سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: «رابرت ردفورد» و «جین فوندا» بازیگران سرشناس سینمای هالیوود با دریافت جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز تقدیر می‌شوند.

سینما

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، مسئولان برگزاری هفتادوچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از اعطای جایزه شیر افتخاری این رویداد سینمایی به «رابرت ردفورد» و «جین فوندا» همزمان با نمایش فیلم «اروح ما در شب» با بازی این دو بازیگر مطرح خبر داد.

«ردفورد» و «فوندا» جایزه شیر طلای افتخاری ونیز را به پاس یک عمر فعالیت سینمایی، پیش از اولین نمایش جهانی فیلم «اروح ما در شب» ساخته «ریتیش باترا» و محصول کمپانی نتفیلیکس دریافت می‌کنند.

«آلبرتو بارابار» دبیر جشنواره فیلم ونیز در این باره گفت: "کمتر بازیگر اسطوره‌ای در هالیوود می‌توان یافت که دارای چنین اراده و شجاعتی نظیر «جین فوندا» در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود باشد. نقطه قابل ملاحظه زندگی او تلاش پرشور در جستجوی آزادی از هر نوع سازشگری است. «جین فوندا» یکی از بزرگترین بازیگران نقش اصلی در سینمای معاصر بین‌المللی است.

«جین سیمور فوندا» متولد ۱۲ دسامبر ۱۹۳۷ در نیویورک در اولین نقش سینمایی خود در فیلم «داستان بلند» با «آنتونی پرکینز» همبازی شد اما موفقیت فیلم وسترن «کت بالو» موجب شد تا او یک شبه ره صدساله را بپیماید و توانست در فیلم «تعقیب» با بزرگان سینمای آن دوران از جمله «مارلون براندو» و «رابرت ردفورد» هم‌بازی شود.

«فوندا» در فیلم «مگر آنها اسب‌ها را نمی‌کنند؟» با بازی درخشان خود این فیلم را برای همیشه جزو یکی از آثار به یادماندنی سینما تبدیل کرد. وی در سال ۱۹۶۷ وارد فعالیت‌های سیاسی شد و به جمع مخالفان رئیس جمهور آمریکا پیوست و با مخالفت شدید با جنگ ویتنام در تظاهرات ضد جنگ شرکت کرد.

این بازیگر ۷۹ ساله،  در سال‌های ۱۹۷۱ برای فیلم «کلوت» و در سال ۱۹۷۸ برای فیلم «بازگشت به خانه» دو بار برنده جایزه اسکار شد و در سال ۱۹۹۵ توسط مجله انگلیسی«امپایر» به عنوان سی‌ودومین بازیگر برتر همه دوران انتخاب شد و در سال ۱۹۹۴ نیز سفیر صلح سازمان ملل نام گرفت.

رئیس جشنواره فیلم ونیز در ادامه درباره «رابرت ردفورد» نیز گفت: این بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، فعال محیط زیست، بنیانگذار جشنواره ساندنس برای حمایت از سینمای مستقل، در پنج دهه با فیلمسازی قدرتمند، هوش و انرژی خود همواره پیشروی ما بوده است.

«ردفورد» ‌نیز اولین فیلم خود را به نام «مردم عادی» در سال ۱۹۸۰ کارگردانی کرد، او برای این اثر اسکار کارگردانی را دریافت کرد.

برخی آثار هنری «رابرت ردفورد» که در دهه ۱۹۶۰ به اوج شهرت رسید، ‌ عبارتند از: «گتسبی بزرگ»، «نیش»، «بوچ کسیدی»، «ساندنس کید»، «تعقیب»، «جاسوس‌بازی»، «بروبیکر»، «این ملک متروک‌شده»، «پیشنهاد بی‌شرمانه»، «کفش‌های کتانی»، «آخرین قلعه»، «خروج از آفریقا»، «رودخانه‌ای از میانش می‌گذرد»، «نجوای اسب» و «هاوانا».

این بازیگر آمریکایی در سال ۲۰۰۲ جایزه‌ اسکار افتخاری را دریافت کرد. وی در سال ۱۹۸۱ دانشگاه سینمایی «ساندنس» و چند سال بعد، جشنواره‌ای به همین نام را نیز تأسیس کرد. این کارگردان و هنرپیشه‌ برجسته‌ هالیوودی تاکنون در بیش از ۴۰ فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریورماه) در ایتالیا برگزار می‌شود و امسال «آنت بنینگ» بازیگر آمریکایی ریاست هیئت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد.

کد خبر 376628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha