مجید مظفری: افتتاح باغ کتاب تهران یکی از رخدادهای مبارک و مغتنم فرهنگی است.

مجید مظفری

اتفاقي بسيار خوب كه مي‌تواند نقش موثري در ارتقاي سطح فرهنگ جامعه ايفا كند. اينكه يك مكان فرهنگي مناسب و با طراحي درست و فضايي گسترده امكاني براي عرضه محصولات هنري و فرهنگي فراهم مي‌كند و اينكه دسترسي مردم به كتاب راحت‌تر مي‌شود فقط بخشي از ماجراست. تاثير بنيادي‌تر در ورود مقوله فرهنگ به متن زندگي شهروندان است.

فرهنگ مي‌تواند سبك زندگي آدم‌ها را تغيير دهد. حتي در مصاديق و مظاهر به‌ظاهر ساده و كم‌اهميت نيز مي‌توان اين آهنگ تغيير را مشاهده كرد. مثلا در دكور منزل كريستال و نمايش تجملات جاي خود را به كتاب مي‌دهد. اينكه كتابخانه بخشي از تزيينات خانه شود را شايد عده‌اي تنها جلوه‌فروشي و ظاهرسازي بدانند اما حتي اگر كتابخانه در پذيرايي منزل و به عنوان دكور مورد استفاده قرار گيرد باز هم به مراتب بهتر است از نمايش ظرف و ظروف كريستال و تزييناتي كه هيچ بار هنري و فرهنگي ندارند.

وجود كتابخانه جاي كريستال مي‌تواند ميان ميزبان و مهمان فضايي فرهنگي ايجاد كند و شايد كتابي كه ميزبان به‌عنوان بخشي از دكور منزل در كتابخانه قرار داده، بهانه‌اي براي گفت‌وگوي فرهنگي شود و در نهايت به گسترش فرهنگ مطالعه بينجامد. از هر اتفاقي كه بتواند كتاب را به خانه‌هاي ايرانيان ببرد بايد استقبال كرد.

به اين ترتيب سهم و نقش باغ كتاب در گسترش فرهنگ مطالعه مي‌تواند چشمگير باشد- مكاني فرهنگي كه خانواده‌ها مي‌توانند ساعت‌ها در آن حضور يابند و هم به تفريح بپردازند و هم از ادبيات، تاريخ، هنر و... كسب معرفت كنند. حالا اينكه در اين مكان علاوه بر عرضه كتاب، سالن‌هايي براي نمايش فيلم و اجراي تئاتر هم پيش‌بيني شده خود بر اعتبار اين مجموعه مي‌افزايد. حالا با مكاني مواجهيم كه فرهنگ به آن اعتبار داده و البته حضور مردم هم مي‌تواند به اين لوكيشن اعتبار مضاعف بدهد. مكاني كه نام بسيار زيبايي هم دارد. فقط اي كاش در اين باغ كتاب، سهم ناشران مستقل و كوچك هم ديده شود و در تقسيم غرفه‌ها عدالت به فراموشي سپرده نشود.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 376531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha