دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

در میان تمام فیلم‌هایی که در سینمای جهان با موضوع آزار و قتل یک دختر خردسال ساخته شده، شاید «استخوان‌های دوست‌داشتنی» پیتر جکسن کمی بیش از همه به ماجرای دردناک آتنا اصلانی شباهت داشته و دست‌کم قابل پخش از تلویزیون خودمان باشد.

سینما

به گزارش همشهري، فيلمساز سرشناس نيوزيلندي پس از ساختن سه‌گانه بسيار موفق «ارباب حلقه‌ها» و روايتي تازه از «كينگ كنگ» در 2009 سراغ رمان پرفروش آليس سيبالد آمريكايي رفت و حق اقتباسي سينمايي از آن را با هزينه شخصي خود خريد. استخوان‌هاي دوست‌داشتني سال 2002 منتشر شده و به توفيقي خيره‌كننده رسيده بود؛ فروش بيش از 20هزار نسخه در مدتي محدود و قرار گرفتن در فهرست پرفروش‌هاي نيويورك‌تايمز به‌مدت يك سال.

شايد همين دلايل بود كه جكسن را ترغيب كرد دست از پروژه‌هاي بزرگ و پرهزينه بردارد و توليد فيلمي 65ميليون دلاري را آغاز كند. داستان درباره دختركي است كه پس از ربوده شدن، مورد تجاوز قرار گرفته و كشته شده است. روح سوزي سالمون (با نقش‌آفريني تكان‌دهنده و اثرگذار سيرشا رونن) وقتي با مرگ دردناك خود كنار مي‌آيد، مي‌كوشد از همان آسمان يا بهشت مراقب بچه‌ها باشد و درباره جنايتكاري كه اين بلا را سرش آورده، به ديگران هشدار بدهد.

نگاه‌هاي نگران سوزي وقتي مي‌خواهد پدر و مادرش را به محل پنهان شدن جسد رهنمون شود، از لحظه‌هايي است كه هرگز از خاطر تماشاگران استخوان‌هاي دوست‌داشتني نمي‌رود. او سرانجام به هدف خود مي‌رسد و وقتي خيالش از بابت به دام افتادن همسايه جنايتكار آسوده مي‌شود، با خيال راحت از برزخ بيرون مي‌آيد و پا به بهشت مي‌گذارد؛ جايي كه قربانيان كودك و نوجوان منتظرش نشسته‌اند و با روي گشاده به استقبال سوزي مي‌روند.

نكته مهم استخوان‌هاي دوست‌داشتني علاوه بر داستان اثرگذار و نقش‌آفريني‌هايي خيره‌كننده، قابل نمايش بودن با كمترين مميزي در تلويزيون جمهوري اسلامي ايران است. فيلم در آمريكا درجه PG-13 گرفت كه به معناي همراهي يكي از والدين با بچه‌هاي زير 13سال است. ضمن اينكه استنلي توچي براي بازي در نقش مرد متجاوز و قاتل نامزد كسب جوايز اسكار و گلدن‌گلوب بهترين بازيگر مرد مكمل شد. 10نامزدي و 45جايزه ديگر در پرونده فيلم ديده مي‌شود.

  • يك فيلم آموزشي

در اين روزهاي داغ تابستان كه داغ مرگ دردناك آتنا همچنان تازه است و رسانه‌ها بر لزوم اطلاع‌رساني براي پرهيز از رخ دادن موارد مشابه تأكيد مي‌كنند، ديدن «استخوان‌هاي دوست‌داشتني» مي‌تواند يك كلاس درس آموزشي براي كودكان، خانواده‌ها و نيروهاي تأمين‌كننده امنيت و آرامش جامعه باشد. اين فيلم كوچك و دوست‌داشتني پرونده پربار پيتر جكسن گرچه به اندازه فيلم‌هاي بزرگ او نفروخت و در گيشه موفق نبود اما جايگاهي خاص در كارنامه فيلمساز نيوزيلندي دارد. مارك والبرگ، ريچل ويتس و سوزان ساراندون در كنار سيرشا رونن و استنلي توچي بازيگران اصلي استخوان‌هاي دوست‌داشتني هستند كه در اكران جهاني كمي كمتر از 100ميليون دلار فروخت.

کد خبر 376514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha