جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: با تصویب نهایی طرح عرضه‌ اینترنت نامحدود در جلسه‌ فوق‌العاده‌ یکشنبه هفته جاری (۱ مرداد) کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) این طرح تا ۲‌ماه آینده اجرایی خواهد شد.

واعظی

سرانجام پس از كشمكش‌هاي بسيار، اجراي طرح فروش اينترنت نامحدود به‌جاي بسته‌هاي حجمي اينترنتي رسما توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام شد. هنوز معلوم نيست كه فروش اينترنت براساس سرعت اجباري خواهد بود يا اينكه مصرف‌كننده مي‌تواند به انتخاب خود، سرويسي كه به نفع اوست را برگزيند.

پيش از اين اعلام اجراي اين طرح از ابتداي مرداد‌ماه امسال با واكنش و تكذيب اين وزارتخانه همراه شده بود. به‌گفته وزير ارتباطات و مديرعامل زيرساخت، اكنون جزئيات محاسبه بسته‌هاي اينترنتي آن در چارچوب شبكه ملي اطلاعات نهايي شده و قرار است با مشخص شدن هزينه‌هاي بين اپراتوري و بازه سرعتي مصرف كاربران در جلسه فوق‌العاده رگولاتوري به تصويب نهايي رسيده و پس از ابلاغ اجرايي شود.

محمود واعظي با اعلصام اينكه طي 2‌ماه گذشته مصرف اينترنت كاربران خانگي، بنگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي رصد شده و براساس مقدار مصرف كاربران، 3مدل بسته براي طرح اينترنت نامحدود درنظر گرفته شده است، افزود: اپراتورها پس از ابلاغ، چارچوب جديدي براي كاربران اعمال خواهند كرد و با اجرايي شدن آن، فروش اينترنت حجمي متوقف و ديگر كاربران مجبور نخواهند بود براي خريد اينترنت طي يك‌ماه بارها هزينه پرداخت كنند.

به‌گفته وي ، تا پيش از اين حجم‌فروشي در شرايطي كه كيفيت و سرعت مهم نبود، اتفاق مي‌افتاد اما با طرح اينترنت نامحدود مكانيسمي طراحي و پيش‌بيني شده كه مصرف معمولي كاربران، بنگاه‌ها و كساني كه كارهاي تحقيقاتي مي‌كنند، را مشخص مي‌كند. بر اين اساس، در بازه‌اي تا سرعت 2مگابيت، كاربران مي‌توانند در طول روز چندين ساعت از اينترنت بين‌الملل و 10برابر آن از اينترنت داخل استفاده كنند كه يك قيمت دارد. براي سرعت 3 تا 6 و همچنين 6 تا 16مگ نيز هزينه‌هاي ديگري درنظر گرفته شده است. واعظي با اشاره به سياست كاهش تعرفه‌ها در وزارت ارتباطات، افزود: در چند دوره كاهش قيمت اينترنت داشتيم و اين روند بايد در آينده نيز ادامه پيدا كند. اما متأسفانه درباره صوت موبايل مقداري گران هستيم و ارائه بسته تركيبي صوت و ديتا حركت مثبتي در اين زمينه خواهد‌بود.

  • تنبيه براي اختلالات موبايلي

وي در پاسخ به خبرنگار ما در مورد گلايه‌هاي مردم از اختلالات شبكه تلفن همراه به‌دليل اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي اگر اجراي اين طرح‌ها در مدت مشخصي باشد بايد به مردم اعلام كنند و اين موضوع از نظر رگولاتوري نيز قابل‌قبول است اما درصورتي‌كه زمان‌بندي را اعلام نكنند، به آنها تذكر داده شده و جريمه و اقدامات تنبيهي در انتظارشان خواهد‌بود.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت در پاسخ به خبرنگار ما در مورد كيفيت و قيمت ارائه اينترنت نامحدود با بيان اينكه قصد عقبگرد نداريم، افزود: افزايش سرعت و كاهش هزينه اينترنت براي مصرف‌كننده نهايي 2اصلي است كه در ارائه اينترنت نامحدود رعايت خواهد شد.

شركت زيرساخت پيشنهاد خود در مورد اينترنت نامحدود را تنظيم و چهارشنبه هفته گذشته به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارائه كرده كه صبح روز يكشنبه هفته آينده دركميسيون اصلي رگولاتوري جمع‌بندي خواهد شد. وي در مورد مبناي محاسبه هزينه اينترنت نامحدود براي كاربران خانگي اعلام كرد: كاربران خانگي درصورت حداكثر استفاده از 5 ساعت در روز از سرويس‌هاي ويدئويي داخلي، نيازي به پرداخت هزينه ندارند.

در مدل تعرفه‌گذاري نامحدود اتصال داده در بخش ثابت نيز هر بسته سرويس شامل كف و سقف سرعت بوده و سرعت سرويس نبايد از كف كمتر باشد. معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اعلام اينكه تعريف سرعت اينترنت نامحدود به‌دليل ماهيت سرويس ADSL در تضمين سرعت خط، مجموعا در 3بسته سرعت تا ۲ مگابيت در ثانيه، تا ۶ مگابيت در ثانيه و ۱۶مگابيت در ثانيه پيشنهاد شده است، افزود:

در اين طرح تماشاي روزانه و رايگان ۵ ساعت ويدئوي داخلي پيش‌بيني شده و در هر بسته براي ترافيك داخلي و اينترنت 2سقف درنظر گرفته شده كه سقف ترافيك داخلي ۱۰برابر اينترنت بين‌الملل است. وي افزود: سقف سرويس اينترنت براساس ميانگين حداكثر مصرف فعلي كاربران درنظر گرفته شده و عملا تركيب به‌گونه‌اي خواهد بود كه بيش از ۹۰درصد كاربران نيازي به پرداخت شارژ اضافي نخواهند داشت.

کد خبر 376863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha