فاميل است. غذاهايي كه مي‌تواند در پارك به‌عنوان شام خورده شود بسيار متنوع است؛ مثل: نان و پنير و سبزي، هندوانه و انگور، ‌سالاد اولويه، سالاد ماكاروني، انواع كوكو و كتلت و حتي تخم‌مرغ و سيب‌زميني آب‌پز.

کد خبر 376898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha