همشهری آنلاین: نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید یک تحقیق ملی درباره رسوایی خون‌های آلوده در این کشور که دست‌کم به مرگ ۲۴۰۰ نفر انجامید، آغاز خواهد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی سخنگوی ترزا می‌گفت این تحقیق به دنبال یافتن علت «بی‌عدالتی وحشتناکی» که در حق گروهی از بیماران در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ انجام شد.

در این دوران هزاران بیمار در نظام ملی سلامت بریتانیا (ان‌اچ‌اس) خون‌های وارداتی را دریافت کردند که آلوده به ویروس هپاتیت C و اچ‌آی‌وی بودند.

این رویداد را بدترین فاجعه درمانی در تاریخ نظام ملی سلامت بریتانیا خوانده‌اند.

 بسیاری از افراد مبتلا و خانواده‌هایشان از خطراتی که درگیر آن بودند، بی‌اطلاع نگه‌داشته شدند و این فاجعه لاپوشانی شد.

یک گزارش ابتدایی که اخیراً منتشر شد حاکی از آن است که ۷۵۰۰ نفر که بسیاری‌شان بیماران دچار بیماری وراثتی هموفیلی بودند، به علت خون‌های وارداتی آلوده شدند.

بیماران هموفیلی نیاز به دریافت مرتب یک عامل انعقادی به نام فاکتور هشت داشتند که از پلاسمای خون‌های اهدایی تهیه می‌شد.

 بریتانیا برای این منظور خون وارد می‌کرد و برخی از این خون‌های وارداتی آلوده بودند. درواقع بیشتر پلاسمای مورداستفاده برای ساختن فاکتور هشت از خون دهندگانی مانند زندانیان آمریکایی به دست می‌آمد که خونشان را می‌فروختند.

خانواده‌های افرادی که به علت عفونت‌های ناشی از خون آلوده درگذشتند، درباره اینکه تحقیق به چه شکلی باید انجام شود، مورد مشور قرار خواهند گرفت.

جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر گفت این تحقیق بالقوه ممکن است به تعقیب قانونی منجر شود.

دولت بریتانیا به خاطر تأخیر طولانی در انجام تحقیق دراین‌باره به‌شدت موردانتقاد قرارگرفته است و منتقدان می‌گویند در ماجرای خون‌های آلوده یک لاپوشانی در مقیاس بزرگ درباره اعمال مجرمانه صورت گرفته است.

کد خبر 376646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha