سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

صف متقاضیان وام ازدواج کوتاه‌تر می‌شود و پیش‌بینی اولیه این است که با پرداخت ۵۰۰ هزار وام در ۲‌ماه آینده، تعداد متقاضیان وام ازدواج به ۵۰ هزار نفر برسد.

وام ازدواج

اين مهم‌ترين خبري است كه روز گذشته يك مقام بانك مركزي اعلام و تأكيد كرد: 11بانك در اين طرح مشاركت دارند و اولويت در پرداخت تسهيلات با عروس و دامادهاي مناطق محروم و كساني است كه زمان بيشتري در صف مانده‌اند.

سيدعلي‌‌اصغر ميرمحمدصادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي ديروز در نشستي با خبرنگاران خبر داد كه به‌طور متوسط هر ‌ماه 70تا 80هزار فقره وام ازدواج از سوي بانك‌ها پرداخت مي‌شود و انتظار مي‌رود با پرداخت 500هزار فقره وام در 2ماه آينده تعداد متقاضيان دريافت وام ازدواج به 50هزار نفر پيش‌بيني‌شده در قانون بودجه امسال نزديك شود. به گفته وي، به‌طور ميانگين ماهانه بين 70تا 100هزار نفر در سامانه ازدواج ثبت‌نام مي‌كنند.

  • قانون چه مي‌گويد؟

به گزارش همشهري، براساس قانون بودجه سال‌جاري، بانك مركزي موظف است تمامي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كشور را ملزم كند به اندازه سهم خود از مجموع كليه منابع در اختيار پس‌انداز، جاري و سپرده قرض‌الحسنه بانك‌ها در پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه مشاركت كرده و تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولويت نخست پرداخت قرار دهند به‌نحوي كه در 3‌ماه اول سال1396 تمامي پرونده‌هاي تعيين تكليف‌نشده سال قبل در اولويت قرار گيرند. سقف وام ازدواج همچنان 10ميليون تومان به ازاي هر يك از زوج‌ها و دوره بازپرداخت آن 4ساله است و طبق همين قانون همه بانك‌ها موظفند پس از تكميل پرونده حداكثر تا يك‌ماه تسهيلات ازدواج را پرداخت كنند.

  • چرا 11 بانك به‌جاي همه؟

درحالي‌كه قانون همه بانك‌ها را مكلف به پرداخت تسهيلات وام ازدواج به زوج‌ها كرده، سؤال اين است كه چرا 11بانك حاضر به مشاركت در طرح ضربتي ازدواج شده‌‌اند؟ به گفته ميرمحمد صادقي در طرح ضربتي وام ازدواج 11بانك ملي، ملت، صادرات، تجارت، كشاورزي، سپه، مسكن، توسعه تعاون، رفاه كارگران، قرض‌الحسنه مهر اقتصاد و صندوق قرض‌الحسنه پارسيان مشاركت دارند كه قرار است در ماه‌هاي مرداد و شهريور امسال با پرداخت تسهيلات، به ماه‌ها انتظار هزاران عروس و داماد مانده در صف پايان دهند.

مديركل اعتبارات بانك مركزي با اعلام اين خبر كه 500هزار نفر همچنان در صف وام ازدواج هستند، افزود: براي كوتاه‌كردن اين طرح با همكاري 11بانك تصميم داريم تا تعداد افراد در صف را به 50هزار نفر كاهش دهيم و بانك‌هاي همكار در طرح ضربتي از امتيازات ويژه بانك مركزي برخوردار خواهند شد. وي تأكيد كرد كه تمركز بر پرداخت وام ازدواج از سوي بانك‌هاي همكار در اين طرح مانعي براي پرداخت ساير وام‌هاي قرض‌الحسنه نخواهد بود و آن موارد نيز بايد پرداخت شود.

ميرمحمدصادقي با يادآوري اينكه از ابتداي امسال 310هزار فقره تسهيلات وام ازدواج پرداخت شده است، گفت: از آنجا كه منابع قرض‌الحسنه از حساب‌هاي جاري و پس انداز قرض‌الحسنه پرداخت مي‌شود، مشكلي در اجراي طرح رخ نمي‌دهد، ضمن اينكه بانك‌هاي همكار در اين طرح اغلب با مازاد منابع روبه‌رو هستند.

  • از بانك‌هاي مانع‌تراش شكايت كنيد

ميرمحمد صادقي با يادآوري اينكه زوجين 2سال پس از تاريخ عقدنامه فرصت دارند براي دريافت وام ازدواج اقدام كنند، گفت: متقاضيان اين وام از ابتداي مرداد‌ماه مي‌توانند براي دريافت وام خود اقدام كنند، البته بايد توجه داشت كه اگر فردي در سامانه قرض‌الحسنه دريافت وام ازدواج ثبت‌نام كرده و در مهلت قانوني يكماهه براي تكميل پرونده خود اقدام نكرده باشد، خودبه‌خود از سامانه حذف مي‌شود و بايد مجدد ثبت‌نام كند. به‌گفته ميرمحمد صادقي متقاضيان دريافت وام درصورت بروز مشكل مي‌توانند از ابتداي مرداد با شماره‌هاي 29954283 و 29954256 و 29954260 و 29954270 تماس بگيرند.

  • اولويت وام با كدام عروس و داماد خواهد بود؟

مديركل اعتبارات بانك مركزي گفت: اولويت در اين طرح با متقاضيان مناطق محروم و افرادي است كه زمان بيشتري در صف انتظار دريافت وام ازدواج بوده‌اند. وي ادامه داد: به بانك‌ها توصيه كرده‌ايم پرداخت وام ازدواج را براي اين دسته از متقاضياني كه در صف انتظار قرار دارند، تسهيل كنند به شكلي كه حداكثر با معرفي يك ضامن براي هر فقره وام، قابل دريافت باشد.

به گفته ميرمحمدصادقي، ستادي در بانك مركزي مسئول پيگيري اجراي اين طرح شده است تا متقاضيان بتوانند هرگونه مشكل در دريافت اين تسهيلات را به‌طور مستقيم به بانك مركزي اعلام كنند. وي يادآور شد: در اين طرح سهميه هر بانك مشخص شده كه بيشترين آن به بانك ملي با 90هزار فقره وام و كمترين آن به بانك قرض‌الحسنه مهر ايران با 30هزار فقره اختصاص دارد، هرچند براي صندوق قرض‌الحسنه پارسيان و بانك توسعه تعاون تنها 5هزار فقره سهميه درنظر گرفته شده است.

کد خبر 376656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha