مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

الهام مصدقی راد: ذهن، تخیل و روحیه پرسشگری کودکان و نوجوانان به خوبی در باغ کتاب فعال می‌شود.

باغ کتاب

 بزرگ‌ترين مركز كتاب و سرگرمي‌هاي علمي و فرهنگي كشور كه بخش عمده و قابل توجه آن، كودكان و نوجوانان را مخاطبان اصلي‌اش قرار داده و تنها 17روز از افتتاح آن مي‌گذرد، به گفته محمدباقر قاليباف شهردار تهران مي‌تواند به‌عنوان بخشي مهم در حوزه كمك آموزشي قلمداد شود. ايجاد بستر و راه‌اندازي مجموعه‌هايي براي افزايش دانش و آگاهي كودكان يكي از بخش‌هاي مورد تأكيد در مصوبه شهر دوستدار كودك است و باغ كتاب توانسته بخشي از اين مهم را اجرايي كند.

  • شوق كتاب و تجربه با عكس‌هاي يادگاري

آخر هفته‌هاي باغ كتاب شلوغ است. تعداد كودكاني كه با والدينشان به اين مجموعه سر مي‌زنند بسيار زياد است اما صبح‌هاي ميان هفته تابستان هم كم نيستند كودكان و نوجواناني كه در قالب اردوهاي تابستاني در ساختمان بزرگ باغ كتاب صداي شادي‌شان مي‌پيچد. طبقه همكف ويژه فروش كتاب‌هاي بزرگسالان و بخش‌هاي جنبي آن مانند صنايع‌دستي است و در بخش ديگر كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان در 2بخش كنار يكديگر و حدود 30هزار جلد كتاب، همراه با انواع بازي‌هاي فكري و حركتي و لوازم‌‌التحرير عرضه مي‌شود. سقف بلند، نور مناسب، هواي مطبوع، طراحي آرام و دلنشين، قفسه‌هاي پر از كتاب و بازي‌هاي رنگارنگ براي كودكان دلپذير و جذاب است؛ جذابيتي كه با حضور شخصيت‌هاي دوست داشتني فيلم‌ها و كارتن‌هاي كودكان امروز و ديروز دوچندان مي‌شود. عكس گرفتن با مجسمه‌هاي بزرگ و رنگين شخصيت‌هاي ديرين ديرين، كلاه قرمزي، كوزت و ژان‌والژان، زورو، ‌بانو مليكا ، سندباد و رابين هود حتي براي پدر و مادرها هم جذاب است. يسنا 5ساله آنقدر كنار مجسمه‌ها و عروسك‌ها عكس گرفته كه ديگر وقتي براي رفتن به ديگر بخش‌ها ندارد و حتما يك‌بار ديگر به باغ كتاب خواهد آمد. در طبقه دوم اين مجموعه كارگاه‌هاي علمي يا همان باغ ‌علم كودك و نوجوان قرار دارد؛ بخش‌هاي جداگانه‌اي كه به كمك ابزار و تجهيزات مختلف مفاهيم علمي را كاملا عملي و تجربي به كودكان آموزش مي‌دهد. محمدرضا 13ساله كه با اردوي تابستاني مسجد به باغ كتاب آمده مي‌گويد مطالبي كه در كتاب علوم و در چند جلسه ياد گرفتيم، ‌امروز با اين تجهيزات به خوبي آموختيم. آينه‌هاي صوتي، سيستم پژواك صدا و خودروي پيكاني كه كودكان با اهرم به راحتي آن را جا‌به جا مي‌كنند از بخش‌هاي باغ علم نوجوان است با تجهيزاتي كاملا ايراني.

  • كودكاني كه مهمانداري مي‌كنند

كافه كودك يكي از بخش‌هاي پرطرفدار اين مجموعه است؛ كافه‌اي مخصوص كودكان كه طراحي جذابي داشته و به ميز و صندلي‌هايي كه بچه‌ها به راحتي بتوانند روي آن بنشينند تجهيز شده است. ميان وعده و نوشيدني‌هاي اين كافه همگي سالم و طبيعي و مناسب براي كودكان است. مسئولان اين كافه حتي فرصت تجربه مهمانداري را براي كودكان علاقه‌مند فراهم كرده‌اند، بچه‌ها مي‌توانند پيش‌بندهاي شاد و رنگي ببندند و از مشتري‌هاي هم قد و‌قواره‌شان سفارش بگيرند. مدير كافه مي‌گويد «مسئوليت‌پذيري و جديتي كه بچه‌ها در نقش سالن دار ايفا مي‌كنند براي خودمان هم جالب و غيرقابل باور است.» در كنار كافه كودك‌، باشگاه روباتيك هم قرار دارد كه با كامل شدن تجهيزات به‌زودي راه‌اندازي مي‌شود. كشتي هم بخش ديگري از اين مجموعه بزرگ است كه در بيرون از محوطه بسته باغ كتاب وجود دارد. اين بخش قرار است به همراه سالن چند منظوره 600نفري همزمان در نيمه اول مردادماه افتتاح شود.

  • باغ كتاب مادران را دوست دارد

در مجموعه باغ كتاب، ‌خانه كودك و اتاق مادر و كودك هم قرار دارد. خانه كودك كه مجهز شده و به‌زودي فعاليت خود را آغاز مي‌كند قرار است پذيراي چند ساعته كودكاني باشد كه مادرانشان براي استفاده از مجموعه مي‌آيند تا ديگر نگران كودك خردسالشان نباشند. اتاق مادر و كودك هم براي تعويض كودكان و تغذيه نوزادان درنظر گرفته شده است. روزهاي تعطيل و پايان هفته كه مخاطبان به‌خصوص مخاطبان كودك اين مجموعه افزايش قابل توجهي مي‌يابند، ‌خودروهاي آمبولانس و امداد كنار در ورودي باغ كتاب مستقر مي‌شوند. ‌در ميان هفته هم درصورت نياز، خودروهاي امدادي باغ موزه دفاع‌مقدس و كتابخانه ملي خدمات ارائه خواهند داد اما به جز اينها تمامي بخش‌هاي باغ كتاب مجهز به جعبه كمك‌هاي اوليه هستند.

کد خبر 376551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha