سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رجحانه حسینی دبیر دومین نمایشگاه «سرامیک بنیان» از افتتاح این نمایشگاه در روز جمعه ۳۰ تیرماه در خانه هنرمندان ایران خبر داد.

تجسمی

به گزارش مهر؛ رجحانه حسینی دبیر دومین نمایشگاه «سرامیک بنیان» گفت: ما سال گذشته اولین دوره این نمایشگاه را با عنوان «شکستنی» برپا کردیم و امسال با عنوان «مرز» این نمایشگاه را برپا می‌کنیم. برای مفهوم «سرامیک بنیان» از ابتدا تعریفی در نظر گرفته شد به این معنا که همه ما متریال سرامیک را با پیشینه‌ای چون سفال می‌شناسیم اما نکته در این است که این متریال می‌تواند به عنوان یک رسانه مطرح شود و در همه هنرهای دیگر حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: در این سری از نمایشگاه‌ها مخاطب شاهد است که هر هنرمندی در هر شاخه هنری از جمله عکس، نقاشی، ویدئو و ... که از پیش زمینه سرامیک در کارش استفاده کرده باشد و آن مدیا را برای بیان مفهوم سرامیک به کار گرفته باشد، در تعریف مورد نظر ما می‌گنجد.

این هنرمند سرامیک با بیان اینکه امسال این نمایشگاه در سه بخش برگزار می‌شود، بیان کرد: در بخش فراخوان که ابتدا ۱۰۸ پروپوزال از ۹۰ هنرمند به دستمان رسید و در نهایت ۱۹ اثر برای حضور در نمایشگاه انتخاب شدند. داوری آثار به عهده سیامک دل زنده، هلیا دارابی، کامبیز موسوی اقدم و امید قجریان بود. ما یک بخش کیوریتوری هم در نمایشگاه داریم که در این بخش ۴ نمایشگاه گردان شامل ندا رضوی پور، بهداد لاهوتی، زروان روح بخشان و خودم آثاری را به نمایشگاه دعوت کردیم و در واقع بر اساس ذهنیتمان از کیوریت کردن یک نمایشگاه در دل این نمایشگاه با تمی مشخص، آثاری را برای نمایشگاه انتخاب کردیم.

حسینی ادامه داد: یک بخش «خارجه» هم داریم که در دو کشور ژاپن و آمریکا و در هر کشور در یک گالری و با یک کیوریتور همزمان یک نمایشگاه با همین موضوع برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه حدود ۴۰ اثر در مجموع به نمایش در می‌آید، گفت: تم نمایشگاه امسال را «مرز» گذاشتیم و هر ۴ کیوریتور با این تم آثاری را کیوریت کردند. از جمله با عنوان «مرز بین هنر کاربردی و فاین آرت»، «مرز بین واقعیت و خیال» و «مرز بین خالصی و ناخالصی».

این هنرمند درباره اهداف برپایی این نمایشگاه سالیانه بیان کرد: اولین هدف ما این است که سرامیک را که عقبه طولانی دارد به عنوان یک رسانه در بدنه هنرهای تجسمی کشور مورد توجه قرار دهیم. عقبه سفال در کشور ما طولانی است اما در این سال‌ها به این عرصه توجه زیادی نشده است. در حالیکه این متریال می‌تواند عملکرد بسیار قوی در همه شاخه‌های هنرهای تجسمی داشته باشد. می خواهیم گستره نگاه به این حوزه را باز کنیم و حضور سرامیک را تثبیت کنیم.

دبیر دومین نمایشگاه «سرامیک بنیان» در پایان درباره موفقیت این نمایشگاه در توجه دادن شاخه‌های مختلف هنری به متریال سرامیک گفت: با اینکه این نمایشگاه بسیار جوان است اما اعلام آمادگی ۹۰ هنرمند با ۱۰۸ پروپوزال در این فراخوان نشان می‌دهد در عملکرد خود موفق بوده است.

شورای سیاستگذاری این نمایشگاه را حمید سوری، سیما افتخاری، مهران هوشیار و هیربد همت آزاد تشکیل می‌دهند.

این نمایشگاه که در مدیاهایی چون عکس، نقاشی، ویدئو، حجم و مجسمه برپای می شود از طرف آکادمی هنرهای تجسمی «آد» با همکاری انجمن هنرمندان سفال و سرامیک برگزار می شود. افتتاحیه این نمایشگاه جمعه ۳۰ تیرماه است و تا ۱۳ مرداد به کار خود در خانه هنرمندان ایران ادامه خواهد داد. آثار این نمایشگاه برای فروش نیست.

کد خبر 376622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha